عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۲۲۰۸۳
تاریخ انتشار : ۱۰ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۱:۵۱
در بخشنامه وزیر کشور در خصوص نماز عنوان شد؛
احمد وحیدی وزیر کشور طی بخشنامه ای محور ها و انتظارت از استانداران در زمینه ترویج و توسعه فرهنگ اقامه نماز را در ۱۵ بند ابلاغ کرد.

عقیق: به نقل از روابط عمومی ستاد اقامه نماز کشور، سید علی مهدیان معاون برنامه‌ریزی، نظارت و ارزیابی ستاد اقامه نماز در رابطه با جایگزینی دستورالعمل‌های ابلاغی که طی نامه‌ای توسط وزارت کشور تنظیم شده بود گفت: گزارشات فصلی از روند مفاد ابلاغی مذکور به وزارت کشور ارائه می‌گردد و در این خصوص جمع‌بندی گزارشات سالیانه استان‌ها و شهرستان‌ها در حوزه نماز و امتیاز مکتسبه در سامانه سجاده مبنای ارزیابی عملکرد استانداران, فرمانداران و تجلیل از برترین‌ها و اجلاس‌های استانی و ملی نماز خواهد بود.

معاون برنامه‌ریزی، نظارت و ارزیابی ستاد اقامه نماز کشور، مفاد برنامه‌های مصوب با موضوع (محورها و انتظارات از استانداران در زمینه ترویج و توسعه فرهنگ اقامه نماز) را تشریح کرد که به شرح ذیل می‌باشد:

ماده ۱: تشکیل منظم و مستمر شورای اقامه نماز استان و شهرستان و پیگیر مصوبات آن، به ریاست استاندار و فرماندار محترم و با حضور امامان محترم جمعه استان، شهرستان و مدیران دستگاه‌های اجرایی مرتبط به صورت فصلی و دبیری مدیر ستاد اقامه نماز استان و شهرستان (موضوع بخشنامه شماره ۹۷۸۲ مورخ ۱۴۰۰/۰۱/۲۴)

ماده ۲: تاکید بر ضرورت دستیابی به اهداف تعیین شده مبتنی بر میزان تحقق ” منویات مقام معظم رهبری به اجلاس‌های سراسری نماز”، آئین نامه ترویج و توسعه فرهنگی اقامه نماز مصوب هیأت محترم وزیران “و” توافق نامه‌های دستگاه‌های اجرایی مرکزی با ستاد اقامه نماز کشور “بمنظور توسعه و ترویج فرهنگ اقامه نماز در دستگاه‌های اجرایی استان با هماهنگی ستاد اقامه نماز استان.

ماده ۳: تدوین سند راهبردی اقامه نماز استان با استفاده از ظرفیت‌های علمی و اجرایی استان بر اساس سند تحول نماز کشور در افق ۱۴۰۱ لغایت ۱۴۲۰.

ماده ۴: همکاری با ستاد اقامه نماز در برگزاری اجلاس‌های استان / شهرستان در زمینه نماز طی یکسال گذشته و تجلیل و تقدیر از فعالین اقامه نماز.

ماده ۵: مساعدت در ایجاد دفاتر ستاد اقامه نماز در شهرستان‌ها، با استفاده از ظرفیت‌های فرمانداری‌ها و با مساعدت ائمه جمعه و بهره‌گیری از چهره‌های روحانی و فرهنگی داوطلب.

ماده ۶: تاکید بر حل مشکلات اقامه نماز مسافرین در مساجد و نمازخانه‌های بین راهی از سوی متولیان امر با تشکیل کارگروه «بررسی وضعیت فضاهای اقامه نماز در راه‌ها مواصلاتی استان» با ترکیب معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی استاندار، مدیر ستاد اقامه نماز استان، مدیران کل راه و شهرسازی، حمل و نقل پایانه‌ها، پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی، میراث فرهنگی، اوقاف و امور خیریه و سایر دستگاه‌ها مرتبط از طریق:

۶٫۱) نیازسنجی، جانمایی و احداث مساجد، نمازخانه یا سکوی نماز در مسیرهای مواصلاتی استان که فاقد فضای مناسب جهت اقامه نماز مسافرین هستند.

۶٫۲) تعمیر، تجهیز و نگهداری مساجد، نمازخانه‌ها و سکوهای نماز بین راهی یا تفرجگاه‌ها و سواحل، پارک‌های جنگلی و مکان‌هایی که میزبان مسافران به ویزه در ایام پرتردد (مانند عید نوروز، تعطیلات تابستان و…) می‌باشند.

ماده ۷: توجه ویژه به مکان یابی برای احداث مساجد جدید در طرح آمایش استان و نظارت جدی بر جانمایی و احداث فضاهای مناسب اقامه نماز (مسجد یا نمازخانه) در پروزه های عمرانی مصوب استان / شهرستان (اعم از؛ شهرهای جدید، شهرک‌ها، مجتمع‌های اداری، تجاری و خدماتی، مسکونی، مسکن‌های مهر، مجتمع‌های خدماتی رفاهی اقامتی شهریف ادارات، مراکز آموزشی، بهداشتی و درمانی و …) در زمان‌های صدور مجوز نقشه و پایان کار پروژه‌ها.

ماده ۸: با عنایت به مفاد آیه ان الصلوة تنه‌ی عن الفحشا و المنکر (عنکبوت -۴۵) و همچنین نقش مهم و تأثیرگذار نماز در پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی، موضوع اقامه نماز در دستور کارگروه اجتماعی استانداری / فرمانداری‌های تابعه قرار گیرد.

ماده ۹: تاکید بر اقامه نماز مدارس از طریق در دستور کار قرار دادن موضوع نماز در شورای آموزش و پرورش و دعوت از مدیر ستاد اقامه نماز استان در جلسات، شناسایی و تجلیل از فعالان و خادمان نماز از جمله مدیران مدارس، معلمان و دانش آموزان نمازی و تشویق و ترغیب روحانیون به اقامه نماز در مدارس.

ماده ۱۰: حمایت و پشتیبانی از سمن‌ها و گروه‌های مردمی غیر دولتی در فعالیت‌های مرتبط با توسعه و ترویج فرهنگ نماز.

ماده ۱۱: حمایت و پشتیبانی از تشکل مجمع خیرین مسجد ساز در استان‌ها و ایجاد کارگروه اجرایی مربوط ذیل شورای اقامه نماز استان با عضویت دستگاه‌های متولی.

ماده ۱۲: تاکید استانداران به فرمانداران، مدیران اجرایی و رؤسای دانشگاه‌های استان مبنی بر عدم تداخل زمان جلسات، همایش‌ها، کلاس‌های درس و … با وقت فضیلت نماز.

ماده ۱۳: مطرح کردن نماز در شوراها و کارگروه‌های مؤثر در استان نظیر شورای اداری، شورای برنامه‌ریزی، شورای فرهنگ عمومی، شورای آموزش و پرورش، شورای اجتماعی و شورای اسلامی شهرستان چاره اندیشی برای ترویج فرهنگ و معارف نماز.

ماده ۱۴: دعوت از ائمه جمعه استان و شهرستان‌ها و مدیران اجرایی جهت حضور در نمازهای جماعت ادارات، مدارس و دانشگاه‌ها.

ماده ۱۵: توجه به نقش خدمت به اقامه نماز و فعالیت‌های برجسته نمازی در امر انتصاب و ارتقا شغلی.

منبع:مهر


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین