عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۱۵۷۹۴
تاریخ انتشار : ۰۶ آذر ۱۳۹۹ - ۱۸:۳۹
حضرت معصومه (س) با هجرت درونی توانست خود را از ناپاکی‌هایی که جامعه را در بر گرفته بود، حفظ کند تا به این ترتیب منشأ نورانیت برای دیگران شود.

خصلتی که سبب رشد جایگاه معنوی حضرت معصومه (س) شدعقیق:حجت‌الاسلام محمدرضا درانی در گفت و گویی یکی از دستاوردهای مهم اسلام را کرامت‌بخشی به زن معرفی کرد و افزود: توجه اسلام به شخصیت زن از آنجایی آغاز شد که پیامبر اسلام (ص) خم می‌شدند و بوسه بر دستان حضرت زهرا (س) می‌زدند. رفتارهای پیامبر(ص) نسبت به جایگاه بانوان، به زن کرامت و ارزش بخشید و جایگاه آنها را از تصورات غلط پیرایش کرد و به جایگاه حقیقی رساند؛ یعنی در زمانی که به زن به عنوان کالا و ابزار تلذذ نگریسته می‌شد، مردم را متوجه جایگاه حقیقی زن در نظام خداوندی کرد. اگر می‌بینیم شخصیت‌هایی مثل حضرت زینب (س) در قله معارف قرار دارد و بانوی بزرگواری مثل حضرت معصومه (س) صاحب فضائل فراوان است و این دو وجود مقدس الگویی برای زنان مسلمان شمرده می‌شوند، حاصل تربیت در مکتب وحی و کرامت‌بخشی به جایگاه زن در مکتب اسلام است.

وی با اشاره به اینکه جامعه برای مصونیت از خطرات نیاز به الگو دارد، از حضرت فاطمه معصومه (س) به عنوان الگویی برتر در جهان اسلام یاد کرد و گفت: نیاز است ابعاد معنویِ این شخصیت گرامی به خوبی به جامعه معرفی شود؛ چرا که جامعه نیاز به الگوهای متعددی برای رشد دارد. 

دُرانی درباره جایگاه معنوی حضرت معصومه (س) نزد امام کاظم (ع) گفت:  وقتی پدر بزرگوارشان یعنی امام کاظم (ع) از عبارت «فِداها أبُوها» یعنی پدرت فدایت باد، برای دخترش فاطمۀ معصومه (س) استفاده می‌کند، نشانۀ جایگاه والای این بانوی مکرم اسلام و محبت یک ولیّ خدا به یک شیعه است.

این کارشناس مسائل تربیتی هجرت درونی و بیرونی را یکی از ویژگی‌های حضرت معصومه (س) شمرد و گفت: معتقدم دو نوع هجرت داریم: هجرت از درون و هجرت از بیرون. انسان برای رشد خود و فرار از روزمرگی گاهی نیاز به هر دو هجرت دارد. هجرت از درون یعنی رهایی از نفسانیات و گناهان باطنی و هجرت از بیرون یعنی جابجایی از مکانی به مکان دیگر برای یافتن راه حق که همان مکتب وحی و هماهنگی با امام زمانۀ خویش است. حضرت معصومه (س) با هجرت درونی توانست خود را از ناپاکی‌هایی که جامعه را در بر گرفته بود، حفظ کند تا به این ترتیب منشأ نورانیت برای دیگران شود و ابعاد هجرت بیرونیِ حضرت فاطمه معصومه (س) سبب شد شهر قم منشأ برکات زیادی برای شیعیان شود. از این جهت بسیاری از عالمان جهان تشیع در گرد چراغ نورانی حضرت فاطمه معصومه (س) بهره‌های وافر بردند.

دُرانی افزود: ویژگیِ هجرت فاطمه معصومه (س) برگرفته از معرفتشان به جایگاه عترت بود. آن زمان که احساس کرد زندگی بدون ولیّ خدا میسر نیست و برای طی کردن مسیر رشد راهی جز معیت با هادی زمانه وجود ندارد، تن به خطرات سپردند و هجرت خویش را آغاز کردند. هجرتی که ثمرات آن را در طول سالیان بعدی مشاهده کردیم. اکنون مشاهده می‌کنیم که قم یکی از پایگاه‌های اصلی فکری، فرهنگی و مذهبی جهان تشیع محسوب می‌شود تا حدی که پایۀ اصلی انقلاب اسلامی ما با یکی از عالمان آن دیار یعنی امام خمینی (ره) رقم خورد. در واقع خداوند به بهانۀ این رفتار حضرت فاطمه معصومه (س)  یعنی هجرت بسوی امام، برکت وافری به تشیع بخشید و ایشان را مجرای محبت‌های خود بر سرزمین ایران قرار داد. 

وی جایگاه شفاعت را از دیگر ویژگی‌های آن بانوی بزرگوار معرفی کرد و گفت: جایگاه شفاعتی که خداوند به ایشان بخشید، یکی از مهم‌ترین ارکان زیارتنامۀ آن بانو محسوب می‌شود؛ افزون بر اینکه زیارتنامۀ ایشان مأثوره یعنی به نص ائمه علیهم‌السلام است و در بین زیارتنامه‌‌هایی که برای امامزادگان وجود دارد، تنها حضرت عباس (ع) و فاطمۀ معصومه (س) دارای زیارتنامۀ مأثوره‌اند.

 

منبع:تسنیم


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین