عقیق: از کربلای معلی، چهارمین اجلاس دو روزه بین المللی نخبگان منابر شیعه، جمعه شب در حالی در جوار حرم قدسی حضرت اباعبدالله الحسین علیهالسلام و در حسینیه آذربایجانیهای ایران در کربلای معلی برگزار شد که بیش از ۵۰۰ نفر از علما، روحانیون، محققان، اندیشمندان، هنرمندان، شعرا و اهالی فرهنگ و رسانه از جمهوری اسلامی ایران و ۴۵ کشور جهان در این رویداد امام حسینی شرکت داشتند.
تبیین ضرورت جهانی سازی نهضت کربلا و اینکه عاشورا جغرافیای حیات بخش شیعه از ظهور است و همچنین تهییج نخبگان و اصحاب منابر شیعه با ارائه تحقیقات چندین ساله پیراهن معظّم حضرت اباعبدالله الحسین علیهالسلام از مهمترین اهداف چهارمین اجلاس بین المللی نخبگان منابر شیعه بود.
آغاز اجلاس با کلام وحی
این اجلاس با قرائت آیاتی از کلام نورانی وحی توسط مجید پورزرگری قاری بین المللی کشورمان آغاز شد و در ادامه رسالت بوذری مجری برنامه محفل به عنوان مجری اجلاس چهارم از تلاش برگزارکنندگان و دست اندرکاران اجلاس برای دعوت از نخبگان منابر شیعه قدردانی کرد.
شرکت ۵۰۰ چهره مطرح در اجلاس چهارم
در این اجلاس بینالمللی که با حضور بیش از ۵۰۰ نفر از چهرههای برتر عرصه آیینی و مناسک دینی ایران و کشورهای دیگر برگزار شد، «پیراهن معظم امام حسین (ع)» به عنوان نماد عاشورا و پرچم قیام منجی عالم بشریت تعیین شد.
هق هق گریه در حسینیه آذربایجانیها
در بخشی از این مراسم احمد بابایی شاعر آیینی دقایقی را به شعر خوانی در خصوص مقام و پیراهن سید الشهدا (ع) پرداخت و حال و هوای خاصی به مراسم بخشید به گونه ای که اشک از چشمان مدعوین جاری شد و بر مظلومیت آقا اباعبدالله الحسین(ع) گریستند. صدای هق هق گریه بر تمام فضای حسینیه آذربایجانی ها طنین انداز بود.
برگزاری اختتامیه سوگواره بین المللی سفینةالنجاة و معرفی برگزیدگان این رویداد با موضوع پیراهن معظّم سیدالشهداء علیهالسلام، از مهمترین برنامههای روز دوم چهارمین اجلاس بین المللی نخبگان منابر شیعه است.
میرباقری: هرچه برای زنده نگه داشتن عاشورا تلاش کنیم، به ظهور کمک کردهایم
حجتالاسلام والمسلمین سیدمحمدمهدی میرباقری عضو مجلس خبرگان رهبری در چهارمین اجلاس بینالمللی نخبگان منابر شیعه به بیان اهمیت واقعه عاشورا و لزوم تحقیق در زمینه پیراهن امام حسین(ع) پرداخت و گفت: بزرگترین درگیری جبهه انبیا و اولیا در طول تاریخ، در سرزمین کربلا به وقوع پیوست. هیچ نبردی به عظمت این صحنه نبوده است. سیدالشهدا(ع) با قیام خود، دستگاه شیطان را تا قیامت به زانو درآورد. در آن روز، وقتی بساط شفاعت پهن شود، شیطان دندان بر جگر میگذارد که دیگر کسی برای او باقی نمانده است.
سیدالشهدا(ع) با قیام خود بساط لهو و لعب شیطان را برچید
وی ادامه داد: نکته اصلی اینجاست که شیطان با ترفندهایش، انسانها را تا دم مرگ فریب میدهد، اما همه را از یک حقیقت غافل میکند و آن امامت است. سیدالشهدا(ع) با قیام خود، عالمی از نور و حسن آفرید که بساط لهو و لعب شیطان را برچید. زیارت عاشورا گواه این حقیقت است: «اشهد انک سکنت فی جنة العرش». در سحرگاه عاشورا، آیهای که حضرت زمزمه میکردند، همان آیه پس از جنگ احد بود که میفرماید: «وَمَا کَانَ اللَّهُ لِیُطْلِعَکُمْ عَلَی الْغَیْبِ وَلَٰکِنَّ اللَّهَ یَجْتَبِی مِن رُّسُلِهِ مَن یَشَاءُ». خداوند در این صحنه، خبیث را از طیب جدا کرد. سربازان دشمن هم میدانستند که عاشورا روز جدایی حق از باطل است.
عاشورا حماسیترین صحنه تاریخ است
عضو مجلس خبرگان رهبری، صحنه عاشورا را حماسیترین صحنه تاریخ دانست و گفت: این صحنه، هم حماسیترین و هم مظلومانهترین صحنه تاریخ است، اما در نهایت عاشقانهترین پیروزی را به همراه داشت. زینب کبری(س) با دو جمله خطاب به ابن زیاد، تمام تاریخ را محاکمه کرد.
استاد حوزه علمیه قم تصریح کرد: عاشقان واقعی کربلا کسانی بودند که خداوند قرار عاشقیشان را امضا کرده بود. آنها با کنار زدن موانع خود را به کربلا رساندند. سیدالشهدا(ع) وقتی به کربلا رسید، مشتی از خاک برداشت و فرمود: این همان جایی است که خانههای ما ویران خواهد شد. اما این پایان کار نبود. خداوند وعده داد: روزی خواهد آمد که همه شما را جمع میکنم و میبینید پیروز واقعی کیست.
سیدالشهدا(ع) مصداق «انا فتحنا لک فتحا مبینا» است.
به گفته حجت الاسلام والمسلمین میرباقری، پیروزی حقیقی در سه روز محقق میشود: یوم الله، یوم الفتح و یوم القیامه. امام صادق(ع) فرمودند: جدم پیامبر(ص) با ابوسفیان جنگید، پدرم امیرالمؤمنین(ع) با معاویه و سیدالشهدا(ع) با یزید. این نبردها همگی بر سر یک چیز بود: ما میگوییم خدا راست گفته و طرح او درست است، اما آنها میگویند خدا دروغ گفته است. پیروز نهایی این نبرد، سیدالشهدا(ع) است که مصداق «انا فتحنا لک فتحا مبینا» است.
سربازی امام زمان(عج) مخصوص کسانی است که با عاشورا به بصیرت رسیدهاند
عضو مجلس خبرگان رهبری با تأکید بر اینکه تجهیز لشکر امام زمان(عج) از عاشورا آغاز شده است، گفت: زیارت عاشورا از توجه به مقام والای سیدالشهدا(ع) تا لعن دشمنان، همه چیز را دربر دارد. گریه بر سیدالشهدا(ع) نشانه ایمان است و سربازی امام زمان(عج) مخصوص کسانی است که با عاشورا به بصیرت رسیدهاند و هرچه برای زنده نگه داشتن عاشورا تلاش کنیم، در واقع به ظهور کمک کردهایم.
تا کجا برای حق ایستادگی می کنیم
حجت الاسلام والمسلمین میرباقری بر این نکته هم تاکید کرد که نمادهای بسیاری در طول تاریخ با اشاره ائمه(ع) خلق شدهاند: روضهخوانی، شعر، هیئت و مجالس عزاداری. امروز نیز نماد شیرخواره، گوهر عاشورا را تجلی میبخشد و نشان میدهد سیدالشهدا(ع) تا کجا برای حق ایستادگی کرد.
به گفته استاد حوزه علمیه قم، شیطان با این نمادها عاجز شده و پردههایش کنار رفته است، بنابراین، نمادهایی که برای عاشورا انتخاب میکنیم، باید توانایی نمایش تمام این حقایق را داشته باشند. این نمادها باید بتوانند روح بلند عاشورا را به تصویر بکشند، نه فقط پیکره ظاهری حادثه را.
لزوم تحقیقات جدی و عالمانه میانرشتهای درباره پیراهن سیدالشهدا(ع)
عضو مجلس خبرگان رهبری تصریح کرد: بیتردید، پژوهش درباره پیراهن سیدالشهدا(ع) نیازمند تحقیقات جدی و عالمانه میانرشتهای است. این موضوع محتاج تشکیل اتاق فکری متشکل از محققان و اندیشمندان است تا زوایای پنهان آن روشن شود و بتوان براساس آن، نمادی تاریخی و تأثیرگذار را پایهریزی کرد.
وی بر لزوم همکاری عالمان برای مطالعه بیشتر در خصوص پیراهن امام حسین(ع) تأکید کرد و گفت: این مهم نیازمند همکاری عالمان، فرهیختگان و نخبگان از رشتههای مختلف است. پژوهش در این زمینه تنها به متون دینی محدود نمیشود، بلکه ابعاد اجتماعی، جامعهشناختی، فلسفی و آیندهپژوهانه دارد. متأسفانه معمولاً در زمینه آیندهپژوهی ضعف داریم، در حالی که دشمن با برنامهریزیهای دقیق علمی پیش میرود.
چه نمادی بالاتر از پیراهنی که بر تن امام حسین(ع) در روز عاشورا بود؟
استاد حوزه علمیه قم افزود: پیراهن سیدالشهدا(ع) که در روز عاشورا بر تن مبارک حضرت بود و مورد اصابت نیزهها و تیرها قرار گرفت به خودی خود بزرگترین نماد عاشوراست. امام صادق(ع) فرمودند: احرام مرا کفن من قرار دهید، اشاره به همین پیراهن مقدس دارند. این پیراهن که در گودی قتلگاه بر زمین افتاد، گواهی زنده بر مظلومیت سیدالشهدا(ع) است. نقل است که در اول محرم این پیراهن در عرش الهی به اهتزاز درمیآید. چه نمادی بالاتر از این پیراهنی که بر تن امام حسین(ع) در روز عاشورا بود؟ وقتی به تربت مقدس حضرت سجده و بوی آن را استشمام میکنیم، پردههای غفلت دریده میشود.
پژوهش درباره پیراهن سیدالشهدا(ع) نیازمند کار فقیهانه و عالمانه است
حجت الاسلام والمسلمین بر این نکته مهم هم تاکید کرد که پژوهش پیرامون پیراهن سیدالشهدا(ع) نیازمند کار فقیهانه و عالمانه است و محققان بسیاری باید روی آن کار کنند. اگر تحقیقاتی عارفانه، مستند و متقن در این زمینه انجام شود میتواند پشتوانهای محکم برای خلق نمادی تأثیرگذار در تاریخ شود. این نماد میتواند اسرار عاشورا را آشکار و در مقابل تحریفها ایستادگی کند. برای تحقق این امر علاوه بر پژوهشهای علمی، نیاز به جریانسازی هنری، رسانهای و گفتمانسازی داریم.
منافی پور: پیراهن معظم سیدالشهدا(ع) نماد مظلومیت شیعه است
داود منافی پور دبیر چهارمین اجلاس دو روزه بین المللی نخبگان منابر شیعه هم در این مراسم با اشاره برگزاری اجتماع عظیم شیرخوارگان حسینی به عنوان یکی از فعالیتهای مجمع جهانی حضرت علی اصغر(ع)، اظهار کرد: ۲۳ سال از زمانی که مراسم شیرخوارگان حسینی برگزار شد میگذرد و در این مدت دشمنان و گروه شیطان از ابزارهای گوناگون برای خاموش کردن فریاد شیرخوارگان حسینی استفاده کرد اما با عنایت حضرت علی اصغر (ع)، طفل خردسال امام حسین (ع)، این فریاد هر سال برافراشتهتر و بلندتر میشود و کشورهای دیگر را در بر میگیرد.
دبیر چهارمین اجلاس دو روزه بین المللی نخبگان منابر شیعه تصریح کرد: حدود هفت سال است که با محوریت پیراهن معظم امام حسین (ع) مراسمی را راهاندازی کردیم و بالاتر از آن، نقشه جامع راهبردی مسیر شیعه را ترسیم کردیم تا در برابر حملات شیطانی و رسانههای دشمن ایستادگی کنیم.
اهمیت پرداختن به مظلومیت عاشورا در عصر حاضر
وی با اشاره به اهمیت پرداختن به مظلومیت عاشورا در عصر حاضر، گفت: در آخرالزمان باید نیروهای مظلومیت عاشورا و کربلا را در دنیا مطرح کنیم. با مطرح کردن نیروی مظلومیت حضرت علیاصغر (ع)، میبینیم چه اتفاقاتی رخ میدهد.
منافیپور با تأکید بر نیاز به سلاح و برهان قاطع در شرایط کنونی گفت: خصوصاً بعد از چهل و چند سال از بزرگترین انقلاب، ما نیاز به سلاح و برهان قاطع مانند پیراهن معظم حضرت سیدالشهدا (ع) و مظلومیت حضرت علیاصغر (ع)داریم؛ برهانی که اگر در دنیا عرضه شود، به مظلومان عالم کمک خواهد کرد.
دبیر چهارمین اجلاس دو روزه بین المللی نخبگان منابر شیعه تصریح کرد: پیراهن معظم حضرت سیدالشهدا (ع) بزرگترین نماد مظلومیت شیعه است که باید آن را در جهان معرفی کنیم و با تمسک به آن، علیه جبهه ظلم برخیزیم.
انتقاد از کمتوجهی به ظرفیتهای رسانهای در معرفی نمادهای شیعه
دبیر مجمع جهانی حضرت علی اصغر (ع) با انتقاد از کمتوجهی به ظرفیتهای رسانهای در معرفی نمادهای شیعه، اظهار کرد: در قدم اول اعتراف میکنم خودمان توجه نداشتیم امکانات دولتی بدون رسانههای رسمی نتیجهبخش نیست. پس موفقیت تصویر و نماد را پیگیر باشیم. مکاتب دنیا اگر تصویر نداشته باشند، نمیتوانند عقاید خودشان را القا کنند و ابلاغ رسالت بدون نماد امکانپذیر نیست.
حال دل مدعوین امام حسینی شد
در بخش پایانی برنامه چهارمین اجلاس بین المللی نخبگان منابر شیعه، ذاکران اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام از جمله حاج نریمان پناهی در رثای حضرت سیداالشهدا(ع) به مرثیه سرای و روضه خوانی پرداختند و حال دل مدعوین امام حسینی شد.
مروری بر برگزاری اجلاس در دوره های گذشته
دوره های اول تا سوم اجلاس بین المللی نخبگان منابر شیعه در سه سال گذشته، با حضور بیش از ١٦٠٠ نفر از اساتید حوزه و دانشگاه، شعرا، نخبگان فرهنگ و رسانه و هنرمندان حوزههای مختلف از ۵۵ ملیت در حرم حضرت علی بن موسی الرضا علیهالسلام، مسجد مقدس جمکران و حرم مظهر حضرت اباعبدالله الحسین علیهالسلام برگزار شده بود و دوره چهارم هم در کربلای معلی برگزار شد.
گزارش: علی علیزاده