عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۲۴۶۳۸
تاریخ انتشار : ۲۳ آذر ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۹
شیخ حسین انصاریان:
استاد حوزه علمیه با بیان اینکه تکبر دلیل رانده شدن ابلیس از درگاه الهی بود، گفت: صدقه قضا و قدر حتمی را بر می‌گرداند.

عقیق: حجت الاسلام والمسلمین شیخ حسین انصاریان استاد حوزه علمیه همزمان با ایام دهه فاطمیه به ایراد سخنرانی پرداخت و اظهار داشت: انبیای الهی از مردم برای آراسته شدن به سه حقیقت دعوت کردند. البته تعداد اندکی از هر امتی توانستند دعوت انبیای الهی را قبول کنند و همان تعداد اندک نیز به مقامات مهم الهی و انسانی رسیدند.

وی بیان کرد: خواسته‌های نامعقول یکی از علت‌هایی است که بسیاری از مردم دعوت انبیای الهی را قبول نکردند. این خواسته‌های نامعقول در وجود این افراد موج می‌زد که از آن به عنوان شهوات یاد می‌شود.

انصاریان با اشاره به اینکه شهوت به معنای میل و خواستن است، گفت: آن چیزی که آنها می‌خواستند به ضرر دنیا و آخرتشان بود در عین حال از آن خواسته‌های نامشروع و نامعقول احساس لذت می‌کردند از این رو آن خواسته‌ها مانع می‌شد که دعوت انبیای الهی را قبول کنند.

این استاد حوزه علمیه با استناد به روایتی از امام علی (ع) بیان داشت: امام علی (ع) فرمودند این خواسته‌های نامعقول و شهوانی بدون لذت نیست؛ انسان نباید فریب این لذت‌های نامعقول را بخورد چرا که زمان این لذت‌ها کوتاه بوده و حسرت آن پایان ندارد. ظاهراً هیچ گناهی در دنیا بدون لذت نیست و این لذت‌ها به صورت بدنی و خیالی صورت می‌پذیرد.

وی تکبر و خودبرتر بینی را یکی از مهمترین موانع قبولی دعوت انبیای الهی برشمرد و خاطرنشان کرد: آنانی که اهل دینداری و پذیرفتن دعوت انبیای الهی نیستند برای خودشان در خیالشان یک مقام و جایگاهی قائل هستند برای همین این افراد در دوران انبیای الهی می‌گفتند معنا ندارد که ما مطیع پیامبرانی باشیم که با ما هیچ فرقی ندارند و همچون همه انسان‌ها در بازار راه می‌روند و کار می‌کنند.

انصاریان ادامه داد: این خیالات افراد متکبران است و قرآن کریم سردسته همه متکبران عالم را ابلیس معرفی می‌کند. ابلیس به خاطر تکبرش از درگاه الهی رانده و جایگاهش دوزخ شد. این تکبری که در قرآن مطرح است تکبر در برابر دعوت پروردگار بوده که انسان این دعوت را نپذیرد در زمره متکبران قرار می‌گیرد.

این استاد حوزه علمیه با اشاره به ماجرای قارون گفت: قرآن کریم درباره قارون می‌فرماید زمانی که به او گفتند در ثروت تو حق فقرا و تهیدستان وجود دارد؛ ثروت قارون حلال بود او حق کسی را نخورده بود و سال‌ها معلم تورات بود. ثروتی که به دست آورده بود حق کسی را نخورده بود، مرتکب اختلاس و دزدی نشده بود اما تجارت بسیار گسترده‌ای داشت. زمانی که به او گفته شد در این اموال حق مردم فقیر و مستمند وجود دارد و باید ادا شود از این امر امتناع کرد و منیت ورزید.

وی با اشاره به حدیثی از امام صادق (ع) گفت: امام حسین (ع) فرمودند کسی که برای مشکلش به تو مراجعه کرد بدان که او فرستاده خداوند است، ردش نکنید تا خدا شما را رد نکند.

انصاریان با بیان اینکه منیت باعث شد ابلیس دوزخی شود خاطرنشان کرد: روایت است صدقه قضا و قدر حتمی را بر می‌گرداند. کمک به نیازمندان، داشتن اخلاقی نیکو و خوش زبانی از جمله اعمالی است که موجی از دعا را برای انسان به ارمغان می‌آورد.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین