عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۱۹۳۹۰
تاریخ انتشار : ۱۹ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۷:۳۲
شب اول محرم:
عزاداری شب اول محرم هیئت ریحانةالحسین(س) با رعایت جدی دستورالعمل‌های بهد اشتی در بوستان ارم برگزار شد. یکی از مسئولین هیأت می‌گوید: «امسال در رعایت دستورالعمل‌های فراتر از موارد اعلامی ستاد کرونا مراقبت داریم».

عقیق: امیرحسین کسائی: اولین شب عزاداری ماه محرم ۱۴۰۰ شب گذشته در سراسر کشور با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی به دلیل شرایط خاص کرونایی برگزار شد. هیئت‌های عزاداری در اولین شب به عزاداری برای حضرت مسلم بن عقیل(ع) فرستاده و نایب خاص سیدالشهدا(ع) پرداختند.

بیش از دستورالعمل‌های ابلاغی، مراقب سلامت مردم هستیم

یکی از هیئت‌هایی که شب گذشته با استقبال خوب مردم روبه‌رو بود و جمعیت قابل توجهی در آن حضور پیدا کرد، هیئت ریحانةالحسین(س) بود که با پیش‌منبرخوانی احمد چینی، سخنرانی حجت‌الاسلام مسعود عالی و مرثیه‌خوانی سیدمجید بنی‌فاطمه هر شب از نماز مغرب و عشاء مجلس عزاداری خود را در بوستان ارم برگزار می‌کند. سعید عمرانی از مسؤولان این هیأت می‌گوید: «امسال برای دومین سال است که به دلیل شرایط کرونایی، حسینیه معظم ریحانةالحسین(س) را در طول دهه اول محرم در بوستان ارم برپا می‌کنیم. پروتکل‌های بهداشتی در این فضا با دقت بسیار بالایی رعایت می‌شود و حتی بیش از آنچه که اعلام شده است ما رعایت و مراقبت داریم و تمام تلاش را داریم تا ان شاء الله هیچ فردی به واسطه حضور در این مجالس مبتلا به کرونا نشود.»


سعید عمرانی از مسؤولان هیئت ریحانةالحسین

حسینیه‌ای به وسعت بیش از ۲۰ هزار متر مربع 

برگزاری مراسم عزاداری در فضای باز و فضای بسته با سقف بالای ۶ متر با تهویه مناسب و با تأیید کارشناسان مربوطه، ظرفیت یک چهارم با فاصله‌گذاری از هر طرف ۲ متر و تعبیه درهای خروجی کافی برای ورود و خروج از دستورالعمل‌های بالاغی برای محرم امسال است. عمرانی می‌گوید: «در ورودی‌ها به فضای تعبیه شده به عنوان حسینیه و همچنین فضاهای در نظر گرفته شده برای حضور خانوادگی، حتما این رعایت صورت می‌گیرد که افراد با ماسک حضور پیدا کنند و اگر نداشته باشند هم اهدا خواهد شد. در فضای جلسه نیز با فاصله‌های اجتماعی اعلام شده افراد در مکان‌های مشخص شده مستقر می‌شوند و تمام فضای حسینیه نیز روباز است. قسمت خواهران و برادران به گونه‌ای طراحی شده تا افراد با فاصله حضور پیدا کنند. در مجموع فضایی بیش از ۲۰ هزار متر مربع پیش‌بینی شده تا افراد عزاداری کنند.»


تصویری از عزاداری شب اول محرم هیئت ریحانةالحسین

مدیریت جلسه با حضور بیش از ۳۰۰ خادم

امسال سیدمجید بنی‌فاطمه برای بهره‌برداری هرچه بهتر مردم از فضای جلسه، تریبون مداحی خود را به میان جمعیت آورده و مشابه چهارپایه‌خوانی در طول زمان برنامه به صورت ایستاده به روضه‌خوانی، شعرخوانی و مداحی می‌پردازد تا جمعیت حاضر در فضای حسینیه بتوانند تسلط بهتری روی جلسه داشته باشند. عمرانی می‌گوید: « امسال فضایی مشابه چهارپایه‌خوانی طراحی کردیم تا مردم فیض بیش‌تری ببرند؛ علاوه بر اینکه در این فضای گسترده تلویزیون‌های شهری متعدد و همچنین صوت مناسب طراحی کردیم تا افراد در فضاهای مشخص شده بتوانند بیش‌ترین ارتباط را با فضای حسینیه اصلی برقرار کنند. امسال بیش از ۱۵۰ خادم و بیش از ۱۵۰نفر برای انتظامات برای برگزاری این مراسم با رعایت دستورالعمل‌ها مشارکت دارند. از مجموعه هلال احمر، اورژانس و راهنمایی و رانندگی هم با مجموعه ما مشارکت دارند.»

تعداد بازدید : 89

گزارش میدانی خبرگزاری فارس از برگزاری عزاداری شب اول محرم هیئت ریحانةالحسین

محرم سال قبل هیچ ابتلا به کرونایی گزارش نشد

عزاداری هیأت‌ها در سال گذشته با رعایت ۹۶ درصدی تمام جلسات نسبت به رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی برگزار شد که حتی تقدیر مقام معظم رهبری را نیز در پی داشت. عمرانی می‌گوید: «سال گذشته هیچ مورد ابتلا به کرونایی از مجلس ما گزارش نشد و امیدواریم امسال هم به مدد امام حسین(ع) این اتفاق رخ دهد.»


محسن ملاهادی از اعضای کادر درمان

حرف اعضای کادر درمان با عزاداران حسینی

شب گذشته هزاران نفر در هیأت ریحانةالحسین با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی عزاداری کردند. یکی از آن‌ها محسن ملاهادی از اعضای کادر درمان در بیمارستان بقیةالله به همراه فرزند خود در این مراسم حضور پیدا کرده بود. او می‌گوید: «زنده نگه‌داشتن یاد امام حسین(ع) در هر شرایطی واجب است و نمی‌توان این کار را کنار گذاشت، اما در این شرایط خاص کرونایی و به خصوص پیک پنجم کرونا که در تمام دنیا سهمگین‌ترین موج بوده و موجب ترس بسیاری شده است، می‌طلبد که رعایت دستورالعمل‌ها حتی بیش از سال گذشته رعایت شود. در این مجلس، شاهد بودم که رعایت دستورالعمل‌ها به صورت کامل انجام می‌شود.»

مردم به دلیل واکسیناسیون در رعایت پروتکل‌ها کوتاهی نکنند

متاسفانه در این روزهای کشور، مردم به واسطه رشد واکسیناسیون کمی نسبت به رعایت دستورالعمل‌ها کم‌کار شده‌اند. ملاهادی می‌گوید: «مردم باید بدانند حتی در کشورهایی که ۱۰۰ درصد هم واکسیناسیون انجام شده است،‌ هنوز رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی باید صورت گیرد؛ زیرا سویه‌های این بیماری در برابر واکسیناسیون حتی مقاوم هستند. مردم نه تنها در هیأت‌ها بلکه در سایر اماکن عمومی باید رعایت کنند و استفاده از ماسک، کمترین کاری است که می‌توان انجام داد.»

ماسک زدن را فراموش نکنید

این روزها کرونا اوج‌گیری مجددی داشته و کادر درمان که بیش از یک سال و نیم است روز و شب درگیر آن بودند خسته از مقابله با این بیماری هستند. ملاهادی در توصیه به عزاداران حسینی و تمام هیأت‌های مذهبی می‌گوید: «انتظار نداریم مجالس عزاداری را تعطیل کنید؛ زیرا مهم و ضروری است، اما الگوی خود را مقام معظم رهبری قرار دهیم که همواره ماسک زدند و نسبت به رعایت دستورالعمل‌ها تاکید دارند. هیأتی‌ها در تمام طول مدت مجلس عزاداری ماسک بزنند و دستورالعمل‌ها را رعایت کنند.»


یاشار برنون از عزاداران شب نخست هیأت ریحانةالحسین

 

ضدعفونی فضای حسینیه قبل از جلسه

یکی دیگر از عزاداران حسینی که شب گذشته خانوادگی در این هیأت حضور پیدا کرده بود، یاشار برنون بود که به‌همراه همسر و دو فرزند خردسالش حضور داشت. او می‌گوید: «من زودتر از زمان برگزاری جلسه در این بوستان حضور پیدا کردم و دیدم قبل از جلسه تمام فضای حسینیه و اطراف آن را ضدعفونی کردند. برای ورود به جلسه هم درهای زیادی پیش‌بینی شده تا از تجمع و صف طولانی پرهیز شود. ابتدای ورودی نیز افراد ماسک اهدا می‌کنند و مراقبت دارند تا همه ماسک داشته باشند. در داخل حسینیه هم همگی با فاصله نشسته‌اند و در طول برگزاری هم خادمان تذکر می‌دهند تا ماسک از صورت کسی برداشته نشود. رعایت این دستورالعمل‌ها امنیت خاطر لازم برای حضور در جلسه را فراهم می‌کند و من همراه با همسر و دو فرزند خردسالم در جلسه حضور پیدا کردم.»

می‌توان گفت اولین شب عزاداری محرم با موفقیت هیأت‌های عزاداری روبه‌رو شد. البته در شب اول تعداد عزاداران حسینی هر ساله کمتر از شب‌های بعدی است و هیأت‌ها باید با همیت، شدت و قوت رعایت پروتکل‌های را ادامه دهند تا ان‌شاءالله در شب‌های شلوغ پایان هفته و یا تاسوعا و عاشورا نیز با همین کیفیت عزاداری‌ها برگزار شود.

 

منبغ:فارس


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین