عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۲۱۶۴۸
تاریخ انتشار : ۱۹ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۱:۱۰
حجت الاسلام قرائتی:
رئیس ستاد اقامه نماز کشور با اشاره به ضرورت توجه به بحث نماز در آموزش و پرورش گفت: برای راه‌اندازی و تکامل امور معنوی در آموزش و پرورش، باید ارائه طرح‌ها و روش‌های اجرایی مناسب در دستور کار باشد.

عقیق:جلسه مشترک اعضای هیات امنای ستاد اقامه نماز و وزارت آموزش و پرورش با حضور حجت‌الاسلام قرائتی نماینده ولی فقیه و رئیس ستاد اقامه نماز، یوسف نوری وزیر آموزش و پرورش، سیداحمد زرهانی قائم مقام ستاد اقامه نماز و جمعی از اعضاء هیات امنا و شورای معاونین ستاد اقامه نماز در روز یکشنبه، هفدهم بهمن ماه در محل ستاد اقامه نماز برگزار شد.

حجت‌الاسلام قرائتی در ابتدای جلسه با اشاره به آیاتی از قرآن کریم گفت: برای ایجاد یک تحول عظیم در حوزه آموزش و پرورش نیازمند به مرد تحول در اجرای برنامه‌ها هستیم تا در کنار آماده‌سازی زیر بنا، فرآیند و اتاق فکر در جهت پیشبرد فعالیت‌ها اثر‌گذار باشد. انجام برنامه‌ها باید به نحوی صورت پذیرد که نتیجه آن در عمل دیده شود.

وی در ادامه با اشاره به ضرورت توجه به بحث نماز در آموزش و پرورش گفت: برای راه‌اندازی و تکامل امور معنوی در آموزش و پرورش، ارائه طرح‌ها و روش‌های اجرایی مناسب در دستور کار باشد و باید تلاش کنیم تا برجستگی‌های فکری نقل شود و از تجارب و دستمایه‌های ارزشمند در جهت ارائه برنامه‌های نمازی در سنین مختلف استفاده کنیم.

زرهانی قائم مقام ستاد اقامه نماز در ادامه جلسه با اشاره به اینکه رأس برنامه‌های ستاد اقامه نماز امور تربیتی آموزش و پرورش است، تصریح کرد: ارائه راهکارهای تقویت اجرای سند جامع و تقویت و تعمیق فرهنگ نماز در مراکز آموزشی و تربیتی در اولویت برنامه‌ها است.

زرهانی در بخش دیگری از سخنان خود با مروری بر وضعیت پرداخت حق ایاب و ذهاب امامان جماعت مدارس بر چگونگی اجرا، نظارت و ارزیابی برنامه‌‌های مصوب اقامه‌نماز وزارتخانه و ارزشیابی عملکرد آموزش و پرورش در طرح‌‌های ملی نظیر آموزش عملی نماز، طرح پیوند مدرسه، مسجد و منزل تأکید کرد.

این مقام مسئول در ادامه خواستار ایجاد ساز و کار تشویق مدیران کل و مدیران استانی ستاد اقامه نماز، روسای مناطق و مدیران مدارس در اجرای برنامه‌‌های نماز و ترویج معارف این فریضه الهی و فعال شدن هیات اندیشه ورز آموزش و پرورش با حضور مدیران ستاد اقامه نماز استان‌ها شد.

وی در پایان از آمادگی مجمع خیرین مسجد‌ساز برای جلب مشارکت خیرین برای اصلاح و تکمیل اجرای برنامه‌های نماز آموزش و پرورش خبر داد.

در ادامه جلسه یوسف نوری وزیر آموزش و پرورش ضمن ابراز خرسندی از تشکیل این جلسه توضیحاتی را در خصوص علل جذب و گرایش دانش آموزان به نماز و تاثیر عوامل بیرونی و درونی در این مهم ایراد کرد. والدین، روحانی محل و تغییرات زمانی و مکانی در رشد و شکوفایی فرهنگ نماز در بین دانش آموزان تاثیر بسزایی دارد. نوشتن یک برنامه عملیاتی در ذیل سند راهبردی همزمان با افزایش تعداد دانش آموزان در کشور در جهت نشر فرهنگ نماز در بین آنها ضروری است.

نوری در بخش دیگری از سخنان خود بر ایجاد سرانه در انجام تمامی فعالیت‌های آموزش و پرورش تأکید کرد و افزود: مشارکت مردمی در اجرای برنامه‌های پرورشی می‌تواند به صورت قرارگاه جهادی صورت پذیرد.

وی به استناد سخنان حضرت امام (ره) رسیدگی به مدارس در جهت نشر معارف دینی را جزء الویت‌های وزارت آموزش و پرورش عنوان کرد و افزود: امام راحل به اقامه نماز معتقد و عامل بود و باید تلاش کنیم با الگو قرار دادن ایشان در مسئولیتی که داریم عامل به امر نماز باشیم. تفکیک آمار دقیق جهت ساخت و بهسازی نمازخانه مدارس و ایجاد ساز و کار مناسب جهت همسو شدن فعالیت های مدارس با مساجد و ایستادن پای اعتقادات با اجرای دقیق برنامه ها در توسعه فرهنگ نماز کمک خواهند کرد.

حجت‌الاسلام بهشتی مشاور علمی ستاد اقامه نماز در ادامه با اشاره به اینکه آغاز ستاد اقامه نماز از آموزش و پرورش است گفت: بیشترین سرمایه و انرژی برای آموزش و پرورش صرف شود تا در تمامی استان ها با ارائه طرح و برنامه مناسب پیشرفت آن را شاهد باشیم.

وی عنوان کرد: مخاطب بیشتر پیامهای مقام معظم رهبری(مد ظله العالی) در اجلاس‌های نماز، آموزش و پرورش است که باید با انجام تحقیقات مختلف در این حوزه در بخش کشوری و شهرستانی برنامه‌های مناسبی انجام شود. نفرات و نیروهای متعهد و با انگیزه و مجرب که بر اساس نقشه راه برنامه ها را اجرا کند در این مسیر کمک بسزایی به ما خواهند کرد.

در ادامه محمدحسین رضایی نماینده رئیس جمهور گفت: در زمینه نشر معارف نماز در کنار آموزش و پرورش هستیم تا با ارائه برنامه‌های راهبری شاهد اثربخشی فعالیت‌ها در این زمینه باشیم. به لحاظ مدیریتی در سه بخش نیازسنجی، امکان سنجی و اثر بخشی باید برنامه‌ریزی شود و با الویت‌بندی در بخش نیاز سنجی‌ها و استفاده از نیروی کار و بودجه کافی در بخش امکان سنجی انگیزه مناسب در تمامی بچه‌ها و دانش‌آموزان ایجاد شود.

نماینده رئیس جمهور در امر نماز در ادامه بر ایجاد یک داستان درونی در بدنه آموزش و پرورش و استفاده از سرمایه حکومت و مردم در جهت پیشبرد اهداف ستاد اقامه نماز تاکید کرد و گفت: پیشنهاد می‌کنیم با حرکت مردمی شاهد یک اثربخشی مطلوب در این زمینه باشیم.

در پایان جلسه حاضرین و اعضای هیات امنای ستاد اقامه نماز، درباره ترویج معارف قرآن و مهدویت در مدارس کشور و همچنین برگزاری دوره‌های آموزشی ویژه مدیران و معلمان به بحث و تبادل نظر پرداختند.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین