۰۲ آذر ۱۴۰۳ ۲۱ جمادی الاول ۱۴۴۶ - ۴۸ : ۰۰
عقیق: دشمن این روزها جنگ رسانهای را علیه ایران اسلامی به راه انداخته است تا بتواند به پیکره این نظام ضربه وارد کند. جنگی که همچون عملیات نظامی نیازمند آموزشهایی برای عموم مردم است تا توان مقابله با آن را داشته باشند. در خصوص الزامات این جنگ با ابوذر بیوکافی مداح اهل بیت(ع) گفتوگویی داشتیم.
هستههای فرهنگی ما مجهز به گروههای رصد نیستند
حاج ابوذر بیوکافی مداح اهل بیت (ع) درگفتوگویی اظهار داشت: یکی از مشکلات رایج در کشور، انجام کار فرهنگی با تأخیر است. دلیل این است که هستههای فرهنگی ما مجهز به گروههای رصد نیستند و روندپژوهی ندارند. یعنی آنها اتفاقات اجتماعی و ظهور و بروز برخی از پدیدهها را بررسی نمیکنند که بعدها ممکن است به چه گسل یا زلزلهای ختم شود.
وی افزود: حدود ۶ سال است که در خصوص حجاب، هشتگ چهارشنبههای سفید و ... را راه انداختند و عملیات و تولید محتوا کردند. مقام معظم رهبری بارها در این مدت تذکر دادند که حجاب، خط قرمز است. در خصوص اینترنت ملی ایشان فرمودند کمکاری شما بوده است. اینها نشان میدهد، دستاندرکاران ماجرا از حجم اتفاقات باخبر نیستند و نمیدانند زمانی که ایران اسلامی قدرتمند شود، دشمن نمیایستد و نگاه کند، بلکه او هم تدابیر جدید میاندیشد.
تقسیمکار دشمن در جنگ رسانهای اخیر
بیوکافی با اشاره به اینکه در رسانههای جبهه مقابل به شاخههای ترور رسیدیم، گفت: در گذشته، رسانهها موضوعات را خُرد نمیکردند و به جزییات نمیپرداختند، اما در حال حاضر، گویی تقسیم کار رسانهای کردند و همگی یک برنامه مشخص را پیش میبرند و گاهی با یکدیگر هم عملیات مشترک میکنند.
این مداح اهل بیت(ع) تصریح کرد: رسانههای معاند به این فهم رسیدند که هرجا بیرق آمریکا و اسرائیل باشد، ایرانیان پس میزنند؛ برای همین سراغ کشورهای ثالث و سلبریتیهای دست چندم رفتند.
به جوانان میدان دهیم تا این جنگ رسانهای را نبازیم
وی با اشاره به راهکارها برای مقابله با این جنگ رسانهای گفت: در ایام فتنه ۸۸ به شناختی برای مقابله رسیدیم و کارهای هنری و رسانهای تولید شد تا ابعاد فتنه توصیف شود. ما افراد خوب و کارآمد در کشور زیاد داریم، اما مسئولان به آنها توجه ندارند. در استانها یک استاندار به صورت نمادین مشاورانی در حوزههای مختلف مانند جوان، روحانیت، مذهبی و ... دارد، اما از سخنان آنها استفاده نمیکند. یک جوان ممکن است اشتباه داشته باشد، اما مقام معظم رهبری بارها فرمودهاند: استفاده از یک جوان با همه اشتباهاتش بهتر از نیرویی فرسوده است. اگر همدلی و استفاده از ظرفیت نیروهای مختلف رخ ندهد، قطعاً روزی تنها خواهیم ماند، باید از افرادی دغدغه برای کشور دارند و با شاخصهای انقلاب همخوانی دارند، استفاده کرد.
با کار رسانهای اخیر دشمن، یک مسجدی هم ممکن است منحرف شود
بیوکافی ادامه داد: در آشوب اخیر عِده و عُده در خیابان نسبت به ۹۸، ۹۶ و ۸۸ بسیار کمتر است، اما در فضای مجازی بسیار بیشتر هستند؛ تا جایی که هیأتیها و انقلابیها هم نسبت به شبهات و تلاشهای آنها، مسئلهدار شدند. باید زیرساخت داشته باشیم. زمانی که تمام ابعاد زندگی ما درگیر رسانه شده و همه چیز وابسته به فضای مجازی شده است، باید سواد استفاده از آن را داشته باشیم. این آموزش رسانه باید از دوران مهدکودک آغاز شود تا کودک در تماشای انیمیشن، قدرت تفکیک داشته باشد.
این مداح اهل بیت(ع) گفت: اگر سواد رسانهای در کشور ما افزایش یابد، دیگر نیاز نیست به یک نفر بهای زیادی دهیم تا سلبریتی شود؛ بلکه در بزنگاهی دست ما را بگیرد؛ طوری که آن فرد به قدری بزرگ شود که حتی از او بترسیم. یعنی این جریان که سیاسیون از سلبریتیهای ورزشی و سینمایی برای رأی آوردن استفاده کنند، شکست خواهد خورد. در غرب و هالیوود، بازیگران هیچگاه درباره سیاست نظر نمیدهند؛ زیرا قانون دارند، اما ما این ساماندهی قانونی را نداریم.
کرسی آزاداندیشی سوپاپ اطمینان نظام است
وی با اشاره به اینکه کرسی آزاداندیشی، سوپاپ اطمینان نظام است، گفت: باید این کرسیها را تشکیل داد تا جوانان حرفهایشان را بزنند. در گذشته ما در قم، به همراه آیتالله بهجت پیاده به سمت حرم میرفتیم و سوالات خود را میپرسیدیم یا در صف نانوایی آیتالله جوادی آملی را میدیدیم. آیتالله احمدی میانجی یک مرتبه به صف نانوایی آمده بود و افراد مقابلش به احترام او رو به ایشان ایستاده بودند. آقای استادی را هم همیشه در خیابان صفاییه میدیدیم. مرحوم آیتالله امینی در دسترس بود و جوانان سوالشان را میپرسیدند. اما امروز اینگونه نیست و فرد مجتهد با ماشین به محل درس میرود و با ماشین هم برمیگردد؛ یعنی فرصتی برای سوال و جواب نیست.
در سالهای اخیر فضای تضارب آرا و پرسش و پاسخ از بین رفته است
بیوکافی با اشاره به اینکه در تاریخ، دشمن به قدری کار رسانهای قوی کرد که امیرالمومنین خانهنشین شد، پس چرا نباید باور کنیم که ممکن است با این امور رسانهای، یک مسجدی منحرف شود، گفت: یکی از زیباییهای انقلاب اسلامی و قدرتش این بود که وقتی جمهوری اسلامی سر کار آمد، شهید مطهری، شهید مفتح، مرحوم طالقانی، شهید بهشتی و ... جلسه میگذاشتند و به سوالات و انتقادات مردم پاسخ میدادند. این باعث شده بود تا جوان حرفش را بزند و پاسخ گیرد. متاسفانه در سالهای اخیر این فضای تضارب آرا و پرسش و پاسخ کاملاً از بین رفته است. مقام معظم رهبری در کتاب جهاد تبیین میفرمایند در مسجد هدایت مشهد، جلسه پرسش و پاسخ دانشجویی ۲۰۰ـ۳۰۰ نفره داشتم.
ضعف اصلی ما نبود اتاق فکر است
این مداح اهل بیت(ع) با بیان اینکه ما متاسفانه به بلوغ رسانهای نرسیدهایم، گفت: ضعف اصلی ما نبود اتاق فکر و مشورت نکردن با افراد رسانهفهم است.
وی با اشاره به اینکه رشت یکی از سردمداران فتنههای اخیر بود، گفت: در رشت، تنها یک اتوبوس انتقال خون بود که آتش زدند، آمبولانس و مسجد را آتش زدند. چادر از سر زن کشیدند و در روز دوم فتنه، سه نفر از بسیجیها چاقو خوردند. در همین شهر رشت، من ۱۸ شب روضه داشتم که بسیاری از زنان با حجاب غیرمتعارف و افراد تتو کرده در جلسه ما حضور پیدا میکردند. این نشان میدهد که در جبهه انقلاب یکی از رسانههایی که توانسته خوب کار کند، هیأت است که هنوز میان مردم اقبال دارد. رشت شهر هیأتخیزی نیست و متاسفانه فساد در این شهر زیاد شده است، اما همچنان برکت و رونق هیأت پابرجاست.
موکبی که حال و هوای مسافران رشت را تغییر داد
بیوکافی گفت: در شب هفتم صفر در رشت مراسم عزاداری برپا کردیم که بعد از جلسه بنا داشتم به سمت قزوین بروم. در آخرین شهر استان گیلان یعنی لوشان، موکبی با تصاویر فرماندهان جبهه مقاومت برپا شده بود و ماشینهای بسیاری با پلاکهای مختلف که نشان میداد از شهرهای دیگر هستند، پارک کرده بودند و نذری میگرفتند. در این موکب مداحی پخش میشد و برخی از افراد در گوشهای نشسته بودند، اشک میریختند. این افراد برای تفریح آمده بودند، اما با این کار خوب فرهنگی دقایقی حال و هوایشان تغییر کرده بود. پس اگر برای تمام لحظات و روزها برنامهریزی فرهنگی و رسانهای داشته باشیم، میتوانیم ثمرات خوبی به دست آوریم.
منبع:فارس