عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۲۰۲۰۱
تاریخ انتشار : ۱۵ مهر ۱۴۰۰ - ۲۰:۰۰
حجت الاسلام والمسلمین بندانی نیشابوری :
استاد حوزه علمیه با بیان اینکه امشب سالروز شهادت امام رضا علیه السلام است، گفت: در کتب مختلف برای امام رضا علیه السلام ۱۷ لقب ذکر شده است، ولی مشهور ترین لقب ایشان رضا بود.

عقیق:حجت‌الاسلام والمسلمین عبدالحسین بندانی نیشابوری در محفل عزاداری شب شهادت امام رضا علیه السلام در حرم مطهر بانوی کرامت، اظهار کرد: امام رضا علیه السلام فرمودند، کسی که گرفتاری مؤمنی را برطرف کند خداوند متعال گرفتاری و نگرانی قلبش را روز قیامت برطرف می‌کند.

وی با بیان اینکه در برخی نقل‌های تاریخی آمده است که بدن رسول خدا(ص) سه شبانه روز روی زمین بود و اصحاب سقیفه مشغول تعیین جانشین بودند، گفت: در شرح نهج البلاغه ابن ابی الحدید آمده است که یکی از زنان پیامبر(ص) گفته بود من نفهمیدم پیامبر(ص) را چه زمانی دفن کردند تا اینکه نیمه شب اول ماه ربیع دیدم صدای بیل و کلنگ می‌آید و کنیزی را فرستادم و او گفت که امیرالمؤمنین(ع) به تنهایی در حال صاف کردن خاک قبر رسول الله(ص) است.

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه پیامبر مظلوم در همان اتاق غسل داده شدند، کفن شدند و امیرالمؤمنین علی (ع)به تنهایی به ایشان نماز خواندند و بعد درب اتاق باز شد و مردم ۱۰ نفر ۱۰ نفر می‌آمدند و بر پیامبر صلوات می فرستادند و می رفتند، گفت: بقیه اصحاب پیامبر(ص) گفتند ما کار مهمتری داریم و مشغول تعیین جانشین برای پیامبر(ص) بودند.

وی با بیان اینکه شب اول ربیع سالروز هجرت پیامبر(ص) از مکه به مدینه است و شبی است که امیرالمؤمنین(ع) در لیلة المبیت به جای پیامبر(ص) خوابیدند تا پیامبر(ص) سالم از مکه خارج شوند، افزود: امیرالمؤمنین(ع) در آن شب مورد ضرب و شتم قرار گرفتند به طوری که امام صادق علیه السلام فرمودند بدن امیرالمؤمنین(ع) از شدت ضرباتی که در آن شب خورده بودند ورم کرده بود.

حجت‌الاسلام والمسلمین بندانی نیشابوری با بیان اینکه امشب سالروز شهادت امام رضا علیه السلام است، گفت: در کتب مختلف برای امام رضا علیه السلام ۱۷ لقب ذکر شده است، ولی مشهور ترین لقب ایشان رضا بود که امام جواد علیه السلام فرمودند این لقب را خداوند برای ایشان قرار داد زیرا هم خدا از ایشان راضی بود و هم پیامبر(ص) و ائمه(ع) از ایشان راضی بودند.

وی افزود: یکی از فعالیت‌های خاص دوران امامت امام رضا علیه السلام حرکت از مدینه تا مرو بود که در این مسیر تبلیغات خاصی انجام دادند که آثارش هنوز هم پیدا است به گونه‌ای که در جای جای ایران قدمگاه دارند و در هرجایی که حضور یافتند آنجا به برکت قدومشان آباد شد.

کارشناس تاریخ تشیع ادامه داد: حضرت وقتی می‌خواستند غذا بخورند می‌فرمودند که همه غلامان باید بیایند و حتی غلامانی که در اصطبل کار می‌کردند تا نمی‌آمدند حضرت شروع به غذا خوردن نمی‌کردند و گاهی اوقات لقمه می‌گرفتند و به آنها می‌دادند و پایشان را جلو کسی دراز نمی‌کردند و هرگز کسی صدای قهقهه ایشان را نشنید.

وی با بیان اینکه در تمام مسیر کلام تندی از امام رضا علیه السلام شنیده نشد، گفت: از صفات بارز امام رضا علیه السلام "رئوف" به معنی مهربان است و در روایتی از امام جواد علیه السلام است که فرمودند سلام بر آن امام مهربانی که مصیبت امام حسین علیه السلام را همیشه برپا می‌داشتند و هر کسی می‌آمد به او می‌فرمودند ابیاتی در وصف حسین علیه السلام برایم بخوان.

حجت‌الاسلام والمسلمین بندانی نیشابوری با اشاره به اینکه دعبل خزایی می‌گوید اشعاری را که من در رثای اباعبدالله(ع) گفته بودم نزد امام رضا علیه السلام خواندم ایشان دو بار از شدت غم از هوش رفتند، افزود: در روایت دیگر بیان شده شاعری آمده بود برای جدشان اباعبدالله(ع) شعر بخواند، امام رضا علیه السلام بانوان منزل را فرمودند جمع شوند تا بر جدشان گریه کنند، غلامی آمد تا پرده‌ای نصب کند که حضرت بلند شدند و پرده و میخ را گرفتند و فرمودند چون مربوط به عزای جدم سید الشهدا(ع) است خودم پرده را نصب می‌کنم.

وی با اشاره به شخصیت علمی امام رضا علیه السلام که در مناظراتی که مأمون تشکیل می داد، همه دانشمندان ادیان دیگر را شکست می‌دادند، گفت: حضرت پس از ولیعهدی برای زندگی در کاخ نرفتند و همیشه زیر لباس خود جامه خشنی به تن داشتند و اگر غذای گرمی برایشان می‌آوردند مقدار کمی از آن را بر می‌داشتند و می‌فرمودند تا هنوز گرم است آن را برای فقرا ببرید.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین