۰۲ آذر ۱۴۰۳ ۲۱ جمادی الاول ۱۴۴۶ - ۴۷ : ۰۴
عقیق: امیرحسین کسائی: پای ثابت مجالس اعیاد و عزاداری هیأت رزمندگان اسلام اصفهان محبان اهل بیت (ع) بودند که آشنایی و رفاقتشان از همان مجالس اهل بیت (ع) آغاز شده بود. در سال ۱۳۸۵ تصمیم میگیرند براساس یک تجربه و سابقهکار قدیمی، پول و توان و انرژی خود را روی هم قرار دهند و کارگاه تولید کشک به روش سنتی راه بیندازند. اوایل همان ۲ـ۳ نفری که سرمایه و دانش خود را وسط گذاشته بودند، کار میکردند و به روش سنتی کشک تهیه میکردند، اما به مرور کارشان گسترش یافت تا امروز که از کنار این کار و تولید ۵۵ خانواده نان میخورند.
مجلس عزاداری ماه محرم هیات رزمندگان اسلام اصفهان محبان اهل بیت (ع)
با ۱۰ میلیون تومان سرمایه، کارگاه تولید کشک راه انداختیم
در دوازدهمین گزارش روایت تولید سراغ این جمع هیأتی رفتیم که البته چندسال بعد تصمیم گرفتند از همه جدا شوند و هرکدام با سرمایه خود، کار جدیدی راه انداختند اما آقای علیرضا ایازی همین کار را ادامه داد و برای خود یک برند اختصاصی هم ثبت کرد. او میگوید: «از سال ۱۳۹۲ این برند را راهاندازی کردم. کار ما با سرمایهای حدود ۱۰ میلیون تومان در سال ۱۳۸۵ آغاز شد و کارگاه کوچکی در اصفهان داشتیم اما به مرور کار پیشرفت کرد و الحمدلله مشتریهای ما هم بیشتر شدند تا اینکه کارگاه را به کارخانه تبدیل کردیم و کار هم گسترش یافت.»
گزارش اختصاصی خبرگزاری فارس از کارخانه هیأتیهای اصفهان
۵۵ نفر شاغل شدند
این ایده هیأتیها امروز به خانوادههای بسیاری نان میرساند و زندگی آنها را میچرخاند. ایازی میگوید: «در شروع کار ۲-۳ نفر در کارگاه فعال بودیم. من حدود ۲۵ سال قبل سابقه کار تولید کشک به روش سنتی را داشتم و همان تجربه و توان را وارد کار کرده بودم. بعد از گذشت چندسال و گسترش و توسعهها و خرید دستگاههای جدید، ۱۵ نفر به طور مستقیم و ۴۰ نفر به طور غیرمستقیم شامل بازاریاب، توزیعکننده و نمایندگیها ذیل کارخانه ما مشغول به کار هستند.»
کشک مایع چیست؟
این کارخانه کشک مایع تولید میکند که نسبت به کشکهای موجود در بازار که همگی صنعتی هستند، دارای تفاوت و مزایایی است، ایازی میگوید: «کشکهای صنعتی موجود در بازار از ماست تهیه میشود اما محصول ما از کشک خشک تولید میشود که محصولی روستایی و عشایری به حساب میآید. از محصول ما در تولید غذاهای نیازمند به کشک مانند کشک بادمجان، آش کشک و ... استفاده میشود و حتی برخی از کارخانجات مشهور کشور از محصول ما به عنوان طعمدهنده غذاهای کنسروی خود استفاده میکنند.»
محصولات ما به کشورهای عربی، روسیه و ترکیه هم صادر میشود
محصولات این کارخانه هماکنون در سطح اصفهان، تهران و شهرهای جنوبی کشور توزیع و مصرف میشود. ایازی میگوید: «پیش از شیوع کرونا به کشورهای عربی، روسیه و ترکیه محصولات خود را صادر میکردیم اما شیوع کرونا موجب شد که این روند متوقف شود و بعد از فروکش این ویروس منحوس نیز هنوز صادرات ما مانند گذشته، جان نگرفته است. ما برنامه توسعهای برای کارخانه داریم و بناست سولهای به مساحت ۲-۳ هزار مترمربع به کارخانه ما اضافه شود تا ان شاء الله علاوه بر توسعه تولید کشک، تولید کره و روغن حیوانی را هم آغاز کنیم»
دولت کمک کند تا نیروی بیشتری جذب کنیم
دستگاههایی که در کارخانه استفاده میکنیم بیش از ۱۰ سال سن دارند و روی به فرسودگی دارند، این جملهای است که ایازی با حسرت بیان میکند و میگوید: «در این سالها این دستگاهها باید به روزرسانی و تعمیر میشد اما متاسفانه افزایش سرسامآور قیمتها و هزینهها مانع شده است. ما هنوز با همین دستگاهها تولید داریم که از نظر هزینه برق و انرژی و همچنین اصطهلاک، قیمت تمام شده را برای ما بالا میبرد اما ما همچنان برای حفظ رقابت در بازار، با قیمت پایین عرضه میکنیم. نیاز است که دولت در این زمینهها به ما کمکرسانی کند تا با تعمیر و به روزرسانی دستگاهها، موجب رونق تولید خود شویم که به طبع موجب جذب نیروی انسانی بیشتر هم میشود.»
توان هیأتیها باهم به اشتراک گذاشته شود
او ادامه میدهد: «طبق مشاهده میدانی خودم، در کشورهای آفریقایی، کشاورزان نرمافزاری راهاندازی کردند که همه فعالان این عرصه در آن حضور دارند و نیازمندیها و توان خود را اعلام میکنند و دیگران بنا به نیاز یا توان خود مشکل آنان را برطرف کرده یا از خدمات آنها استفاده میکنند. ما هیأتیهای کشور هم میتوانیم همچنین بستری را ایجاد کنیم و نیازمندیها یا توان خود را اعلام کنیم تا در دل جامعه هیأتی کشور از توان ما استفاده شود یا نیاز ما را برطرف کنند. من اگر هیأتی به بنده معرفی شود که در عرصه دامپروری فعال باشد حتماً با او وارد تعامل و همکاری میشوم تا در چرخه تولید محصول خود از توان او استفاده کنم.»
هیأت میتواند حلقه وصل ایده و سرمایهگذار باشد
هیأتهای مذهبی با پشتوانه مردمی خود میتوانند گامهای اساسی در زمینه تولید و کمک به اقتصاد کشور بردارند. در هیأتها اقشار مختلف حضور دارند که فکر یا تجربهای برای راهاندازی کسبوکار دارند و نیازمند سرمایه هستند و افراد بسیاری هم هستند که توان مالی دارند به دنبال سرمایهگذاری هستند، بستر هیأت و تعاملات صورت گرفته در آن میتواند این گروهها را به هم متصل کرده و زمینهساز رقم خوردن تولید و اشتغال جوانان باشد.
منبع:فارس