عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۲۲۷۰۴
تاریخ انتشار : ۱۷ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۳۲
بازتاب|
رئیس سابق پژوهشکده حج به انتقاد حجت‌الاسلام حسینی قمی نسبت به ساختمان ۱۴ طبقه سازمان حج و زیارت واکنش نشان داد و گفت:‌ای کاش فرصت می‌کردید قبل از افاضات و بحث از خلاف رویه و سیره امام (ره) چند دقیقه‌ای پرس و جو می‌کردید.

عقیق: حجت‌الاسلام حسینی قمی روی آنتن شبکه سه سیما در برنامه زنده تلویزیون با انتقاد از ساختمان‌های دولتی در بهترین نقاط و گران‌ترین ساختمان‌ها گفت: حج و زیارت در استان قم یک ساختمان ۱۴ طبقه دارد!... مگر پول این‌ها از کجا می‌آید؟! (اینجا بخوانید)

پس از آن حجت‌الاسلام حمید احمدی، رئیس کمیته فرهنگی و آموزشی اربعین حسینی نسبت به انتقاد حجت‌الاسلام قمی واکنش نشان داد و خطاب به این واعظ کشورمان به دلایل ساخت این ساختمان اشاره کرد که در ادامه متن را می‌خوانیم:

جناب حجت‌الاسلام آقای حسینی قمی (دام عزه)

با سلام و احترام

به استحضار می‌رساند جناب عالی در یکی از برنامه‌های سیما سخنانی در مقام تبیین سیره امام راحل عظیم‌‌‌الشان حضرت امام خمینی رضوان الله تعالی مطالبی را در خصوص ساختمان حوزه نمایندگی ولی‌فقیه در امور حج و زیارت بیان فرمودید که برای بسیاری سوال 
بر انگیز و تعجب‌آور و برای جمعی دست آویزی در هجمه به سازمان حج و زیارت و بعثه مقام معظم رهبری گردید. 

جناب عالی که الحمدلله به کسوت علم و صاحب تریبون وعظ و خطابه هستید و بارها در فضائل و رذائل اخلاق و گفتار و اعمال ممدوح و مذموم سخن راندید و در کرسی وعظ به موعظه نشستید و با تمسک به آیات قرآن کریم مردم را به اجتناب از سخن بی‌مبنا و بی‌دلیل پند دادید و به آیه کریمه «و لاتقف ما لیس لک به علم ان السمع و البصر و الفواد کل اولئک کان عنه مسئولا» تمسک و سخن‌ها راندید، چگونه است بدون آگاهی و داشتن اطلاعات لازم بی‌محابا از یک تریبون رسمی سخن نادرست بفرمایید؟ اگر دیگر بیانات و افاضات و مواعظ آن جناب بر همین منهج باشد، وا اسفا!

جناب عالی که به برکت پول مردم و حاتم‌بخشی سازمان صداوسیما تریبون دائمی در اختیار دارید و از دیگر مواهب آن بهره‌مند هستید و احساس امنیت کامل دارید که هرآنچه بخواهید با ادبیات تند و خشن که رسم مالوف شماست، بر زبان جاری و به کسی پاسخگو هم نباشید! هیچ پرسیدید، اگر این همه حرف و سخن که از معاد و قیامت گفتید اندکی هم درست باشد! حساب‌تان چه خواهد بود؟ دوستان سیمایی شما قطعا پاسخگو نخواهند بود! چون چنین مسئولیتی برای خود نمی‌پندارند!

‌‌جناب آقای حسینی! جسارتم را ببخشید‌! حال می‌فهمم که این همه مواعظ زیبایی که به برکت سیما هر هفته از جناب عالی تولید و ‌پخش می‌شود، ‌چرا در جامعه و مخاطبان ‌اثر و ردی نمی‌توان یافت!

‌آنچه وعاظ محترمی مثل جناب عالی لازم است بدان متعهد باشند، قبل از آنکه دنبال جذب مخاطب و مشتری به هر قیمتی باشند، توجه به مسئولیت مهم در بیان مطالب است. 

‌جناب‌عالی حتی اطلاع ندارید که این ساختمانی که از آن نام بردید متعلق به حوزه نمایندگی ولی فقیه در امور حج و زیارت است،‌ نه سازمان حج و زیارت! ‌و قطعا شما که بارها با هزینه حوزه نمایندگی به عتبات و عمره و..‌. سفر کردید و با خانواده محترم در هتل‌های ‌این شهرها ‌مهمان‌شان بودید تا برای مردم موعظه کنید، فرق بین این دو نهاد را می‌دانید! ‌‌اما ساختمان قم که ۱۴ طبقه ذکر فرمودید،‌‌ ‌یعنی ۹ طبقه با پارکینگ‌هایش ۱۴ طبقه! 

ای کاش فرصت می‌کردید قبل از افاضات و بحث از خلاف رویه و سیره امام( ره) چند دقیقه‌ای پرس و جو می‌کردید و ‌یا مثل بقیه مطالب تو راه که تدبر می‌فرمودید بر آن تاملی می‌کردید! 

این ساختمان به همت عالم خدوم جناب حجه الاسلام والمسلمین قاضی عسکر که شناخت کافی از ایشان دارید،‌ بنا گردید به دلیل: 

‌‌۱ـ بعثه در قم چند ساختمان برای فعالیت‌هایش به صورت اجاره‌ای مثل ساختمان ۴ طبقه در خیابان سمیه و مرکز آموزش خیابان دور شهر را در اختیار داشت‌. پراکندگی و نامناسب بودن این ساختما‌ن‌ها و پرداخت اجاره و مشکلات دیگر همیشه مورد اعتراض و اشکال بود.‌ 

۲ـ اخذ مجوز راه‌اندازی چند رشته دانشگاهی و حوزوی به دلیل فقدان ساختمان و فضای مناسب چند سالی در مراکز مختلف حوزه و دانشگاه به اجرا در آمد که تجربه موفقی به دلیل فقدان ساختمان مناسب حاصل نشد‌. و ناگزیر اجرای این رشته‌ها متوقف شده بود.

۳ـ آموزش هزاران نفر از زایران، روحانیون و مداحان و کارگزاران فرهنگی، حج، عمره و عتبات عالیات نیازمند فضای لازم و مناسب بوده که در اختیار نبود. 

۴ـ آثار فاخر حج و زیارت که از تراث ارزشمند و جزیی از تاریخ جمهوری اسلامی ایران در حوزه زیارت و حج‌گزاری است، به دلیل نداشتن ساختمان مناسب در حال از بین رفتن بود. و همه عقلا بر تاسیس موزه حج و زیارت توصیه و تاکید می‌کردند. 
بسیاری از این آثار از هدایای امرا و نمایندگان کشورهای مختلف به نمایندگان ولی فقیه در امور حج و زیارت است که به حوزه نمایندگی اهدا کردند.

۵ـ پژوهشکده حج و زیارت ‌که دارای پیشینه افتخار آمیز بیش از ۳۰ سال است و به همت اهل قلم و محققان بی‌ادعا و دور از چشم صدا وسیما تا کنون بیش از ۱۴۰۰ اثر از معارف حج و زیارت و فرهنگ و معارف ‌مکتب اهل بیت علیهم السلام به زبان‌های مختلف تولید‌‌ و منتشر ساخته است،‌ از سرمایه‌های ارزشمند جمهوری اسلامی و رهبری امام خمینی رحمه الله علیه و مقام معظم رهبری سلمه الله تعالی است که نیازمند فضای لازم و استاندارد برای ارائه خدمات بوده و هست‌. ‌یک پژوهشکده رسمی و دارای مجوز و موافقت از وزارت علوم می‌باشد با در اختیار داشتن ده‌ها محقق و کارشناس و استاد برجسته با ارتباطات وسیع با نهادهای پژوهشی و مطالعاتی داخلی و خارجی.

۶ـ کتابخانه عظیم و فاخر حج و زیارت با ده‌‌ها هزار جلد کتاب و اثر نفیس از حج و زیارت که با خون دل جمع‌آوری و تهیه شده است و در نوع خود بی‌نظیر می‌باشد،‌ محل مراجعه محققان و پژوهشگران و طلاب و فضلا و دانشجویان و اساتید حوزه و دانشگاه است. نیازمند سالن مطالعه و نگهداری کتاب‌های است که‌ به‌ زبان‌های مختلف در موضوعات مختلف که عمدتا از کشورهای عربی تهیه شده است. 

۷ـ آرشیو اسناد و مدارک از تاریخ حج و زیارت که از مطالبات علما و بزرگان کشور بوده، نیازمند فضا و مکانی مناسب است ‌که فقدان این فضا بلا تکلیف مانده بود.

۸ـ برگزاری نشست‌های علمی و فرهنگی که به صورت منظم و پی درپی در موضوعات مختلف از آموزش‌، و همایش‌ها، کنگره‌ها و... بر‌گزار می‌شود،‌ نیازمند سالن و فضای با ظرفیت کافی است. 

۹ـ در طول سال مهمانانی از عراق و عتبه‌ها که میزبان با عطوفت جناب عالی ‌در ایام مختلف هستند و نیز از استان‌ها برای شرکت در دوره‌های مختلف که در قم برگزار می شود، تامین محل اقامت در هتل‌ها برای ایشان حتما با مشی امام راحل سازگار نیست! برای ارائه تسهیلات اقامتی به این مهمانان و خادمان ،محل‌های اقامتی نیاز است ‌که یک طبقه از ساختمان به این امر اختصاص یافته است.

۱۰‌ـ دفتر نمایندگی بعثه در قم هم فاقد ساختمان بوده با آنکه ۶۰ درصد کارگزاران فرهنگی حج و عمره و عتبات در قم ساکن هستند. نیازمند فضایی کافی برای ارائه خدمت به جمع زیاد مراجعه کنندگان و ساماندهی کارگزاران است.

۱۱‌ـ از اصول اخلاقی و اسلامی اجتناب از ایذا و اذیت شهروندان و تصرف نادرست و تعدی به حقوق آنان است که متاسفانه با تساهل از آن می‌گذریم. حضور جمعی از ‌کارگزاران برای شرکت در دوره‌های آموزشی و نیز کارکنان بخش‌های آموزش، پژوهشکده کتابخانه، موزه دفتر نمایندگی بعثه در قم و واحدهای دیگر در این ساختمان همانند کمیته فرهنگی و ‌آموزشی اربعین‌‌ و بخشی‌‌ ‌از معاونت بین الملل بعثه‌، ‌به حکم اخلاق و عقل و‌ با علم به اینکه اکثر با خودروی شخصی به محل خدمت می‌آیند و یا در مراسم و برنامه‌ها شرکت می‌کنند باید تدارک پارکینگ می‌شد و الا سوژه جناب‌عالی ‌در برنامه‌‌ سمت دیگری می‌گرفت و به مشکلات توقفگاه خودروی بعثه جهت‌گیری می‌شد.. 

۱۲‌ـ نکته مهمی که از آن غفلت شده و نخواستید توجه بفرمایید ‌اینکه درست است این ساختمان در شهر مقدس ‌قم واقع شده،‌ اما بسیاری از واحدها و مراکز مستقر در آن در سطح ملی و یا بین‌المللی فعالیت دارند‌. ‌این تصمیم به خاطر آن صورت گرفت که ارائه خدمات برای کشور و یا در حوزه بین‌الملل در قم مناسب‌تر و ارزان‌ترو راحتر ‌انجام می‌گیرد‌ که باید از جانب شما تحسین می‌شد نه ملامت‌.

‌جناب حسینی اگر وقت ضیق جناب‌عالی در اداره منابر در بلاد مختلف و سخنرانی در رسانه‌ها و مجالس اجازه می‌داد، ‌کمی تامل و تحقیق سرو پایی هم می‌کردید آنگونه محاسبه نمی‌کردید! 

‌و ای کاش اینقدر که از مشی و مرام امام دم زدید در عمل هم مثل آن عزیز محتاط و محققانه‌تر سخن می‌راندید و به هر شنیده‌ای بسنده نمی‌کردید و حکم نمی‌راندید! 

‌خانمی که پای برنامه شما نشسته بود تا به امید آنکه سمت و جهنی به سوی خدا پیدا کند،‌ می‌گفت ای کاش این سید بزرگوار که اینقدر با حرارت از سلوک و سیره امام راحل سخن می‌گوید‌‌ عبا و لباده‌اش هم مثل سخنانش گویای ‌سلوک امام بود که لباس چند طلبه بی‌نوا و فرزندان یتیم روحانیون ‌مخلص و بی‌ادعایی که در اوج عسرت با کرونا فوت کردند،‌ می‌شد! ‌اگر با خود و مردم صادق‌تر باشیم حتی اگر سیمای ما هم از سیما دیده نشود تاثیرش در مستمعین بیشتر خواهد بود. از اینکه باعث تصدیع و رنجش خاطر شدم؛ ببخشید. 

برای شما و خودم عاقبت بخیری از خداوند سبحان مسألت دارم.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۳
پدرام
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۱۲:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۷
0
0
به نظرم حرف آقای حسینی قمی کاملا درسته
اولا هدف اصلی این نامه اینه که میگه اینجور بی پرده تو رسانه صحبت نکن و پَته مارو رو آب نریز بزار در خفا مثل بقیه جاهای کشور بخوریم و ببریم
ثانیا تمامی مواردی که گفتن تو اون ساختمون مستقر هستن
بازم احتیاج به اینهمه فضا ندارن چون کار مهمی ندارن
به هر قسمت نهایت یک سیستم کامپیوتر و یک کمد بایگانی کفایت میکنه.
البته جا داره تشکر کنیم که حداقل جای پارک هم برای خودشون در نظر گرفتن و باعث سد معبر نشدن
عبدالله
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۷
0
0
این پاسخ سراسر توهین و تحقیر، فقط نشانه بغض و حسادت یک روحانی است.
کاری با صحت و سقم ادعاها ندارم. ولی آن کمیته فرهنگی که چنین مدیری داشته باشد، خیری ندارد.
عبدالله
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۶:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۸
0
0
پیامم را منتشر نکردید. یادتان باشد از این روزهای ما سوال خواهد شد.
از شما خواهند پرسید چرا در برابر تخریب وجهه یک عالم و خطیب مردمی سکوت کردید.
خدا نگهدار
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین