عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۱۵۲۲۶
تاریخ انتشار : ۱۱ آبان ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۵
درسومین روز از سی‌وچهارمین کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی به بررسی ظرفیت‌های حقوقی برای حل مشکلات جهان اسلام و همکاری‌های اسلامی در مواجهه با بلایا پرداخته شد.

عقیق:سی و چهارمین کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی امسال با توجه به شیوع کرونا در جهان برای نخستین بار به صورت مجازی برگزار می‌شود و این کنفرانس از پنج‌شنبه همزمان با ۱۲ ربیع‌الاول فعالیت خود را آغاز کرد.

در سومین روز از برپایی کنفرانس وحدت اسلامی، برنامه‌ها و وبینارهای مختلفی با حضور بیش از ۵۰ سخنران داخلی و خارجی برپا شد.

* وبینار «بانوان تقریبی» 

تقویت مباحث دینی و علمی برای دنیای پساکرونا

در ابتدا وبینار «بانوان تقریبی» برپا شد که زهرا برهانزهی، معاون آموزش و پرورش استان سیستان و بلوچستان با بیان این که اسلام همواره به صورت علمی و منطقی نیازهای بشر را پاسخ داده است، یادآور شد: اسلام بر اساس عقلانیت و عدالت متجلی شده است و ما به وسیله این اسلام می توانیم بر تمامی مشکلات غالب شویم.

 

توصیه‌های بهداشتی که اکنون گفته می‌شود را ۱۴ قرن پیش اسلام گفت

همچنین  ژیلا مرادپور، از اساتید دانشگاه و حوزه استان کردستان بیان داشت: اسلام دین حق و احقاق حقوق است. در آموزه های اسلامی برای هر چیزی به اندازه خودش بهاء داده شده است و این یعنی عدل.

وی تأکید کرد: درباره مقابله با کرونا آموزه های ارزنده ای می بینیم. دین اسلام، انسان را خلیفه الله معرفی می کند و این نشان می دهد که انسان می تواند تمام موجودات را هدایت کند. البته برای تسخیر موجود، خداوند متعال به انسان ها قدرت عقل و اختیار داده است.

کرونا، خلأ فرهنگی و اجتماعی جوامع را یادآوری کرد

 آی جمال قورچایی، مدیر حوزه علمیه خواهران آزادشهر، هفته وحدت را از برکات جمهوری اسلامی ایران دانست و یادآور شد: ایران اسلامی همواره تهدیدها را به فرصت‌ها تبدیل می‌کند. بحران کرونا جهان را زمین گیر کرده است، توان و ظرفیت مدیریت مکاتب مختلف را سنگ محک زده است.

این استاد حوزه بیان داشت: خداوند متعال به ما دستور داده تا نسبت به حفظ سلامت خود و دیگران تأکید کنیم، براساس همین آموزه ها باید بدانیم که رعایت مسائل بهداشتی فریضه بوده و رعایت آن ها واجب است.در وضعیتی که تمام جهان درگیر کرونا است و تمام عرصه ها تحت تاثیر این مسأله قرار گرفته است، شاهد تصمیم گیری های جدید هستیم.

 

کرونا تمدن غرب را به چالش کشاند

رویا دیوان بیگی، فعال فرهنگی استان کرمان در وبینار «بانوان تقریبی» با بیان این که اسلام روحیه فداکاری، ایثار و برادری را تقویت می کند، گفت: نظام احسن نظامی است که خیر آن کثیر و شرش قلیل باشد. شر لازمه جهان خلقت است.
وی بیان کرد: در زمینه بلاها و مصیبت ها می توان گفت چهار دلیل وجود دارد؛ نشان دادن محدودیت مخلوق، ظلم افراد به یک دیگر، بدیهای خود افراد و آزمایشات و امتحانات الهی.

فعال فرهنگی استان کرمان گفت: قرآن می‌فرماید انسان‌ها را گاهی با بیماری امتحان و آزمایش می‌کنیم.از آیات قرآن بر می آید که بیدار شدن انسان ها از خواب غفلت، کنار گذاشتن برخی دلبستگی ها، رسیدن به برخی خوبی ها از جمله دلایل آزمایشات الهی است. برای نمونه رشد علمی به وسیله کرونا ایجاد شد.

وظیفه حقوقدانان مسلمان، احقاق حقوق کشورهای اسلامی است

حجت‌الاسلام والمسلمین سید طه مرقاتی، استاد دانشگاه تهران تأکید کرد: این کنفرانس هر چند در نگاه تهدیدی برگزار می‌شود، ولی می‌توانیم نگاه فرصتی داشته باشیم.
وی افزود: اساتید دانشگاه و دانشگاهیان می‌توانند بدون سیاست زدگی مآمن خوبی برای انتقال تبادل نظر باشد.

حجت‌الاسلام والمسلمین مرقاتی با تأکید بر تعامل و وحدت میان حقوقدان‌های کشورهای اسلامی یادآور شد: هر چند اسناد بین‌المللی درباره حقوق بشر مطالبی را گفته است، ولی عملا مسلمانان از آن‌ها محروم هستند. توصیه بنده به حقوقدان‌های کشورهای اسلامی این است که در کنار یک دیگر جمع شده و در بحران‌ها به یاری کشورها و امت اسلامی بپردازند.

تفرقه سم مهلک برای جوامع اسلامی است

نسرین چنانی، فعال فرهنگی استان بوشهر با بیان این که درباره کرونا پرسش‌های مختلفی مطرح است، گفت: یکی از پرسش‌ها این است که کرونا عذاب الهی است یا آزمایش الهی؟ روایات به ما توصیه می‌کند وقتی مسلمانی گرفتار مشکلی می شود، مسلمانان دیگر باید به او کمک کنند.

فعال فرهنگی استان بوشهر با اشاره به این که رهبر معظم انقلاب می فرمایند: تفرقه سم مهلک میان مسلمانان است، تصریح کرد: باید همواره از خداوند متعال بخواهیم تا ما را در مشکلات یاری کند.

نقش اساسی رسانه‌های اسلامی در افزایش همیاری

فاضله فاضلی، مدیر حوزه علمیه خواهران تایباد به بررسی نقش رسانه های اسلامی در ترویج فرهنگ همیاری پرداخت و عنوان کرد: رسانه‌ها می‌توانند نقش اساسی در سلامت جامعه داشته باشد. امروزه با افزایش جمعیت، رسانه ها رسوخ بیشتر داشته و تأثیر بیشتری بر سلامت افراد دارند.

مدیر حوزه علمیه خواهران با بیان این که امروز در عصر انفجار ارتباطات و اطلاعات هستیم، بیان داشت: گویا نظریه دهکده جهانی در حال تحقق است.

 

کرونا نباید سبب کمرنگ شدن مراسمات معنوی شود

زهرا حجی پور، مدرس حوزه علمیه خواهران استان خراسان جنوبی به بیان تهدیدهای کرونا برای جهان به ویژه جهان اسلام پرداخت و بیان داشت: یکی از مهمترین تهدیدها این بود که متاسفانه مسلمانان مشتاق از سفر معنوی حج محروم شدند که خود نماد وحدت بود.

وی افزود: دومین چیزی که مسلمانان از آن محروم شدند، زیارت نبی اکرم(ص) و اهل بیت(ع) به ویژه اباعبدالله الحسین(ع) بود. محرومیت دیگر فراهم نبودن شرایط حضور در نماز جمعه و جماعت‌ها بود. یکی از مشکلاتی که کرونا ایجاد کرد این بود که افراد نمی‌توانند در مراسم ترحیم عزیزان خود شرکت کنند. بحث بعدی کم شدن صله رحم است.

کرونا نخستین بلای عالم و فراگیرترین آن ها نیست

خدیجه اسماعیل پور، رئیس اداره سواد آموزی شهرستان بوکان آزمایش و ابتلا را از مهم ترین مسائل زندگی انسان ها دانست و یادآور شد: آزمایشات الهی بر مبنای قرآن اهدافی نظیر شناسایی مجاهدان، تعیین بهترین سرنوشت برای انسان، جدا کردن مومنان از غیر مومنان و... را دنبال می‌کند.

 اسماعیل پور تصریح کرد: امتحان و آزمایش وسیله‌ای برای ارتقاء و آگاه کردن انسان از وضعیت خود است. پیشینه امتحان الهی شاید به قدمت خلقت انسان ها بازگردد.

*وبینار «​ظرفیت‌های راهبردی جهان اسلام در مواجهه با بلایا و مصائب»

اسلام دین دعا و دوا است/ پیام کرونا به بشریت بازگشت به آغوش رحمت الهی است

پس از آن وبینار ظرفیت‌های راهبردی جهان اسلام در مواجهه با بلایا و مصائب برگزار شد که در ابتدای این وبینار، آیت الله سیداحمد حسینی خراسانی در وبینار که به صورت اینترنتی و به همت مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی به مناسبت هفته وحدت برگزار شد، با اشاره به آیه 168 اعراف، اظهار کرد: یکی از ضرورت‌های کنونی در مواجهه با بلایا توجه جدی و جامع به مسئله ماهیت بلایا و مصائب و حکمت، فلسفه و آثار آن در زندگی است.
وی عنوان کرد: مصائب گاهی فردی است و جنبه تربیتی، سازندگی، رشد، کمال و تعالی روح انسانی و قرب به پروردگار را دارد. مانند بلایا و سختی هایی که برای انبیاء و اولیاء الهی پیش آمده است و گاهی جنبه عمومی و اجتماعی دارند که این بلاها غیر از آنکه جنبه سازندگی و تربیتی دارند معلول عملکرد زشت و ناروای جامعه انسانی است مانند زلزله‌ها، سیل‌ها، طوفان‌ها و بیماری‌ها.

عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: مطلب دومی که از آیات مربوط به مصائب استفاده می‌شود این است که برای اعمال انسان علاوه بر جزاء که همان کیفر و پاداش اخروی است، آثاری مانند برقراری صلح، امنیت، رفاه و عدالت برای اعمال خوب و جنگ؛ فتنه، قحطی، خشکسالی و بیماری برای اعمال زشت دارد و این آثار دنیوی اعمال انسان است.

روی آوری به فضای مجازی فرصتی که از تهدید کرونا نصیب جوامع اسلامی شد

 معصومه جعفری، مدیر حوزه علمیه خواهران الزهرا(س)، اظهار کرد: موضوعی که الان کل دنیا و جوامع اسامی را در بر گرفته تهدیدها و فرصت‌هایی است که فضای مجازی در عصر کرونا برای جوامع اسلامی ایجاد کرده است.

وی با بیان اینکه پیامبر(ص) و اصحاب ایشان همواره از تهدیدها فرصت می‌ساختند، افزود: همه اهل بیت(ع) از هر فرصتی برای تبلیغ معارف اسلام استفاده کردند؛ بنابراین ما نیز می‌توانیم در ایام کرونا که با گسترش فضای مجازی فرصت‌های آموزشی زیادی پیش آمده و جوامع اسلامی توجهی به آن نداشته‌اند برای تبلیغ اسلام و معارف آن استفاده کنیم.

 

وحدت یک اصل اساسی در ادیان توحیدی است

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدعلی قاضی عسکر، نماینده سابق ولی فقیه در امور حج و زیارت با بیان اینکه مسئله وحدت در قرآن و سنت پیامبر(ص) از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و رمز موفقیت جامعه اسلامی است، گفت: اگر وحدت تحقق پیدا کند جامعه اسلامی رشد و پیشرفت می‌کند و اگر تفرقه جای آن را بگیرد حرکت ما هرگز همراه با موفقیت نخواهد بود.

دیپلماسی حمایت اسلامی راهی برای مقابله با جهانی شدن لیبرالیستی است

 حسین انواری، رییس هیئت مؤسس اتحادیه تقریب نهاد خیرین و مؤسسات خیریه وحدت اسلامی با بیان اینکه مهمترین وظیفه امت اسلامی بازگشت به پیام بعثت پیامبر اعظم(ص) یعنی توحید است، گفت: اسلام بر دو پایه کلمه توحید و توحید کلمه استوار است. وحدت اجتماعی وظیفه دینی و ایمانی مسلمانان است و قرآن افتراق و دو دستگی را باعث عقب افتادگی و سست شدن پایه های جامعه اسلامی معرفی می‌کند.

توسعه آموزه‌های قرآن در فضای مجازی

همچنین زهرا واحدی، مدیر حوزه علمیه خواهران خراسانی شمالی با اشاره به وحدت مومنانه تصریح کرد: هدف ما در فضای مجازی و حقیقی باید توسعه آموزه‌های قرآن باشد.

 زهرا برهانزهی، معاون آموزش و پرورش استان سیستان و بلوچستان تأکید کرد: باید در دنیای پسا کرونا به دنبال تقویت مباحث دینی و علمی باشیم. باید آموزه های دینی را به مردم بگوییم تا بدانند تنها راه رفع مشکلات توکل بر خدا و تلاش و وحدت است.

خانم دکتر ژیلا مرادپور، از اساتید دانشگاه و حوزه استان کردستان عنوان کرد: انسان براساس قانون تسخیر می‌تواند با ویروس کرونا مقابله کرده و تأثیرات منفی آن را کمتر کند. برای تسخیر به این ویروس باید به نظر متخصصان عمل کرده و به سخنان آن‌ها گوش فرادهد.

حاج آخوند عبدالرزاق رهبر، مدیر مدرسه دینی آق قلا بابیان اینکه وحدت یک دستور قرآنی است و رسول اکرم (ص) هم به صراحت بر این موضوع تأکید داشتند و مسلمین را از تفرقه بر حذر می‌داشتند، تصریح کرد: میلاد پیامبر(ص) که برای همه عالمیت برکت و رحمت است. بهترین موقعیت برای وحدت امت اسلامی است و ما همه ساله در این ایام مجالسی را برگزار می کردیم و تعظیم شعائر الهی را داشتیم ولی امسال به خاطر کرونا به صورت محدود برگزار شد.

*وبینار «بررسی ظرفیت‌های حقوقی برای حل مشکلات جهان اسلام» 

 ستاد فرماندهی مشترک میان کشورهای اسلامی در بحران‌ها ایجاد شود

حجت‌الاسلام والمسلمین حمید شهریاری، دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی با بیان این‌که خوشبختانه ستاد مدیریت بحران در کشور ما توفیقات خوبی داشته است، تأکید کرد: پیشنهاد ما برای همکاری بیشتر مسلمانان، ایجاد ستاد فرماندهی مشترک میان کشورهای اسلامی برای مدیریت بحران‌های جهان اسلام است تا بتوانند منابع جهان اسلام را به درستی مدیریت کنند.

الهام امین زاده، استاد دانشگاه تهران همکاری اقتصادی و فنی میان کشورهای اسلامی را ضرورت دانست و یادآور شد: هماهنگی، همکاری و ارتباط میان کشورهای اسلامی و مسلمانان در زمینه‌های حقوقی، وکالتی و حمایت‌های همه جانبه نسبت به یک دیگر می‌تواند مشکلات اقتصادی، علمی، سیاسی، بهداشتی و... آن‌ها را حل کند.

ایران به دنبال تعاملات عملی با کشورهای اسلامی است

 خیرالله پروین، حقوقدان و استاد دانشگاه تهران با اشاره به این‌که کشورهای اسلامی یک امت هستند، یادآور شد: جمهوری اسلامی به دنبال تعاملات عملی با کشورهای اسلامی است. جهان اسلام با چالش‌های مختلفی مواجه است ولی مشکل اساسی نبود وحدت است که دشمنان از آن سوء استفاده می‌کنند.

کریم نجفی برزگر، دبیرکل شبکه مجازی دانشگاه‌های جهان اسلام به عنوان سخنران چهارم با اشاره به این‌که بحث از وحدت اسلامی از موضوعات مهم قرآنی است، اذعان کرد: استراتژی وحدت از استراتژی‌های مهم جهان اسلام است که جمهوری اسلامی ایران نیز آن را دنبال می‌کند. یکی از سیاست‌های جمهوری اسلامی ایران نیز در این مسأله بنیانگذاری مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی به شمار می‌آید.

چرا کشورهای اسلامی نباید پول مشترک داشته باشند

حجت‌الاسلام والمسلمین  سید طه مرقاتی، استاد دانشگاه تهران نیز تأکید کرد: تنها راه برون رفت از مشکلات وحدت است، نه وحدت در مقام کلام، بلکه در عمل. اکنون مشکلات اقتصادی برای کشور اسلامی پیش می‌آید کدام کشوری باید به او کمک کند؟ چرا نباید بانک مشترک اسلامی داشته باشیم؟ چرا نباید پول مشترک داشته باشیم؟ همه این‌ها نیازمند اقدام است.

 

* وبینار منطقه‌ای آمریکای جنوبی با موضوع «همکاری‌های اسلامی در مواجه با بلایا و مصائب»

برای حفظ وحدت باید از خود گذشتگی داشته باشیم 

شیخ عبدالکریم پاز، مدیر مسجد التوحید بوینس آیرس آرژانتین با بیان اینکه هفته وحدت، هفته‌ای است که تاکید آن بر زنده نگه داشتن یکی از وظایف دائمی مسلمانان می‌باشد، اظهار داشت: بدیهی است که مدت آن یک هفته بیشتر نیست، اما  کارکرد آن از جنس تذکر و یادآوری است، در این هفته ما بر روی موضوع وحدت تأکید، تمرکز و کار می‌کنیم.

وی ادامه داد: مضمون وحدت محورهای بسیاری دارد، یعنی هر چقدر به خدا نزدیکتر می شویم، قطعا بیشتر متحد می شویم. خدا یکتاست و اوست که همه خلقت را با هم متحد می‌کند و همه چیز تابع او است و اکنون خواه ناخواه همه چیز تسلیم اراده اوست. 

همبستگی و احساس مسئولیت تمام مردم جهان تنها راه برون رفت از کرونا است

شیخ فیصل مرهل، مدیر مرکز اسلامی الغدیر آرژانتین با اشاره به اینکه شرایط جدید کرونا برای مسلمانان دنیا چالش جدیدی  ایجاد کرده است، اظهار داشت: چالشی که ما مسلمانان امروز با آن روبرو هستیم وحدت مسلمانان است که در این راستا باید به وظیفه خود عمل کنیم. در این شرایط، انتخاب درست اولویت‌ها ضروری است و همبستگی بین مسلمانان باید حاکم شود. باید با همه ابنای بشر، با همه همنوعان‌مان و به ویژه با مسلمانان همدلی داشته باشیم.

وی ادامه داد: همدلی رمز پشت سر گذاشتن همه‌گیری کنونی به بهترین شکل است، با در نظر گرفتن کلیه محدودیت‌هایی که تمام دنیا بدون تمایز نژادی، مذهبی و اجتماعی گرفتار خود کرده تنها راه برون رفت از این بحران این است که همبستگی و احساس مسئولیت را در مردم برجسته و منافع گروهی و فرقه‌ای کنار گذاشته شوند. این همدلی باید در همه سطوح جامعه جریان پیدا کند.

برای برون رفت از مشکلات اخیر نیازمند تشکیل یک اتاق فکر اسلامی هستیم

فواد موسی مدیر مرکز اسلامی سانتیاگو شیلی در پاسخ به این پرسش که دین اسلام چه ظرفیتی برای مواجهه با بحرانی که امروز جهان با آن روبرو است دارد؟ گفت: مقامات محترم می بایست نقشی را که این اقلیت ها می توانند ایفا کنند مد نظر قرار دهند، ما دارای ایمان ، دکترین و دانش دینی هستیم. اما شکل جامعه پذیری ما متفاوت است. برای ارائه راه حل یک مشکل خاص، سبک متفاوتی در غرب داریم.  

وی ادامه داد: این کشورها و مشخصا آمریکای جنوبی با پذیرش مهاجران جان تازه ای گرفته و عامل رشد آنها شده است. از مکزیک گرفته تا شیلی، برزیل ، آرژانتین ، ونزوئلا و ... این مهاجرت است که به توسعه اقتصادی و نهادی هر یک از کشورها و بازیابی قدرت و احیای دوباره کشورهای ما منجر شده است. بدون تردید بحران‌ها باید توسط ما به عنوان یک فرصت تلقی شوند، فرصتی برای ایجاد تغییرات و توسعه و این همان نقطه ای است که ما می خواهیم و می بایست بر آن تمرکز کنیم.

* وبینار منطقه‌ای پاکستان با موضوع «فرصت‌های پیش‌رو در جهان اسلام برای وحدت اسلامی در شرایط بیماری‌های جهانگیر»

جوامع اسلامی به جای دست درازی مقابل بیگانگان به همکاری با یکدیگر فکر کنند

علامه حیدر علوی، روحانی برجسته اهل سنت اظهار داشت: مطمئناً در این ۱۴۰۰ سال گذشته زمانی نبوده است که امت مسلمان به برادری، هماهنگی و اتحاد احتیاج نداشته باشند. زیرا خداوند در قرآن کریم می‌فرماید:« انما المومنون اخوه»، مسلمانان را برادر ساخته و سپس با «و تعاونو علی البر و التقوی ولا تعاونوا علی الاثم و العدوان»، در کارھای نیک باھم ھمکاری کنید و در مقابل در کارهای بد و ناپسندیده با یکدیگر تعاون و همکاری نکیند».

وی ادامه داد: وقتی به محضر خدا می آیید، تقسیم و تفرقه پایان می‌یابد، بلندی و پستی به پایان می رسد. پیامبر اکرم (ص) بعد از مھاجرت دست یک مھاجر و یک انصار را گرفته و میفرمایند « از امروز شما دو برادرید»، پس از آن مهاجرین و انصار تجارت، خانه و زمین خود را به نصف تقسیم کردند و پیامبر در این زمان فرمودند: «خداوند شما را به خاطر دین برادر ما قرار داده است. اکنون شادی و غم شما شادی و غم ماست».

 

پیام اتحاد و وحدت در سیره نبی اکرم(ص) نهفته است

سید عقیل انجم قادری، رئیس حزب جمعیت علمای پاکستان اظهار کرد: پیام اتحاد و وحدت در سیره طیبه پیامبر اکرم(ص) نھفته است. پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله وسلم این امت را یک پیکر واحد قرار داده و فرمودند که اگر در پیکر یک عضو مشکل پیدا کند تمام بدن نگران می‌شود.

کرونا فرصتی برای توجه عمیق‌تر‌ به اصل دین و آموزه‌های دینی است

علامه پیر شفاعت رسول،مدیر مرکز دینی آموزشی بلال در لاهور پاکستان با اشاره به اینکه ارزیابی قدرت خداوند متعال در دسترس یک انسان نیست، اظهار کرد:پروردگار جهانیان در قلمرو عقل انسان قرار نمی‌گیرد و در جهان پروردگار عالم، دانش بالایی در سطح علمی و در سطح فکری وجود دارد و عصر امروز دورانی است که در آن پیشرفت‌هایی را می بینیم که پیش از امروز در تاریخ بشریت خوانده و نوشته نشده است.

وی تصریح کرد: اگر اعضای بدن انسان آسیب دیده باشد، راهی برای جایگزینی آنها پیدا شده است، ارتباطات نیز به قدری پیشرفت کرده که می‌توانید با افرادی که میلیون‌ها مایل دورتر نشسته‌اند صحبت کنید و به آنها گوش دهید.

کرونا فرصت اجرای سبک زندگی اسلامی را به ما داد

مولانا عبدالحق هاشمی امیر جماعت اسلامی بلوچستان طی سخنانی با بیان اینکه کرونا فرصت اجرای سبک زندگی اسلامی را به ما داده است، عنوان کرد: اهمیت ترویج سبک زندگی اسلامی در شرایط امروز دو چندان شده است و رسالت ما علاوه بر عمل به این سبک ترویج آن نیز می باشد.

*وبینار «منطقه ای شبه قاره» با موضوع فرصت های پیش رو در جهان اسلام برای وحدت اسلامی در شرایط بیماری های جهان گیر

کرونا افول اخلاقی غرب را نمایان کرد/ ایران نشان داد که ابر قدرت بودن آمریکا یک توهم است

حجت الاسلام والمسلمین سید صادق حسینی، مدرس و خطیب سرشناس هندی در  به تبیین آثار افول قدرت‌های استکباری و نظام های سلطه و سوء مدیریت آن ھا در شرایط کرونا پرداخت و اظهار کرد: مستکبرین رو به افول هستند. یک سیلی محکمی از ایران خوردند که مثل این، در تاریخشان نخورده بودند. بعد از شھادت سردار شهید قاسم سلیمانی آن سیلی محکمی که ایران زد یک سیلی تاریخی بوده که آمریکا هنوز هم دارد می لرزد، این ضعف مستکبرین را نشان می دهدکه ایران بر عین الاسد حمله کرد، عین الاسدی که پایگاه نظامی شان بود و قبل از حمله می گفتند ما بر پنجاه و شش مواضع ایران حمله خواهیم کرد. آن حمله کجا رفت؟

وی با تاکید بر اینکه در شرایط سخت کرونا مسلمانان باید به یاری یکدیگر بشتابند، تصریح کرد: ضرورت تحقق وحدت اسلامی بیش از پیش احساس می‌شود و در این شرایط همگان باید تابع رهنمود های پیامبر اسلام باشند و در این مسیر به قرآن متوسل شوند.

کرونا می‌تواند فرصتی برای تقویت برادری و همبستگی اسلامی باشد

شیخ محمدانیس الرحمن قاسمی، رئیس اماره شرعیه سراسر هند تصریح کرد: برای ما بسیار خوشحال کنندہ است که سی و چھارمین کنفرانس وحدت اسلامی به همت مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی برگزار می شود. به همین مناسبت، امروز ما باید در مورد حکمت و تعالیم اسلامی مربوط به بیماری ها، به ویژه بیماری های همه گیر مانند کرونا صحبت کنیم.

رئیس اماره شرعیه سراسر هند تأکید کرد: از احادیث پیامبر اکرم(ص) کاملاً روشن است که همه انسان ها، به ویژه مسلمانان باید از سلامتی خود محافظت کنند. حدیثی وجود دارد که پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله و سلم) می فرمایند: برای هر بیماری درمانی وجود دارد، وقتی دارو مطابق با بیماری باشد، بیمار به فرمان خدا بهبود می یابد.
وی ادامه داد: این گفتار پیامبر(صلی الله علیه و آله و سلم) درمان هر بیماری است. چون بیمار سعی خواهد کرد بر بیماری روحی خود غلبه کند.

 

وحدت، راهکار احیای مجدد تمدن اسلامی است

مولانا عبدالمتین آخوندزاده، رئیس مجلس دانش و فکر کویته بیان داشت: امروز، روز احیای مجدد امت اسلام است. یعنی ما چطور می توانیم امت را دوباره سمت وحدت ببریم؟ سمت یک زندگی زیبا ببریم؟ سمت امنیت و صلح ببریم؟

وی افزود: ما باید ببینیم با توجه به پیشرفت های علمی و تکنولوژی، اسلام را چگونه می توانیم به عنوان آخرین دین به مردم بشناسانیم. اسلام دینی است که با فطرت آدمی سازگار است. در اسلام نظم الهی مطرح شده است؛ یعنی اسلام نظام حیاتی را مطرح کرده که از آدم(ع) تا حضرت خاتم(ص) به دنبال پیاده کردن آن بودند و بر اساس ھمین نظام انسان سازی شده است.

* وبینار منطقه ای جمهوری اسلامی افغانستان با موضوع «ظرفیت‌های راهبردی جهان اسلام در مواجهه با بلایا و مصائب»

نفاق عامل شکست اسلام در برابر دشمنان است

حبیب الله حسام رییس شورای علمای حوزه غرب افغانستان در وبینار منطقه ای جمهوری اسلامی افغانستان با موضوع ظرفیت‌های راهبردی جهان اسلام در مواجهه با بلایا و مصائب که به مناسبت هفته وحدت و به همت مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی به صورت مجازی برگزار شد، اظهار کرد: همانگونه که از نام امت اسلامی پیدا است، دین از مسلمین وحدت و برادری را می‌طلبد.

وی افزود: معنای امت زمانی محقق می‌شود که یک امت متحد، متفق و برادر باشند و تا زمانی که امت اسلامی مطابق خواست قران کریم به یک امت واحد و شریک منافع و مصالح و دارای برنامه‌ای فرهنگی و اجتماعی نباشد، امت اسلامی به هیچ مقصدی نمی‌رسد.

رییس شورای اخوت اسلامی افغانستان با بیان اینکه امت اسلامی از درون با فتنه‌های نفاق و کشمکش روبرو است، گفت: دشمنان اسلام راه پیروزی را در نفاق در دنیای اسلام جستجو می‌کنند و نفاق به دشمن فرصت می‌دهد که امت اسلامی را به شکست برساند.

تفرقه حربه دشمن برای غارت ثروت کشورهای اسلامی است

حجت الاسلام والمسلمین  حمید شهریاری در وبینار منطقه ای جمهوری اسلامی افغانستان با موضوع ظرفیت‌های راهبردی جهان اسلام در مواجهه با بلایا و مصائب که به مناسبت هفته وحدت و به همت مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی برگزار شد، اظهار کرد: در مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی ۵ محور اساسی را به عنوان مراحل دستیابی به امت واحده ترسیم کرده‌ایم.

وی پرهیز از تفرقه گرایی و تعرض، همکاری جهان اسلام در مقابله با دشمنان، هم افزایی در امنیت، دانش و قدرت سیاسی، خودسازی امت اسلامی و رشد اخلاقی در فضای عمومی جوامع اسلامی و برپایی تمدن نوین اسلامی را پنج محور اساسی عنوان کرد و گفت: پرهیز از تفرقه گرایی و تعرض در جهان اسلام به این معنا است که بدانیم دشمنان درصدد ایجاد تفرقه، جدایی و جنگ در جهان اسلام هستند تا ثروت آنان را به یغما ببرند.

به گزارش فارس، سی و چهارمین کنفرانس بین‌المللی وحدت تا ۱۷ ربیع الاول همزمان با ولادت پیامبر اعظم (ص) ادامه دارد.

 

منبع:فارس


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین