عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۱۵۱۰۲
تاریخ انتشار : ۰۶ آبان ۱۳۹۹ - ۰۹:۱۰
حجت الاسلام محمود متوسل مطرح گرد:
حجت الاسلام محمود متوسل، درباره آمادگی یک جامعه برای ظهور امام زمان(ع) سخن گفت.

عقیق: در قرآن کریم، نام مبارک حضرت ولی عصر (عج) همانند دیگر امامان به صورت مستقیم  ذکر نشده است، اما با تفسیر و تاویل اهل بیت (ع) و دیگر مفسران، می‌توان دریافت که مفهوم برخی از آیات مانند آیه تطهیر و ولایت، اشاره به مقام امامت و ولایت ائمه (ع) دارد.

حجت الاسلام والمسلمین محمود متوسل، در گفت وگویی، در پاسخ به اینکه چرا نام امام زمان (عج) در قرآن ذکر نشده است، گفت: لزومی ندارد نام ائمه و امام زمان(ع) در قرآن ذکر شود؛ برخی نیز در ماجرای غدیر می‌گفتند که نام امام علی (ع) در قرآن نیامده است، پس خلافت امام علی (ع) را قبول نمی کنیم. در بحث مهدویت، آیات و روایات زیادی مطرح شده و روشن‌ترین آن‌ها آیه ۵۵ سوره نور است که خداوند در این آیه، وعده استخلاف عباد صالح را روی زمین می‌دهد. گرچه بعد از ۱۴۰۰ سال از نزول این آیه،  هنوز صالحان روی زمین حکومت نکرده اند، ولی منظور این آیه زمان قیامت نیست و منظور ظهور امام زمان (عج) در همین دنیا است.

وی همچنین درباره اصل وجودی و ظهور حضرت حجت گفت: روایات زیادی از همه معصومین مبنی بر تصادفی نبودن غیبت امام زمان وجود دارد و از طرفی شرایط به گونه‌ای نبوده که امام حسن عسکری (ع) خودشان در اینباره تصمیم گرفته باشند. رسول خدا(ص)، ۲۵۰ سال قبل از تولد امام زمان وعده دادند که «فردی از نوادگان من متولد می‌شود که غیبت طولانی دارد». همچنین آیت الله صافی گلپایگانی در کتاب «منتخب الاثر» حدیثی از پیامبر اکرم(ص) نقل کرده که ایشان فرمودند: «هرکس امام زمان را انکار کند، به مرگ جاهلیت مرده است» این بدان معنا است که ظهور حضرت آنقدر طولانی خواهد بود که عده‌ای منکر وجود امام زمان (عج) می‌شوند، در نتیجه هر دوی این احادیث بر وجود و ظهور حضرت دلالت دارد.

حجت الاسلام متوسل در پاسخ به اینکه نام امام زمان(ع) در روایات چه قید شده است گفت: نام «مهدی» بیشتر در روایات اهل سنت آمده و در روایات شیعی و احادیث رسول خدا(ص) و ائمه معصومین، از صفت «قائم» یاد شده است، ولی ویژگی عمومی روایات شیعه و سنی تاکید روی ظهور امام زمان (عج) است.

وی افزود: اگر در منابع، درباره امام زمان جستجو کنیم، به این نتیجه می رسیم که همه امامان ما مردم را متوجه ظهور حضرت حجت کرده اند و تعداد زیاد روایت ها باعث شده که همه مذاهب به قیام امام زمان(ع) توجه داشته باشند.

این کارشناس مذهبی در خصوص توجه وهابیت به ظهور حضرت مهدی (عج) بیان کرد: مفتی وهابیت به نام " بن باز " علی رغم دشمنی آشکار نسبت به شیعه گفته که «روایات در خصوص ظهور امام زمان به حدی زیاد است که اگر کسی منکر وجود ایشان شود، نشانه جهل او به رسول خدا(ص) است.» و این روایت نشان دهنده این است که حتی وهابیت هم بر وجود و ظهور امام زمان(ع) تایید کرده است. 

وی در ادامه با اشاره به مدعیان دروغین و نایبان جعلی امام زمان (ع) مطرح کرد: در میان اهل سنت فردی به نام " مهدی سودانی " بود که  ۱۵۰ سال پیش خودش را مهدی موعود می‌نامید و با اسم مهدی (عج) انگلیسی‌ها را از سودان بیرون کرد که هنوز هم پیروان خود را دارد. در عراق نیز " احمد الحسن بصری" خود را از نسل امام زمان می‌دانست و مردم را دور خود جمع کرد. در ایران نیز " علی محمد باب" خود را از نواب امام زمان معرفی کرد، بعد خود را امام زمان دانست، سپس کتاب نوشت و فرقه انحرافی بهاییت را تشکیل داد که همه این‌ها نمونه‌ای از افکار انحرافی در زمینه امام زمان هستند.

حجت الاسلام متوسل درباره آمادگی جامعه ما برای ظهور امام زمان (ع) گفت: انقلاب اسلامی بر مبنای ایده ظهور حضرت و زمینه سازی جامعه برای ظهور ایشان شکل گرفته و در ۴۰ سال گذشته، جامعه در موضوعات و مسائل مختلف نشان داده که این آمادگی و پذیرش را دارد؛ نمونه آن هم حضور جوانان ما در جبهه‌های جنگ با حزب بعث بود که با سربند «یا مهدی» به دفاع می پرداختند و همچنین حضور مدافعان حرم در سوریه و عراق یکی دیگر از این مصادیق است. اگر از آنان هدف حضور در جبهه‌ها را می‌پرسیدید، پاسخ می دادند که «ما در حال فراهم کردن زمینه برای ظهور حضرت هستیم». البته معنایش این نیست که همه اقشار جامعه این گونه هستند، ولی این روحیه در آنها حاکم است و در برهه‌های مختلف خود را نشان می‌دهد.

مسئولان کشور باید برنامه عدالت امام زمان را اجرا کنند
لازمه اولیه ظهور امام زمان (عج)، شناخت دقیق مردم از اوست
وی در ادامه درخصوص اقدامات مردم برای فراهم شدن ظهور حضرت حجت گفت: تا زمانی که ما شناخت درستی از برنامه‌های امام زمان (عج) برای زمان ظهور نداشته باشیم، انتظار ظهور یک آرزو و خواسته شعار گونه است، پس لازمه اولیه برای ظهور، شناخت نسبت به امام زمان و برنامه‌های ایشان است که لازمه این شناخت هم، مطالعه و بالا بردن معرفت و بهره بردن از اساتید و بزرگان دینی است که هر چه معرفت ما بیشتر شود، آمادگی درونی ما برای ظهور بیشتر می‌شود.

حجت الاسلام دکتر محمود متوسل درباره مطالعه کتاب برای آشنایی بیشتر با امام زمان بیان کرد: هر صنف و قشری متناسب با شرایط خودش می‌تواند از کتاب‌های مختلف استفاده کند انتشارات بنیاد امام زمان بیش از سیصد عنوان کتاب تولید کرده که علاقه‌مندان می‌توانند متناسب با علاقه خودشان و سطح سواد و تحصیلاتشان از آن کتاب‌ها بهره ببرند و کتاب خاص و واحدی را نمی‌توان برای همه افراد معرفی کرد.

این کارشناس مذهبی درباره اقداماتی که مسئولان برای ظهور حضرت باید انجام دهند، گفت: وظیفه مسئولان این است که برنامه‌ها و اهداف حضرت در زمان ظهور را در برنامه‌های خود لحاظ کنند و اگر قرار است امام زمان (عج) عدالت را در جهان حاکم کند، مسئولان کشور باید عدالت محور باشند و بر اساس عدالت دست به برنامه ریزی و اقدام بزنند.

 

منبع:باشگاه خبرنگاران


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین