عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۱۸۴۱۵
تاریخ انتشار : ۱۰ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۷:۳۳
بسیاری برای رفع مشکلاتی که خودشان فکر می‌کنند توان حل آن را ندارند و باز شدن گره‌های کور زندگی، به دعانویس مراجعه می‌کنند.

عقیق:حجت السلام و المسلمین محمدرضا لشگری سخنران و کارشناس مذهبی در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه قرآن و عترت گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره مراجعه به ساحر و رمال و انجام این قبیل کارها برای حل مشکلات، گفت: از دیدگاه دین مبین اسلام هرگونه مراجعه به این افراد شرک محض است؛ چراکه شخص مراجعه کننده خداوند متعال را قادر به حل مشکلات نمی‌داند و صفت قدرت خداوند را زیر سوال می‌برد؛ این موضوع به این معناست که خداوند نمی‌تواند مشکلش را حل کند، اما ساحران و رمالان می‌توانند آن را حل کنند؛ این از بزرگترین گناهان کبیره محسوب می‌شود.

وی افزود: از امام صادق (ع) نقل شده است که پیامبر اکرم (ص) فرمودند، هر کس به ساحر یا دروغ پردازی مراجعه کند و سخن او را راست داند، وی به تمام کتب آسمانی خدا کافر شده است.

همچنین در کتاب بحار الانوار جلد ۷۲ صفحه ۲۱۴ از امیرالمومنین (ع) نقل شده است، زنی به پیامبر اکرم اسلام (ص) مراجعه نمود و عرض کرد یا رسول الله، شوهری دارم با من تندی و خشونت می‌کند و من جادویی به کار بردم که محبت وی را به خود جلب کنم حضرت فرمودند، اف بر تو باد؛ دینت را کدر و آلوده ساختی؛ فرشتگان نیک خدا، تو را لعنت کنند... . آن زن وقتی لعنت پیامبر (ص) را شنید توبه نمود. با توجه به روایات موجود در این خصوص به راحتی می‌توان فهمید که مراجعه به اینگونه افراد شرک است.

این کارشناس مذهبی با اشاره به واقعی بودن سحر و جادو بیان کرد: درباره صحت این موضوع می‌توان به آیات قرآن کریم مراجعه کرد که در آیه ۴۱ سوره شعرا خداوند اشاره مستقیم به ساحران کرده است و می فرماید، «فَلَمَّا جَاءَ السَّحَرَةُ قَالُوا لِفِرْعَوْنَ أَئِنَّ لَنَا لَأَجْرًا إِنْ کُنَّا نَحْنُ الْغَالِبِینَ.. و چون ساحران حضور فرعون آمدند با وی گفتند: آیا اگر (بر موسی) غالب آییم اجری خواهیم داشت؟» که با توجه به این آیه از کلام خداوند می‌توان گفت سحر و جادو واقعیت دارد.

وی اظهار کرد: بسیاری از رمالان، کلاهبردار‌های حرفه‌ای هستند که با روش‌های متقلبانه در قبال پول‌های هنگفت و یا امتیازاتی اقدام به کلاهبرداری و سواستفاده جنسی می‌کنند. به طور مثال در پرونده‌ای که در یکی از دادسرای عمومی و انقلاب کرج مطرح بود، زنی کلاهبردار با دادن وعده‌های دروغین و روش‌های متقلبانه از افراد پول‌های هنگفت چند ده میلیونی دریافت می‌کرد؛ او درقبال آن به افراد قربانی کاغذ بی ارزش خرافی اعطا می‌کرد.

وی ادامه داد: دسته‌ای دیگر که با اجنه در ارتباط هستند، درقبال دریافت وجه و امتیازات، به افراد سحر و طلسمی با روش‌های مختلف می‌دهند که شاید در برهه زمانی خاص اثر بگذارد، اما افراد قربانی متوجه عواقب این کار نیستند؛ ممکن است در آینده نزدیک صد‌ها مشکل به مشکلات این افراد اضافه می‌شود؛ برای مثال اجنه کاری برای او انجام می‌دهد، ولی بعد‌ها او را دچار سرطان یا بیماری لاعلاج می‌کنند.

حجت الاسلام و المسلمین محمدرضا لشگری درباره اینکه سحر و جادو برای چه کسانی اثر گذار است و راه خلاصی از آن چیست گفت: امام رضا (ع) درباره رفع سحر می‌فرمایند، هرگاه تو را سحر کردند، دست خود را تا برابر چهره‌ات بالا بیاور و بگو، «بسم‌الله العظیم، بسم‌الله العظیم، رب العرش العظیم». باید گفت که سحر و جادو برای مومنان هرگز کارساز نمی‌شود؛ ساحران هرگز بر کسانی که به خداوند متعال ایمان کامل دارند و عمل صالح می‌کنند، سلطه ندارند.

وی در ادامه اظهار کرد: اگر بزرگترین ساحران دنیا با بدترین طلسم‌ها علیه شما جادو کنند، اگر شما به خداوند متعال توکل کنید، هرگز جادوی ایشان در شما اثر نمی‌گذارد. توصیه اسلام و اهل بیت (ع) برای افرادی که به این ساحران و دعانویسان مراجعه کردند، این است که نزد خدای متعال توبه کنند و به او پناه ببرند.

این کارشناس مذهبی در پایان درباره حکم شرعی رجوع به ساحر گفت: طبق نظر علما و مراجع تقلید، حکم شرعی رجوع به ساحر و فالگیر حرام است و پول گرفتن این افراد مطابق آیه ۲۹ سوره نساء «.. یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا لَا تَأْکُلُوا أَمْوَالَکُمْ بَیْنَکُمْ بِالْبَاطِلِ...‌ای اهل ایمان، مال یکدیگر را به ناحق مخورید» حرام و أکل مال به باطل است.

 

منبع:باشگاه خبرنگاران


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین