عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۲۴۶۵۰
تاریخ انتشار : ۲۵ آذر ۱۴۰۱ - ۲۳:۳۰
شیخ حسین انصاریان:
استاد حوزه علمیه با بیان اینکه فعل شر خلق شده پروردگار نیست و محصول اشتباه آدمی است گفت: امام حسین (ع) خیر خاص هستند که انسان می‌تواند به این واسطه هر نوع خیری را برای دنیا و آخرت کسب کند.

عقیق: حجت الاسلام والمسلمین شیخ حسین انصاریان استاد حوزه علمیه همزمان با ایام دهه فاطمیه در مسجد رسول الله به ایراد سخنرانی پرداخت و اظهار داشت: پیامبران همواره در طول تاریخ به امت‌ها اعلام کردند که ما خیرخواه امینی برای شما هستیم؛ ما امین عقل، جان، مال، دنیا و آخرت شما بوده و با این گستره امین بودن بدانید که ما خیرخواه شما هستیم.

وی افزود: در قرآن و روایات اهل بیت (ع) آمده در هر زمینه‌ای خیرخواه خود و دیگران باشید. انسان هرگز نباید برای کسی حتی حیوانات بدی بخواهد. آدمی اگر بخواهد خیرخواه باشد نیازمند دل پاک و نیت سالم است. یقیناً کسی که دلش آلوده به بخل، حرص، ریا و کبر است نمی‌تواند خیرخواه خود و دیگران باشد.

انصاریان با بیان اینکه انسانی که خیرخواه است اما بی دین و کافر نیز محسوب می‌شود راه نجات و مؤمن شدن برایش باز است، گفت: این پاداش خیرخواهی است که خداوند به او عطا می‌کند تا توفیق مسلمانان و مؤمن شدن را داشته باشد. باید قلب را عادت داد که برای همگان خیر بخواهد چرا که شر خواستن اخلاق عقرب و مار و حیوانات به شمار می‌رود. البته لازم به ذکر است حیوانات به خیر خلق شدند و این کلام گفته شده تمثیل است.

این استاد حوزه علمیه با تاکید بر اینکه انسان باید بر اساس آفرینش خودش عمل کند، خاطرنشان کرد: پروردگار زمانی که انسان را خلق کرد وجود او را به سوی خیر جهت داد. اگر خداوند وجود آدمی را به سوی شر جهت داده بود مسبب هر شری پروردگار محسوب می‌شد.

وی با بیان اینکه وجود مقدس حضرت اله خیر محض و خیر بی نهایت است گفت: در وجود او که الله الصمد است سراسر خیر بوده و از هر نوع شری مبرا است. چون پروردگار خیر محض محسوب می‌شود همه اعمال او نیز خیر است. بنابراین همه عالم خیر بوده و توزیع کننده خیر است.

انصاریان با اشاره به اینکه فعل شر خلق شده پروردگار نیست و محصول اشتباه آدمی است، بیان داشت: هیچ دری به روی انسان بسته نیست و می‌تواند برای همه افراد خیرخواه باشد. قرآن کریم می‌فرماید زمانی که انسان نمی‌تواند نیاز دیگران را برطرف کند با چهره‌ای شاد آنان را امیدوار کند و بعد به رفع مشکلاتشان اقدام نماید.

این استاد حوزه علمیه خاطرنشان کرد: پیامبران مأمور هستند که خیر مردم را بخواهند و به هیچ عنوان شر نخواهند خواست. قرآن کریم می‌فرماید انبیای الهی قدرت انجام هیچ کار خطایی را ندارند. همچنین به پیامبر اکرم (ص) فرمود حبیب من؛ ما تو را جز برای مهربانی، لطف، رحمت و دلسوزی برای جهانیان نفرستادم. اصول دعوت انبیای الهی این بود که خودشان را هزینه خداوند کنند و با عبادت حق و خدمت به خلق رسالت خود را به جای آورند.

وی در پایان گفت: پروردگار، دین و انبیای الهی خیر هستند و در میان این امواج خیر می‌طلبد انسان نیز خیر باشد. اگر بشریت اهل خیر بودند امروز شاهد امید و آرامش در اقصی نقاط جهان بودیم. امام حسین (ع) خیر خاص هستند که انسان می‌تواند به واسطه ایشان هر نوع خیری را برای دنیا و آخرت خود کسب کند.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین