عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۱۶۶۹۲
تاریخ انتشار : ۲۴ دی ۱۳۹۹ - ۱۹:۰۸
استاد شیخ حسین انصاریان:
حجت الاسلام والمسلمین شیخ حسین انصاریان در جمع اعضای شورای سیاستگذاری هیئت هنر و رسانه و گفت: خدای متعال به هنرمند درس می‌دهد که هنر خود را حبس نکند و هنر خود را عرضه نماید و نمی‌توان به بهانه اخلاص، از ارائه هنر خود بپرهیز کنیم و در اینجا اخلاص به این معنا نداریم و هنر باید نشان داده شود.

عقیق:استاد شیخ حسین انصاریان در دیدار اعضای شورای سیاستگذاری هیئت هنر و رسانه گفت: برگرداندن برخی سنت‌های عزاداری که امروز در دسته‌های عزا مشاهده نمی‌شود آثار و برکات زیادی خواهد داشت و قم می‌تواند در این زمینه پیشرو و پیشقدم باشد.

بهره‌مندی از آئین‌های بصری در دسته‌های عزاداری

وی بهره‌مندی از آئین‌های بصری در دسته‌های عزاداری را که به نوعی نشانی از حادثه کربلا داشته باشد، ضروری خواند و اظهار داشت:‌ اگر با مسئولان هیئت‌ها تعامل شود تا این آئین‌ها احیا شود به تدریج رونق خواهد گرفت.

وی با اشاره به بسیاری از دست‌اندرکاران و مخاطبان هیئت هنر و رسانه که از اهالی هنر هستند گفت: ‌هنرمندِ اول و مبدأ هنر،  پروردگار عالم است و در 700 آیه قرآن کریم به هنر الهی و دعوت مردم به اندیشه و مشاهده این هنر ماندگار اشاره شده است.

هنر را حبس نکنیم

رئیس مرکز علمی تحقیقاتی دارالعرفان شیعی افزود: خدای متعال به هنرمند درس می‌دهد که هنر خود را حبس نکند و هنر خود را عرضه نماید و نمی‌توان به بهانه اخلاص، از ارائه هنر خود بپرهیز کنیم و در اینجا اخلاص به این معنا نداریم و هنر باید نشان داده شود.

غرب، هنر عریانی را برای تخریب انسانیت آورده است

وی با تاکید بر اینکه هنر باید خردمندانه ارائه شود گفت:‌غربی‌ها بیش از یک قرن است که هنر را به سمت هنر عریانی و در راستای تحریک شهوات حیوانی و به عنوان ابزاری برای تخریب انسانیت جهت دادند که ما باید اندیشه کنیم چگونه هنر اصیل را با بهره‌مندی از ابزار علمی و رسانه‌ای عرضه نماییم تا در برابر هنر فرویدیسم، هنر اصیل و دعوت‌کننده به معنویت جلوه‌گری کند.

شیخ حسین انصاریان به همراهی اجتناب ناپذیر هنر و عشق اشاره و تصریح کرد: عشق، به اثر هنری روح می‌دهد و عاطفه در هنر موج می‌زند و اگر هنرمند در خلق آثار هنری به پروردگار تکیه کند، ناخودآگاه روحیه توحیدی را در فعالیت‌های هنری خود تقویت خواهد کرد.

مردمی باشیم

وی با بیان اینکه قرآن، به زبان مردم و به اصطلاح به «لسان قوم» نازل شده است گفت:‌در فعالیت‌های خود و به ویژه برنامه‌های هنری باید زبان مردمی داشته باشیم تا از نفوذ لازم برخوردار شویم.

این مفسر و استاد حوزه دعوت به خدای متعال به عنوان یکی از مولفه‌های اصلی در فعالیت‌های هنری را مورد اشاره قرار داد و گفت: حضور پرشور مردم و جوانان در آئین‌هایی چون شبهای احیاء و دهه عاشورا بیانگر روحیه ایمانی در مردم است و همه افرادی که در نهادهای دینی، معنوی و تبلیغی حضور دارند به ویژه روحانیت می‌توانند با محبت، فروتنی، تواضع و روحیه مردمی در امر دین و تبلیغ دین خدا موفق شویم.

گزارشی کوتاه از 4 سال فعالیت هیئت هنر و رسانه

در ابتدای این دیدار آقای سید مهدی حسینی الهاشمی نائب رئیس کانون هنر شیعی با ارائه گزارشی از 4 سال فعالیت این هیئت در شهر مقدس قم گفت:‌جامعه هنری و رسانه‌ای نیازمند اخلاق و تاثیر آن بر تجلیات هنری و آثار رسانه‌ای است و چه بهتر که این اتفاق در خیمه اباعبدالله الحسین علیه السلام رقم بخورد.

وی با بیان اینکه هیئت هنر و رسانه با وجود نوپا بودن، به عنوان یکی از هیئت‌های شاخص در قم شناخته می‌شود ‌گفت: علاوه بر برنامه سالانه در ایام عزای سیدالشهداء و ایام فاطمیه، به دنبال جلسات ماهانه یا فصلی نیز هستیم.

پیشتازی قم در عرصه هنر و رسانه

آقای سید موسی حسینی کاشانی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان هم در این دیدار به نقش ویژه قم در عرصه هنر و رسانه اشاره کرد و گفت: قم در بسیاری از رشته‌ها و گرایش‌ها همچون شعر آئینی، هنرهای تجسمی و خوشنویسی در کشور می‌درخشد و از جهت رسانه‌ای نیز شاهد حضور خبرنگاران زبده در قم هستیم، بسیاری از رویدادهای خبری قم، جنبه ملی و بین‌المللی دارد و همچنین دفتر مرکزی تعدادی از خبرگزاری‌های کشور در قم قرار دارد.

کرسی اخلاق رسانه و فقه رسانه در قم

آقای احمد نامداری عضو شورای سیاستگذاری هیئت هنر و رسانه هم با اشاره به کرسی اخلاق رسانه و فقه رسانه در قم و جلساتی که در چند سال اخیر در این باره در قم برگزار شده است گفت: نیازمند توجه بیشتر در این زمینه هستیم و حضور جناب استاد انصاریان در جمع اهالی رسانه‌ای استان می‌تواند سهم ویژه‌ای در توجه جامعه رسانه‌ای به اخلاق رسانه ایفا نماید.

جامعه هنری قم، فرزندان انقلاب اسلامی‌اند

آقای مقیمی رئیس سازمان فرهنگی شهرداری قم با اشاره به اینکه جامعه هنری قم از طیف‌ها و سلیقه‌های گوناگونی تشکیل شده است گفت: شاکله هنرمندان قم را فرزندان انقلاب اسلامی و علاقه‌مندان به آئین‌های سنتی و هیئت‌های عزاداری تشکیل می‌دهند.

وی به سبک برگزاری جلسات در هیئت هنر و رسانه اشاره کرد و گفت: توجه ویژه به سخنرانی، برنامه ثابت برای شعرخوانی، سبک پذیرایی و حتی نحوه استقبال و نیز توجه به کودکان و خانواده افرادی که به هیئت می‌آیند از مشخصه‌های هیئت هنر و رسانه است که در همین چند سال کوتاه که از عمر هیئت می‌گذرد، علاوه بر اهالی هنر و رسانه، مخاطب عمومی را نیز در جمع خود دارد.

دعوت از استاد انصاریان

در پایان آقای مسعود نجابتی مسئول هیئت هنر و رسانه و رئیس هیئت مدیره کانون هنر شیعی رسما از استاد انصاریان برای حضور در هیئت هنر و رسانه دعوت کرد که مقرر شد جناب شیخ حسین انصاریان حسب برنامه‌ها و شرایط زمانی، در جمع اهالی هنر و رسانه قم حاضر شوند.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین