عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۲۲۳۸۱
تاریخ انتشار : ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۸:۰۶
آیت الله میرباقری؛
عضو خبرگان رهبری گفت: انسان زمانی که متوجه شد که بر اثر غفلت گناه کرده و می خواهد توبه کند شیطان به او می‌گوید دیر است و خدا نمی بخشد و همین ناامیدی از رحمت خدا موجب می شود که انسان برای همیشه به گناه مشغول شده و هرگز توبه نکند.

عقیق: آیت الله سید مهدی میرباقری در مراسم مناجات خوانی شبانگاهی ماه مبارک رمضان در جمع زائران و مجاوران آستان مقدس بانوی کرامت با اشاره به آیه «قُلْ يَا عِبَادِيَ الَّذِينَ أَسْرَفُوا عَلَى أَنْفُسِهِمْ لَا تَقْنَطُوا مِنْ رَحْمَةِ اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ يَغْفِرُ الذُّنُوبَ جَمِيعًا إِنَّهُ هُوَ الْغَفُورُ الرَّحِيمُ» اظهار کرد: این آیه قرآن طبق حدیثی از امام علی علیه السلام به رحمت واسعه الهی اشاره دارد.

وی افزود: این آیه می فرماید «بگو اى بندگانم كه زياده بر خويشتن ستم روا داشته ‏ايد، از رحمت الهى نوميد مباشيد، چرا كه خداوند همه گناهان را می بخشد، كه او آمرزگار مهربان است».‏

استاد حوزه و دانشگاه تصریح کرد: در این آیه به اسراف بر نفس اشاره شده است و خداوند گناه را اسراف بر نفس قلمداد می‌کند و منظور از اسراف بر نفس این است که انسان با استمرار یک گناه موجب اسراف بر نفس می شود.

میرباقری ادامه داد: عامل استمرار بر گناه غفلت است یعنی انسان وقتی دچار غفلت شد به گناه ادامه می دهد و این تکرار بی حد و حصر گناه موجب اسراف بر گناه و اسراف برنفس می شود؛ در حالی که خداوند می فرماید در صورت غفلت و استمرار گناه و اسراف بر نفس نیز انسان حق ندارد از رحمت واسعه الهی ناامید شود.

وی با تاکید بر اینکه در دعای روزهای ماه مبارک رمضان بر بیست خصوصیتی که شیطان به واسطه آن انسان را فریب می دهد، اشاره شده است، گفت: اما بزرگ ترین شیطنتی که انسان به واسطه آن انسان را برای همیشه مشغول به گناه می‌کند و به ته جهنم می کشاند ناامیدی از رحمت خداوند است.

استاد حوزه و دانشگاه افزود: انسان زمانی که متوجه شد که بر اثر غفلت گناه کرده و می خواهد توبه کند شیطان به او می‌گوید دیر است و خدا نمی بخشد و همین ناامیدی از رحمت خدا موجب می شود که انسان برای همیشه به گناه مشغول شده و هرگز توبه نکند.

میرباقری ادامه داد: آیات سوره نجم و آیات سوره فجر و این آیه بر رحمت واسعه الهی اشاره دارد و امیر المومنین علیه السلام می فرماید اگر در قرآن آیه ای به رحمت واسعه الهی اشاره داشته باشد همین آیه است.

وی افزود: براساس این آیه انسان در صورت اسراف بر نفس و اصرار در گناه هر گاه متوجه گناه خود شد باید توبه کند و به رحمت واسعه الهی امیدوار باشد چون هر چند همانطور که نفس امیر المومنین رحمانی است و بر عالم اثر مثبت دارد «وصبح اذا تنفس»، نفس گناه و نفس شیطان نیز بر عالم اثر دارد. گناه روح را نابود و تباه می‌کند ولی با این وجود انسان حق ناامیدی از زحمت الهی ندارد.

این سخنران ادامه داد: اگر انسان دچار غفلت شد و بر گناه اصرار کرد و از رحمت خدا ناامید شود، به قنوط مبتلا می شود که قنوط انسان را به واسطه مشغولیت دائم به گناه به ته جهنم می‌کشاند؛ در حالی که امید به رحمت الهی موجب توبه و بازگشت از گناه می شود.

میرباقری یادآورشد: در صورت اسراف بر نفس هم انسان باید به رحمت واسعه الهی امیدوار باشد و توبه کند زیرا خداوند بخشنده تمام گناهان آدمی است.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین