عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۲۰۴۲۹
تاریخ انتشار : ۰۸ آبان ۱۴۰۰ - ۱۲:۱۶
سیره رفتاری علما در حرم حضرت معصومه:
استاد حوزه علمیه با بیان اینکه حضرت معصومه سلام الله علیها از زوّار امام رضا علیه السلام هستند، گفت: این نکته نباید فراموش شود که ایشان در راه زیارت امام زمان خود از دنیا رفتند و این که حضرت معصومه سلام الله علیها قم را انتخاب کردند به خاطر روایاتی بود که در رابطه با قم و اهل قم قبل از ایشان نقل شده بود.

عقیق:حجت الاسلام والمسلمین بندانی نیشابوری در سخنرانی شب سالروز ورود بانوی کرامت به شهر مقدس قم در حرم مطهر این حضرت اظهار کرد: امام صادق علیه السلام فرمودند قم شهر ما و شهر شیعیان ما است و خاک آن مطهر و مقدس است زیرا ولایت ما اهل بیت(ع) را قبول کرده است.

وی با بیان اینکه روایات در عظمت قم و قمی‌هایی که در ترویج ولایت امیرالمؤمنین(ع) و اهل بیت(ع) و تبلیغ دین زحماتی کشیده‌اند به وفور است، افزود: امام صادق علیه السلام در دیداری که با اهل ری داشتند فرموند رحمت خدا بر اهل قم باد و به زودی فرزندی از نسل من در قم دفن خواهد شد که نامش فاطمه است و یکی از آرزوهای من این است که این دختر را ببینم و از دنیا بروم ولی حضرت معصومه سلام الله علیها بعد از شهادت امام صادق علیه السلام به دنیا آمدند.

استاد حوزه علمیه با اشاره به اینکه حضرت معصومه  سلام الله علیها در ساوه به دست زن یهودی مسموم شدند و سپس به قم آمدند و ۱۷ روز در قم اقامت داشتند تا رحلت کردند، افزود: امام کاظم علیه السلام هر دختری داشتند اسمش را فاطمه می‌گذاشتند و با اینکه حضرت معصومه دختر یکی به آخر بودند ولی به ایشان فاطمه کبری می‌گفتند و ایشان ازدواج نکردند زیرا کفوی برای ایشان پیدا نشد.

وی با بیان اینکه حضرت معصومه سلام الله علیها از زوار امام رضا علیه السلام هستند، گفت: این نکته نباید فراموش شود که ایشان در راه زیارت امام زمان خود از دنیا رفتند و این که حضرت معصومه سلام الله علیها قم را انتخاب کردند به خاطر روایاتی بود که در رابطه با قم و اهل قم قبل از ایشان نقل شده بود.

حجت الاسلام والمسلمین بندانی نیشابوری با اشاره به مقام علمی حضرت معصومه سلام الله علیها گفت: کاروانی از شیعیان به مدینه آمده بودند و به منزل امام کاظم علیه السلام رفتند تا ایشان جواب سؤالات‌شان را بدهند ولی امام در منزل نبودند و سؤالات خود را به حضرت معصومه سلام الله علیها که در آن زمان نزدیک به ۱۳ سال داشتند دادند و ایشان جواب ها را برای آنان نوشتند و کاروان به راه افتاد، در خارج شهر این کاروان به امام کاظم علیه السلام برخورد کرد و پاسخ حضرت معصومه را به ایشان نشان دادند که ایشان فرمودند «فداها ابوها» و اگر من هم بودم همین جواب‌ها را می‌نوشتم.

وی با بیان اینکه اهل قم از شیعیان کوفه هستند و از همان ابتدا ارادت خاصی به اهل بیت(ع) داشتند، افزود: تا حدود ۲۰۰ سال قبل کوچه‌های مردانه و زنانه قم جدا بوده و حمام‌های مخصوص زنان وجود داشته و منازل دو درب داشته که یک درب به کوچه های مردانه و یک درب به کوچه های زنانه باز بوده است.

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه سه وعده صدای اذان از منازل قمی‌ها بلند بود و اگر کسی مسافرت می رفت فردی را اجیر می‌کرد تا روی بام خانه اذان بگوید، افزود: در گذشته بر خلاف امروز در خیابان‌های اصلی قم یک زن دیده نمی‌شد و اینکه در روایات است که اگر قمی‌ها نبودند دین از بین می‌رفت مرادشان قمی های آن زمان بوده است.

وی افزود: در زیر قبه حضرت معصومه سلام الله علیها به احترام حضرت مردی را دفن نمی‌کردند و ضریح مطهر ۸ درب داشته و فقط خانم ها می توانستند به زیارت حضرت بروند و علما هم احترام زیادی برای این حضرت قائل بودند و نقل شده که آیت الله بروجردی از درب حرم که وارد می شدند عصای خود را بالا می گرفتند تا خاک کف عصای ایشان هم در حرم نریزد.

حجت الاسلام والمسلمین بندانی نیشابوری خاطرنشان کرد: امام رضا علیه السلام فرمودند کسی که به زیارت من نمی‌تواند بیاید خواهرم را در قم زیارت کند ثواب زیارت من را می‌برد و در شأن حضرت معصومه سلام الله علیها همین بس که امام رضا علیه السلام به ایشان نامه  نوشتند که ای خواهرم دلم برایت تنگ شده به سمت من بیا.

وی با اشاره به ورود حضرت معصومه سلام الله علیها به قم گفت: وقتی قمی‌ها از جسارت برخی در ساوه به حضرت معصومه سلام الله علیها با خبر شدند موسی بن خزرج بزرگ قمی ها با جماعتی شبانه به سمت ساوه رفتند و ۱۰ فرسخ که از دروازه شاه ابراهیم رفتند به کجاوه حضرت معصومه(س) به همراه یک خادم رسیدند و دور کجاوه را گرفتند و ایشان را تا قم مشایعت کردند.

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه کجاوه حضرت پوشیده بود ولی مردها به کجاوه پوشیده هم نگاه نمی کردند، افزود: همین که حضرت معصومه سلام الله علیها وارد قم شدند زن‌های قم دور کجاوه را گرفتند و در کوچه‌ها گلاب می‌ریختند و مردم قم فرش‌های قیمتی خود را زیر پای شتر حضرت پهن کردند و شتر آمد در میدان میر زانو زد  و در ۱۷ روزی که در قم بودند زنان فاطمی و علوی اسم نوشتند که در هر ساعت یک نفر خادم ایشان باشد.

وی خاطرنشان کرد: در مسیر ورود حضرت معصومه سلام الله علیها به قم تا جایی که اقامت کردند به قدری پارچه های حریر و هدایا به ایشان دادند که بزرگان قم تا سه ماه بعد از رحلت و شهادت حضرت این هدایا را بین نیازمندان توزیع می‌کردند.

 

منبع:حوزه


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین