کدام جاهل، همچون عالم است؟
بیشترین تاکید دین مقدس اسلام بر فراگیری علم و دانش و تفکر، تعقل و تدبر است.
عقیق: در متون دینی همواره اهمیت علم و منزلت عالم مورد تاکید قرار گرفته و علم از جایگاه رفیع برخوردار میباشد. آیات و روایات در این باب بیش از حد شمارش و بررسی است.
امام علی(ع) در توصیف ارزش و جایگاه علم میفرمایند: «اوج فضیلتها دانش است.»(1)ایشان همچنین در پاسخ مردی که از آن حضرت سؤالی مشکل آفرین پرسید، فرمودند: «به قصد یاد گرفتن بپرس، نه برای آزردن و خطا گرفتن؛ زیرا جاهلی که درصدد آموختن باشد همانند عالم است و عالمی که در بیراهه قدم نهد همچون جاهلی است که به قصد خطا گرفتن میپرسد.»(2)
امیرالؤمنین علی(ع) با توصیهای درباره آموختن علم و ادب، فرمودند:« ای مؤمن! این دانش و ادب جان بهای توست، پس در فراگرفتن آن دو کوشا باش که هر چه بر دانش و ادبت افزوده شود، قدر و ارزشت فزونی گیرد.»(3)همچنین پیامبر خدا(ص) در بیان جایگاه علم و دانایی میفرمایند:«دانایی، سرآمد همه خوبیهاست و نادانی سرآمد همه بدیها.»(4)امام علی(ع) نیز دراین باره تاکید دارند: «همانا دانش، (مایه) زندگی دلهاست و روشن کننده دیدگان کور و نیروبخش بدنهای ناتوان.»(5)پی نوشت ها:1_(غرر الحکم: 6379 منتخب میزان الحکمة: 448)
2_(نهج البلاغة: الحکمة320 منتخب میزان الحکمة: 260)
3_(مشکاة الأنوار: 135 منتخب میزان الحکمة: 14)
4_(بحارالأنوار: 77 / 175 / 9 منتخب میزان الحکمة: 396)
5_(أمالی الصدوق: 493 / 1 منتخب میزان الحکمة: 396) منبع: ایسنا
211008