۰۲ آذر ۱۴۰۳ ۲۱ جمادی الاول ۱۴۴۶ - ۰۷ : ۰۵
عقیق: نیاز انسان به تفریح و بازی موضوعی است که در آموزههای قرآن و حدیث هم به آن توجه شده و تأکید شده که انسان به این نیاز اساسی توجه داشته باشد تا نشاط و شادابی در زندگی حفظ شود؛ هرچند باید از افراط و پرداختن به امور بیهوده و لغو دوری کرد. در عین حال بعضی امور قمار و باطل در قالب بازی انجام میشود که باید دقت ویژهای به آن شود. کارهایی مانند بیلیارد، بازی ورق و پاسور و... ازجمله این موارد هستند که متأسفانه در میان برخی افراد رواج دارند.
خبرگزاری تسنیم با مرور برخی آموزههای فقهی در ارتباط با قمار و تداخل آن با بازیها و تفریحات سالم، به بررسی نظر مراجع عظام تقلید در این باره پرداخته است.
بازی با کامپیوتر
سؤال: بازی قمار، به صورت تک نفره با رایانه چه حکمی دارد؟
همه مراجع (به جز بهجت، سیستانی، فاضل و مکارم): بازی با آلات قمار جایز نیست؛ خواه طرف مقابل، شخص باشد یا رایانه.
آیات عظام بهجت و سیستانی: بنا بر احتیاط واجب جایز نیست.
آیات عظام فاضل و مکارم: اگر طرف دیگر رایانه باشد، اشکال ندارد.
بازی شطرنج
سؤال: بازی با شطرنج، بدون برد و باخت و به منظور تقویت فکر و حافظه، چه حکمی دارد؟
آیات عظام امام، تبریزی، خامنهای، فاضل، مکارم و نوری: اگر (واقعاً ) در نظر عرف از آلت قمار بودن خارج شده باشد، بازی با آن اشکال ندارد.
آیات عظام بهجت و وحید: اگر بدون برد و باخت باشد، بنا بر احتیاط واجب جایز نیست و این احتیاط بسیار شدید است.
آیات عظام سیستانی و صافی: بازی با شطرنج حرام است و انگیزه یاد شده، هیچ تأثیری در حکم ندارد و باعث جواز آن نمیشود.
***
سؤال: اگر برای مقلد ثابت شود که شطرنج در زمان حاضر آلت قمار بودن خود را از دست داده است، بازی با آن بدون برد و باخت، چه حکمی دارد؟
همه مراجع (به جز بهجت و صافی ): اگر احراز شود که از نظر عرف، آلت قمار بودن خود را از دست داده است، بازی با آن اشکال ندارد.
آیتالله بهجت: بازی با شطرنج، اگر بدون برد و باخت باشد، بنا بر احتیاط واجب جایز نیست و این احتیاط بسیار شدید است.
آیتالله صافی: بازی با شطرنج، در هر حال حرام است.
جوایز ورزشی
سؤال: آیا در بازی های ورزشی، تعیین جایزه از سوی شخص یا گروه دیگر (غیر از مسابقهدهندگان) اشکال دارد؟
همه مراجع: در فرض یاد شده، اشکال ندارد.
شرطبندی
سؤال: آیا هر بازی که در آن برد و باخت و شرطبندی انجام شود، حرام است؟
همه مراجع: هر نوع بازی که به صورت برد و باخت و شرط بندی باشد، حرام است؛ مگر در مسابقه تیراندازی و اسبسواری.
تخت نرد
سؤال: حکم بازی با تخت نرد را بیان کنید؟
آیات عظام امام، تبریزی، خامنهای، فاضل و مکارم: اگر از آلات قمار محسوب شود، بازی با آن هر چند بدون برد و باخت، حرام است.
آیات عظام بهجت و وحید: بازی با نرد، اگر به صورت برد و باخت باشد، حرام است و بدون آن بنا بر احتیاط واجب جایز نیست.
آیات عظام سیستانی، صافی و نوری: حرام است.
بازی با ورق
سؤال: بازی ورق و یا پاسور چه حکمی دارد؟
آیات عظام امام، تبریزی، خامنهای، صافی، نوری و وحید: بازی با آلات قمار، هر چند بدون برد و باخت حرام است.
آیات عظام بهجت و مکارم: اگر به صورت برد و باخت باشد، حرام است و اگر بدون آن باشد، بنا بر احتیاط واجب جایز نیست.
آیتالله سیستانی: اگر به صورت برد و باخت باشد، حرام است و اگر بدون برد و باخت و شرط بندی باشد؛ چنانچه در عرف محل (شهر) از آلات قمار شناخته شود، بنا بر احتیاط واجب جایز نیست.
آیتالله فاضل: اگر در عرف از آلت قمار بودن خارج شده باشد و برد و باختی در کار نباشد، اشکال ندارد.
بیلیارد
سؤال: با توجه به رواج بیلیارد در سطح جامعه و تمایل بعضی مراکز آموزش عالی به استفاده از آن، نظر مراجع عظام تقلید در این خصوص چیست؟
آیات عظام امام، تبریزی، خامنهای، صافی، فاضل، مکارم و نوری: اگر در نظر عرف وسیله قمار شناخته شود، بازی با آن جایز نیست؛ هر چند بدون برد و باخت باشد.
آیتالله بهجت: بازی با بیلیارد جایز نیست.
آیتالله سیستانی: اگر در نظر عرف محل، وسیله قمار شناخته شود، با برد و باخت حرام است و بنا بر احتیاط واجب، بدون برد و باخت هم جایز نیست.
آیتالله وحید: اگر در نظر عرف وسیله قمار شناخته شود، با برد و باخت حرام است و بنا بر احتیاط واجب، بدون برد و باخت هم جایز نیست.
منبع:تسنیم