عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۲۳۵۶۵
تاریخ انتشار : ۰۴ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۳:۲۷
در هفتمین گردهمایی فعالان مردمی اربعین مطرح شد:
دبیر جامعه فعالان مردمی اربعین با اشاره به اینکه امسال نیازمند راه‌اندازی پویش بیت الحسین(ع) هستیم، گفت: این پویش به طوری است که هر خانه در شهرهای مرزی، یک موکب می‌شود و هر شخص به اندازه توان خود خدمتی را به مردم ارائه ‌می‌کند.

عقیق: هفتمین گردهمایی فعالان مردمی اربعین ظهر دیروز پنجشنبه سوم شهریورماه در شبستان بقیع مسجد مقدس جمکران برگزار شد.

دولتی شدن اربعین، آثار و نتایج بسیار مخربی دارد

رحیم آبفروش دبیر جامعه فعالان مردمی اربعین نیز در این مراسم با اشاره به اینکه نگرانی‌هایی در موضوع اربعین وجود دارد، اظهار کرد: نگرانی ما به این جهت است که اربعینی که مردمی‌ترین اتفاق در تاریخ معاصر است، می‌تواند به دست دوستان به شدت دولتی شود. بروز این اتفاق می‌تواند آثار و نتایج بسیار مخربی داشته باشد. برای جلوگیری از این اتفاق نیازمند پشتیبانی از طرف خادمین دولت و نظام هستیم.

دبیر جامعه فعالان مردمی اربعین با اشاره به اینکه وظیفه ما مطالبه‌گری است، عنوان کرد: این مطالبه‌گری باید در راستای زمینه‌سازی، بسترسازی و تصویرگری حرکت عظیم اربعین باشد.

برای اربعین، وظیفه ما حل مشکلات است

وی با بیان اینکه موضوع اربعین بسیار حساس است و نباید به شوخی گرفته شود، خاطرنشان کرد: حرکت اربعین به قدرت مردم و عنایت اهل بیت(ع) شکل خواهد گرفت و در این مسیر وظیفه ما حل مشکلات است.

آبفروش با اشاره به اینکه باید مسیر فعالیت موکب‌داران تسهیل شود، تصریح کرد: امسال پس از وقفه و محرومیت دوساله از اربعین، شاهد حجم مضاعفی از زائرین خواهیم بود که نیازمند برنامه‌ریزی مناسب‌تر هستیم. همزمانی اربعین با فصل تابستان، موجب تسهیل زیارت دانشجویان و دانش آموزان نیز می‌شود. متاسفانه امسال گرما در کشور عراق بسیار بالا رفته و باید با تدابیری مشکل گرمای هوا و ازدحام جمعیت را برطرف کنیم.

اهل سنت در کردستان برای زائران حسینی(ع) موکب می‌زنند

دبیر جامعه فعالان مردمی اربعین با اشاره به اینکه امروز زمان مناسب برای تدابیر حرکت خدماتی مواکب است، بیان کرد: مرزهای داخلی ما به شدت نیازمند حضور موکب‌داران و کمک آن‌ها است. امسال برای نخستین بار مرز کردستان باز می‌شود و حتی اهل سنت نیز برای زائران حسینی(ع) موکب می‌زنند. امسال نیازمند اقدامات جهادی هستیم و هرکس باید با هر میزان توانمندی در هرکدام از مرزها خدمت‌رسانی کند.

آبفروش افزود: از مبلغین و روحانیان کاروان‌ها تقاضا داریم تا آنجایی که می‌توانند برای جلوگیری از ازدحام جمعیت؛ زمان حرکت کاروان‌ها را چند روز قبل از تاریخ اوج جمعیت یا بعد از آن انجام دهند.

راه‌اندازی پویش بیت‌الحسین(ع) در شهرهای مرزی

وی با اشاره به اینکه امسال نیازمند راه‌اندازی پویش بیت الحسین(ع) هستیم، اظهار داشت: این پویش به طوری است که هر خانه در شهرهای مرزی، یک موکب می‌شود و هر شخص به اندازه توان خود خدمتی را به مردم ارائه ‌می‌کند.

دبیر جامعه فعالان مردمی اربعین از حمل و نقل به عنوان یکی از مشکلات اساسی دیگر یاد کرد و گفت: هر کدام از ما اگر حتی یک نفر را سوار ماشین کنیم و به او در مسیر خدمت‌رسانی کنیم، پویشی راه‌اندازی می‌شود که زائران راحت‌تر مسیر خود را طی کنند.

وی در پایان با بیان اینکه اسراف سنگینی با مصرف لیوان‌های یکبار مصرف اتفاق می‌افتد، تاکید کرد: اگر هر زائر یک لیوان شخصی داشته باشد حجم بالایی از لیوان‌های یکبار مصرف کم خواهد شد.

پذیرایی عراقی‌ها از زوار اربعین با اطاعت ایرانیان از ولی فقیه قابل قیاس نیست

حجت‌الاسلام سیدهاشم الحیدری دبیرکل جنبش اسلامی عهدالله در این مراسم با اشاره به اینکه کربلا، امروز جبهه دفاع مقدس است، اظهار کرد: ولایت فقیه به عنوان یک کتاب درسی در حوزه‌های ما بود ولی جمهوری اسلامی توانست اصل ولایت فقیه را پیدا کند و از او اطلاعت کند.

وی با بیان اینکه در زمان اربعین با هر آن‌چه داریم از زائران پذیرایی می‌کنیم، مطرح کرد: این اقدام ما با اطاعت ۴۳ ساله شما از ولایت فقیه قابل مقایسه نیست.

ولایت فقیه، امتحان ما در عصر غیبت است

الحیدری با اشاره به اینکه عاشورا مهم‌ترین آزمون امت اسلامی بوده است، تصریح کرد: همیشه در طول تاریخ، دو جبهه حق و باطل وجود داشته‌اند و در این زمینه موضوع رهبری بسیار مهم است.

وی با بیان اینکه امتحان ما در زمان غیبت امام زمان(ع) با موضوع ولایت فقیه است، یادآور شد: وضعیت و شرایط موکب‌ها در اربعین نسبت به گذشته خیلی بهتر شده است اما امروز نیازمند موکب با بصیرت هستیم.

اربعین فرصتی برای برقراری ارتباط با جوانان و مردم عراق است

دبیرکل جنبش اسلامی عهدالله با اشاره به اینکه هدف آمریکا، اسرائیل و آل‌سعود در کل دنیا، نظام جمهوری اسلامی است، بیان کرد: امروز مهم‌ترین وظیفه تمام ما دفاع از موضوع ولایت فقیه است.

وی با بیان اینکه فعالیت برای اربعین باید در طول سال دنبال شود، ابراز کرد: اربعین فرصتی برای برقراری ارتباط با جوانان و مردم عراق است و اگر حتی اندکی، این ارتباط برقرار شود، می‌تواند نتایج مثبتی به همراه داشته باشد.

الحیدری با اشاره به اینکه جهاد تبیین یک مسئولیت سنگین برای تمام علما در سطح جهان ایجاد کرده است، تاکید کرد: جنگ نرم و جنگ فرهنگی بسیاری عظیم و سنگین است و نیازمند شلیک موشک‌های فرهنگی در این عرصه هستیم.

نباید خدشه‌ای به حرکت مردمی اربعین وارد شود

سردار سعید قاسمی فرمانده قرارگاه جهادی حاج احمد متوسلیان در این همایش با اشاره به اینکه باید هماهنگی لازم در عرصه اربعین شکل بگیرد، اظهار کرد: همچنین در جلسات متعدد باید نقاط ضعف و قوت را نیز شناسایی کنیم.

وی با بیان اینکه اربعین نیز یک عملیات است، عنوان کرد: همان‌طور که در زمان جنگ و در عملیات‌ها، نقاط ضعف و قوت را بررسی‌ می‌کردیم در عملیات اربعین نیز باید همین اقدام را انجام دهیم.

 اربعین باید به صورت هیأتی دنبال شود

فرمانده قرارگاه جهادی حاج احمد متوسلیان با اشاره به اینکه با کارهای تشکیلاتی، وظیفه هر مسئولی مشخص خواهد شد، مطرح کرد: موضوع اربعین باید به صورت هیأتی دنبال شود.کار هیأتی نیز به معنی کارهای منسجم و منظم با پیشبرد همه جانبه است.

وی با بیان اینکه در طول سال باید دغدغه اربعین وجود داشته باشد، خاطرنشان کرد: برای تقویت این حرکت باید همه از یکدیگر حمایت کنیم.

اربعین یک حرکت و نهضت عظیم مردمی است

قاسمی با اشاره به اینکه در دوسال گذشته به دلیل کرونا توفیق زیارت اربعین از بسیاری از افراد گرفته شد، تصریح کرد: اربعین یک حرکت و نهضت عظیم مردمی است و هرچه در این مسیر گام برداریم و خدمت‌رسانی کنیم کم است.

وی با بیان اینکه باید مراقب باشیم به حرکت مردمی اربعین خدشه‌ای وارد نشود، یادآور شد: خوشبختانه در عرصه‌های محرومیت‌زدایی و ساخت و ساز، نیروهای جهادی خوبی در کشور وجود دارند که می‌توان از ظرفیت‌ آن‌ها در مسیر اربعین نیز استفاده کرد.

در مسیر اربعین نباید از بودجه‌های دولتی استفاده شود

فرمانده قرارگاه جهادی حاج احمد متوسلیان با اشاره به اینکه در مسیر اربعین نباید از بودجه‌های دولتی استفاده شود، بیان کرد: اگر این بودجه‌ها بکار گرفته شود، حرکت مردمی اربعین خراب خواهد شد.

وی با بیان اینکه زیرساخت‌های لازم برای خروج این حجم عظیم از زائرین از مرز مهیا نیست، ابراز کرد: نبود سرویس بهداشتی و سرپناه مناسب در مرزها یکی از مشکلاتی است که امسال با آن مواجه هستیم.هزینه‌های بالای حمل و نقل موجب شده است تا زائران در اربعین با مشکلاتی مواجه شوند و باید برای حل این مشکل نیز تدابیر لازم اتخاذ شود.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین