عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۲۰۹۸۹
تاریخ انتشار : ۲۲ آذر ۱۴۰۰ - ۱۲:۴۸
یک عضو اندیشکده مبانی مرکز الگوی اسلامی ـ ایرانی پیشرفت گفت: اجرای سند الگوی اسلامی ـ ایرانی پیشرفت گامی اساسی در جهت تأسیس تمدن اسلامی است.

سند الگو گامی اساسی برای تأسیس تمدن اسلامی استعقیق: به نقل از دفتر ارتباطات مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت، حجت‌الاسلام‌ والمسلمین حمیدرضا شاکرین در گفت‌وگویی به تشریح ویژگی‌های بخش مبانی سند الگوی اسلامی ـ ایرانی پیشرفت پرداخت و گفت: تدوین و اجرای الگوی اسلامی ـ ایرانی پیشرفت را می‌توان یکی از مسائل بسیار مهم کشور، ضامن بقا و استمرار نظام اسلامی و گامی اساسی در جهت تأسیس تمدن اسلامی دانست.

دانشیار پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی گفت: جایگاه و نقش سند الگو در اصلاح ساختارهای معیوب، ایجاب می‌کند سند الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت بر پاره‌ای مبانی و زیرساخت‌های بنیادین نظری استوار باشد که ضمن ایجاد مقدمات پیشرفت و هدایت آن، مانع انحراف آن در تدوین و اجرا شود به همین دلیل برخی ویژگی‌ها و ملاحظات مانند شیوه‌های جست‌وجو، کشف و تبیین، گونه‌شناسی، چگونگی طبقه‌بندی و منطق تدوین اهمیت زیادی در شکل‌گیری و تدوین مبانی این سند داشت.

وی با تبیین مبانی تدوین سند الگو گفت: مبنا در لغت به‌معنای اصل و ریشه است و در توضیح آن گفته می‌شود «هو ما یُبنى علیه شی‏ء...»: مبنا، آن است که چیزی بر آن بنا شود. بر اساس تعریف مختار، مبانی سند الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت، زیرساخت‌های فکری، نظری و پایه‌هایی است که نظریه و الگوی پیشرفت، آرمان‌ها، راهبردها، اصول و قواعد آن، بر اساس آنها سامان می‌یابد و یا توجیه می‌شود که با توجه به اهمیت آن، در جست‌وجو، اکتشاف و تدوین آن، امور مختلفی رعایت می‌شود.

عضو اندیشکده مبانی مرکز الگوی اسلامی ـ ایرانی پیشرفت با اشاره به مهمترین مؤلفه‌های تدوین زیرساخت‌های بخش مبانی گفت: اولین موضوع دقت و اتقان است که هراندازه کشف و تدوین مبانی از دقت، صحت و اتقان بیشتری برخوردار باشد جهت‌گیری‌ها نیز به‌تبع آن درست‌تر خواهد بود و امید دستیابی به نظریه و الگویی مناسب‌تر، افزایش می‌یابد.
دومین موضوع مؤثر و مفید بودن است. مبانی هرچند به‌طور ظریف باید با وسایط و ضمایمی مؤثر در جهت‌گیری‌ها، سیاستگذاری‌ها و تصمیم‌گیری‌ها، همراه باشد.
سومین موضوع  منظومه‌واری است. مبانی آن‌گاه کارآ و کارآمد است که نظام‌مند و دارای انسجام و پیوند باشد. در مقابل، گسستگی آن، مانع دستیابی به الگویی سازوار، نظام‌مند و مناسب خواهد بود.

حجت الاسلام شاکرین ادامه داد: چهارمین موضوع جامعیت است. در جست‌وجو و تدوین مبانی باید جامع‌نگری را رعایت کرد. مراد از جامعیت این است که مبانی باید به‌گونه‌ای تنظیم شود که در استخراج اصول و قواعد به مبنایی دیگر نیاز نباشد.
پنجمین موضوع مانعیت است. در تدوین مبانی نباید آنچه ربطی به نظریه و الگو ندارد داخل آن شود.
و آخرین موضوع وفاق‌پذیری حداکثری است. مبانی باید حتی‌الامکان جامع تفکرات داخلی باشند نه اینکه مطابق با پاره‌ای دیدگاه‌های شاذ و خارج‌کننده دیگران باشد.
موارد شش‌گانه فوق تنها بخشی از ویژگی‌ها و ملاحظاتی است که در تحقیق و تدوین مبانی سند الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت، کوشش شد مورد توجه قرار گیرد.

 

منبع:تسنیم


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین