عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۲۰۹۶۵
تاریخ انتشار : ۲۰ آذر ۱۴۰۰ - ۱۷:۳۵
پاسخ به استفتائات؛
یکی از موضوعاتی که در مورد آن پرسش‌های زیادی مطرح می‌شود مسائل مربوط به ارتباط با نامحرم و مسئله دست دادن با زن یا مرد نامحرم است.

عقیق:یکی از مهمترین واجبات دین مبین اسلام که از اهمیت ویژه‌ای برخوردار می‌باشد، فراگیری احکام دین است. کسی که اسلام را به عنوان دین خود بر می‌گزیند باید برنامه‌های آن را به طور کامل در همه قلمروهای زندگی خود بپذیرد و رفتار و عملکرد خویش را مطابق با احکام دین تنظیم نماید، انجام چنین تکلیفی می‌طلبد فرد مسلمان نسبت به مقدار مورد نیازش از احکام دین که به آن احتیاج دارد و برایش پیش می‌آید، شناخت پیدا کند تا بتواند آن را در زندگی خود اجرا نماید. می‌توانید در اینجا پاسخ به سوالات فقهی که پیش‌تر منتشر شده است را ببینید.

یکی از موضوعاتی که در مورد آن پرسش‌های زیادی مطرح می‌شود مسائل مربوط به ارتباط با نامحرم و مسئله دست دادن با زن یا مرد نامحرم است.

حضرت آیت الله خامنه‌ای

پرسش: آیا دست دادن یا تماس بدنی با اهل کتاب حرام است؟

پاسخ: دست دادن و تماس بدنی مرد با زن نامحرم حرام است اگرچه از اهل کتاب باشد و دست دادن مرد مسلمان با مردی دیگر هر چند که از اهل کتاب است مانع ندارد.

پرسش: به تازگی فهمیدم که یکی از دوستانم دو جنسی می‌باشد. حکم داشتن رابطه دوستی با این فرد را از نظر شرعی و عرفی بگویید.

پاسخ: اگر محرز باشد واقعاً دو جنسی است اصل ارتباط و معاشرت با وی اشکال ندارد ولکن باید از آنچه که در معاشرت مرد با زن و زن با مرد شرعاً حرام است از قبیل لمس و نظر حرام و مانند آن اجتناب نماید.

پرسش: مستدعی است حدود ارتباط مردان و زنان مسلمان با یکدیگر در عرصه جامعه را بیان فرمایید.

پاسخ: بر هر زن و مرد مکلفی شرعاً واجب است در تماس و نشست و برخاست با جنس مخالف حریم ضوابط شرعی و مقررات اسلامی را دقیقاً مراعات نمایند و از هرگونه عمل و رفتاری که آمیخته به ریبه و یا موجب ترتب فتنه و فساد باشد، جداً احتراز نمایند.

پرسش: در برخی از کشورهای اسلامی دست‌دادن مرد با زن امری عادی است و ممانعت از این کار به نحوی توهین به طرف مقابل تلقی می‌گردد. استدعا دارد حکم شرعی در این‌باره را بیان فرمایید.

پاسخ: دست‌دادن مرد با زن اجنبی و لمس بدن زن بر مرد اجنبی، شرعاً حرام است و امتناع از این عمل به اظهار اینکه چنین برخوردی جزو دستورات دینی اسلام است هیچ‌گونه تلقی توهین به طرف مقابل نخواهد شد و مسلمین موظفند عمل به وظایف شرعی را مقدّم بر همه امور خود بدارند و به هر بهانه اقدام به ترک واجب یا فعل حرام نکنند.

حضرت آیت الله سیستانی

پرسش: در کشورهای اروپایی دست دادن به عنوان سلام و درود مطرح است، گاهی ترک آن کار به محرومیت و اخراج از کارخانه و مدرسه و امثال آن می‌کشد، آیا یک مرد و یا یک زن مسلمان می‌تواند در چنین حالات استثنایی دست به نامحرم بدهد؟

پاسخ: اگر ممکن است باید از دستکش و مانند آن استفاده کند و اگر اصلاً ممکن نبود، می‌تواند در جایی که ترک چنان کاری موجب ضرر و زیان طاقت فرسا می‌شود، دست بدهد.

پرسش: آیا دست دادن مرد مسلمان با زنان کافر فی ذاته حرام است؟

پاسخ: حرام است.

پرسش: حکم دست دادن با زن نامحرم در صورتی که امتناع کردن موجب بروز ناراحتی و یا قطع رابطه فامیلی گردد و یا اعتراض والدین را به همراه داشته باشد؟

پاسخ: دست دادن با نامحرم جایز نیست و اگر دستکشی یا مانعی باشد اشکال ندارد.

پرسش: آیا دست دادن از روی اجبار با زن غیر مسلمان خارجی و بدون قصد لذت ایراد دارد یا خیر در حالی که هیچ لذتی به وجود نیاید؟

پاسخ: دست دادن با نامحرم بدون دستکش ومانند آن جایز نیست مگر اینکه ترک آن موجب ضرر شدید یا مشقت غیر قابل تحملی باشد که در این صورت به مقدار رفع ضرورت جایز است.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی

پرسش: دست دادن و بغل کردن دختر بچه غیر بالغ چه حکمی دارد؟

پاسخ: اگر بیش از شش سال داشته باشد اشکال دارد ولی نگاه به وی حرام نیست.

پرسش: دست دادن زن با مرد نامحرم با دستکش چه حکمی دارد؟

پاسخ: بهتر ترک این کار است؛ مگر در موارد ضرورت.

پرسش: آیا دست دادن با نامحرم از روی لباس اشکال دارد؟

پاسخ: تماس از روی لباس بدون قصد تلذّذ و ریبه اشکالی ندارد.

پرسش: در منطقه ما رسم بر این است که گاه زن عمو دست پسر برادر شوهر خود را می‌گیرد و او را می بوسد، یا زن برادر و خواهر زن نیز خود را با برادر شوهر و شوهر خواهر محرم حساب می‌کنند، و یا دست دادن، خصوصاً بوسیدن سر و دست به هنگام بازگشت از سفر و ایام عید شدیداً رایج و مرسوم گردیده، و هر چه تذکر داده می‌شود نمی‌پذیرند، بلکه گاه ناراحت می‌شوند، تکلیف ما چیست؟ اگر موجب قطع صله رحم شود چه حکمی دارد؟

پاسخ: این گونه کارها حرام و خلاف شرع است، و نتیجه ناآگاهی بعضی از مردم می‌باشد. وظیفه شما آن است که با زبان خوش امر به معروف و نهی از منکر کنید، و اگر صله رحم بدون آن میسّر نیست، صله رحم را ترک کنید.

پرسش: در محیط‌های دانشگاهی فرانسه، هنگام برخورد با اساتید مرد، یا دانشجویان پسر، ناگزیر به مصافحه هستیم، و گرنه حمل بر اسائه ادب دانشجویان مسلمان می‌شود، در این صورت مصافحه با مردان غیر مسلمان چه صورت دارد؟

پاسخ: وظیفه شرعی شما دست ندادن است، و باید این فرهنگ اسلامی را به آنها فهماند تا حمل بر اسائه ادب نشود.

 

منبع:مهر


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین