عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۰۸۲۰
تاریخ انتشار : ۰۸ مرداد ۱۳۹۲ - ۰۴:۲۹
"عقیق" در روزهای ماه مبارک رمضان، در "سفره خانه معنوی" خود، منتظر شما مهمانان الهی خواهد بود.
پایگاه اطلاع رسانی محافل مذهبی؛ "عقیق" در روزهای ماه مبارک رمضان، در "سفره خانه معنوی" منتظر شما مهمانان الهی خواهد بود. آنچه تدارک دیده ایم سفره ای است ساده و کوچک اما پربار و مفید. فایل های صوتی ویژه اعمال و ادعیه روزانه و متن هایی که کوتاه ولی کاربردی و قابل استفاده هستند و هر کس به فراخور زمان و حال خود می تواند از این سفره معنوی بهره برداری کند. نطرات و پیشنهادات خود درباره هرچه مفیدتر شدن این ضیافت را از ما دریغ نکنید.
 
دعای روز بیست و یکم ماه مبارک رمضان :
 
 

بسم الله الرحمن الرحیم
اللهمّ اجْعَلْ لی فیهِ الى مَرْضاتِکَ دلیلاً ولا تَجْعَل للشّیْطان فیهِ علیّ سَبیلاً واجْعَلِ الجَنّةِ لی منْزِلاً ومَقیلاً یا قاضی حَوائِجَ الطّالِبین.
خدایا قرار بده برایم در آن به سوى خوشنودىهایت راهنمایى و قرار مده شیطان را در آن بر من راهى وقرار بده بهشت را برایم منزل وآسایـشگاه اى برآورنده حاجتهاى جویندگان
 

 
نماز شب بیست و دوم ماه مبارک رمضان : هشت ركعت ؛پس از حمد، یک سوره به دلخواه
 
  ترتیل جزء بیست و یکم قرآن کریم
 
 
 
برشی از دعای ابو حمزه با نوای"حاج رضا بکایی" 
 

یک آیه از "کلام نور" مهمان شوید:

روز بیست و یکم/جزء بیست و یکم:«اللَّهُ يَبْسُطُ الرِّزْقَ لِمَنْ يَشَاءُ مِنْ عِبَادِهِ وَيَقْدِرُ لَهُ ۚ إِنَّ اللَّهَ بِكُلِّ شَيْءٍ عَلِيمٌ
 
خدا رزق را براى هركس از بندگانش بخواهد وسعت مى‏دهد و يا تنگ مى‏گيرد ؛ يقيناً خدا بر هر كارى تواناست» آیه 62 سوره عنکبوت
 
 
مهمانی به صرف "نهج البلاغه": «اى كوفه تو را مى ‏نگرم كه چونان چرم‏ هاى بازار عكاظ  كشيده مى‏ شوى، زير پاى حوادث لگد كوب مى‏ گردى، و حوادث فراوان تو را در بر مى‏ گيرد، من به خوبى مى‏ دانم، ستمگرى نسبت به تو قصد بد نمى ‏كند مگر آن كه خداوند او را به بلايى گرفتار سازد يا قاتلى بر او مسلّط گرداند.» .....خطبه 47 نهج البلاغه
 
حدیث روز: امام علی (ع) فرمودند:

اگر پنج خصلت نبود، همه مردم جزوِ صالحان مى شدند: قانع بودن به نادانى، حرص به دنيا، بخل ورزى به زيادى، رياكارى در عمل، و خود رأيى.

 
منبر امروز
برشی از منبر حجت الاسلام والمسلمین میرباقری:برای اینکه درهای قرآن بسوی ما گشوده بشود ما باید از کثرت تلاوت قرآن با حضور شروع کنیم. وادی ولایت ، وادی توحید است و باب نجات ماست که اگر کسی از آن در وارد شد، استکبار و شرکش زدوده می شود ولی انسان باید با سجده وارد بشود و اگر کسی به این وادی ورود پیدا نکند به وادی خلافت وارد نمی شود. پس در مقابل این کتاب الهی باید خضوع و خشوع بشود. اگر با تواضع و خشوع رو به قرآن آوردیم، درهای قرآن به سوی ما باز می شود. واِلا درهای قرآن به روی ما باز نمی شود یعنی تلاوت می کنیم ولی چیزی از قرآن نصیب ما نمی شود.قرآن مثل حرم ائمه وادی نور است و اگر کسی وارد آن بشود، می شود اهل الذکر.و دائما مشغول خداست و اداره ،کتابخانه و... همه چیزش مسجد است. و اگر کسی وارد این وادی نشد، مسجد او هم محل لهو و لعب است. قرآن هم همین طور است. قرآن بیت النور الهی است و متقین راهدایت می کند. پس اگر کسی وارد به بیت القرآن شد ، به وادی هدایت دست یافته است. ولی قرآن اذن دخول می خواهد و بدون اذن دخول به در بسته می خوریم. اذن ورود به حرم امامان توجه به این مقامات و اجازه ی گرفتن ورود به این مقامات است. قرآن هم مقاماتی دارد. اگر انسان به مقامات قرآن توجه نکند، می خواهد وارد کجا بشود؟ اگر کسی خیال کرد که قرآن آدرس است یعنی خداوند مقصد است و با این آدرس به خدا می رسیم، به حقیقت قرآن نمی رسد زیرا قرآن خود راه و هدایت است. سیر درجات قرب ما، سیر در نورانیت قرآن است. به هراندازه که درجات باطنی قرآن به روی ما گشوده بشود و تجلیاتی از حقایق قرآن در قلب ما وارد بشود ، ما درجه داریم.
صوت منبر/ حجت الاسلام مومنی
 
روضه/ حاج مهدی سلحشور؛یا مولا علی یا علی
 
روضه/سید مهدی میرداماد؛جاده های نجف منو دیوونه کرده
 

 

یک نکته آموزنده برای "بانوان بهشتی: در فرهنگ اسلامی حیا و عفت به عنوان یک خصلت انسانی مبنای روابط زن و مرد است. قرآن کریم در داستان آفرینش آدم و حوّا به تلاش آنها برای ستر عورت اشاره می‏کند که ناشی از کشش فطری و درونی به حیاست. فلسفه پوشش در مکتب اسلام چند چیز است: 1ـ ارزش و احترام زن: زن مسلمان در جامعه، تجسم عفت و حیاست و داشتن پوشش، او را محترم داشته، از نگاههای ناپاک و آلوده مصون می‏دارد و این مقامی ارزشمند و جایگاهی والا برای او به ارمغان می‏آورد.2ـ استواری اجتماع: زنان بخش عظیمی از نیروی فعال جامعه را تشکیل می‏دهند و با حضور در ابعاد مختلف: سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی نقش مؤثری را در پیشرفت و رشد ملت‏ها به عهده می‏گیرند. حضور بانوان در محیط کار و فعالیت، همراه با پوشش مناسب، آنها را از تعرض نامحرمان حفظ کرده و سبب می‏شود با امنیت و آرامش خاطر به انجام وظایف بپردازند. در فضایی که معاشرت زن و مرد آزاد باشد، فساد و بی‏بند و باری رشد کرده و به ضعف و رکود فعالیت‏های اجتماعی می‏انجامد. 3ـ تحکیم پیوند خانوادگی: ارتباط صمیمی بین زن و شوهر، بقای کانون گرم و پرنشاط خانواده را تأمین نموده، این هدف حاصل نمی‏شود مگر با محدود کردن بهره‏وری‏های مشروع، در خانواده و منع لذت‏جویی‏های غیر مشروع در محیط اجتماع. در پرتو پوشش و حجاب واقعی به روابط آزاد زن و مرد پایان داده می‏شود و آنها خود را ملزم به پاسداری از حریم و بنیان خانواده می‏دانند و از گسیختن و نابودی ارتباطات خانواده جلوگیری به عمل می‏آورند. 4ـ امنیت و آرامش روانی: سست شدن حریم حیا و عفاف بین زن و مرد سبب هیجانات و تقاضاهای فزاینده جنسی می‏شود و به دنبال آن امنیت از افراد جامعه سلب می‏گردد. دین مبین اسلام بر زنان واجب کرده که با حُجْب و حیا قدم به اجتماع گذارند و با رفتارهایی ناشایست فضای جامعه را ملتهب نکنند و خود و دیگران را به گرداب متلاطم گناه نکشانند. در ضمن از مردان می‏خواهد با نگاههای هرز و حرام سلامت جامعه را از بین نبرند.

  یک نکته آموزنده برای "مردان بهشتی":کاروسیله ی تربیت جسم و روح، پر کردن ایام فراغت، مانع فساد و فتنه، عامل رشد و نبوغ و ابتکارتوسعه ی اقتصادی، عزّت و خودکفائی و کمک به دیگران می باشد.اسلام برای کار بازویی احترام ویژه ای قائل شده است و مراعات حقّ کارگر و تحصیل رضای او و پرداخت سریع مزد او و اضافه پرداخت بر مقدار تعیین شده و احترام به او همه و همه مورد سفارش اسلام است.کارهای فکری نیز از ارزش بالایی برخوردار است تا آنجا که یک ساعت فکر مفید از ساعت ها عبادت بهتر است. کم کاری و سهل انگاری در کار، مورد انتقاد است تا آنجا که رسول خدا (ص) فرمود: خداوند دوست دارد هرکس کاری انجام می دهد آن را به نحو أحسن انجام دهد. قرآن می فرماید: هرگاه از کارمهمی فارغ شدی به کارمهم دیگری بپرداز. «فَإِذا فَرَغْتَ فَانْصَبْ» (انشراح، 7) بنابراین بیکاری، ممنوع. آری، بیکاری مایه ی خستگی، تنبلی، فرسودگی، فرصتی برای نفوذ شیطان، ایجاد فتنه و گسترش گناه می باشد. البتّه اسلام برای کار، ساعت و مرز قرار داده و به کسانی که در ایام تعطیل کار می کنند، لقب متجاوز داده است.


 

 
 
اعمال و ادعیه مشترک ماه مبارک رمضان+صوت:

1. اعمال شب و روز ماه مبارک رمضان

دعاهای زیر پس از هر نماز در ماه رمضان خوانده شود :

 

دعای "یا علی و یا عظیم":
  
 
دعای "اللهم ادخل علی اهل اقبور سرور" :
  
  
دعای "اللهم هذا شهر رمضان":
  
 
 
دعای "اللهم الرزقنی حج بیتک الحرام":
  

 

2.اعمالی كه در شب هاى ماه رمضان باید به جا آورد:

دعاهای هنگام افطار:

ـ اللهم لك صمت و على رزقك افطرت و علیك توكلت

ـ بسم الله; اللهم لك صمنا و على رزقك افطرنا, فتقبل منا انك السمیع العلیم.

ـ دعای هنگام لقمه اول:بسم الله الرحمن الرحیم; یا واسع المغفرة اغفر لى

ـ خواندن  سوره قدر زمان افطار

ـ خواندن هزار مرتبه سوره قدر در هر شب از ماه مبارک رمضان

ـ خواندن صد مرتبه حم دخان

 

ـ خواندن دعاى افتتاح

ـ خواندن هزار ركعت نماز در سرتاسر این ماه

دعاهای هنگام سحر:

خواندن سوره قدر در وقت سحرها

خواندن دعای سحر

خواندن دعای ابو حمزه ثمالی

 
211005

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین