عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۰۶۵۰
تاریخ انتشار : ۰۵ مرداد ۱۳۹۲ - ۰۱:۵۹
شب قدر فرصتی طلایی برای بندگی و سازندگیست و هدف نهایی از آن کسب خشنودی خدا و رستگاری بندگان در این شب است.

عقیق: بدون شک لیله ‌القدر نماد کامل و بهترین زمانی است که می ‌توان با درک معنوی آن به مراد و مطلوب خود رسید و از جهت ارزشمندی این زمان، می‌ توان یقین کرد که همه برکات و فیوضات رحمانی با توسل در شب قدر و مناجات و دعا با رعایت سایر شرایط آن، به انسان رسیده و دعایش را مستجاب می‌ کند.


هر چند شب قدر به لحاظ ظاهری پوشیده است، اما شبهای ماه رمضان به ویژه شب نوزدهم، بیست ‌و یکم و بیست‌ و سوم که بیشترین سفارش بر آنها رفته، روزنه ‌هایی برای صعود دعاهای انسانهای نیازمند و استجابت آنها و رسیدن به مراد است.

شب قدر فرصتی طلایی برای بندگی و سازندگیست و هدف نهایی از آن کسب خشنودی خدا و رستگاری بندگان در این شب است.


سفرۀ ویژۀ شب های قدر "عقیق"؛ تحفه ای است ناقابل، به این امید که مورد استفاده شما قرار گیرد و توشه ای برای آخرت مان باشد.


 

دعای روز هجدهم ماه مبارک رمضان :
 

 

بسم الله الرحمن الرحیم
اللهمّ نَبّهْنی فیهِ لِبَرَکاتِ أسْحارِهِ ونوّرْ فیهِ قلبی بِضِیاءِ أنْوارِهِ وخُذْ بِکُلّ أعْضائی الى اتّباعِ آثارِهِ بِنورِکَ یا مُنَوّرَ قُلوبِ العارفین.
خدایا آگاهم نما در آن براى برکات سحرهایش وروشن کن در آن دلم را به پرتو انوارش وبکار به همه اعضایم به پیروى آثارش به نور خودت اى روشنى بخش دلهاى حق شناسان
 

  ترتیل جزء هجدهم قرآن کریم
 
 
 

 

اعمال شب‌های قدر بر دو نوع است:


اعمالی که در هر سه شب انجام می‌ شود و به اعمال مشترک معروف است و اعمالی که مخصوص هر یک از شب‌های مبارک نوزدهم، بیست و یکم و بیست ‌و سوم است.
 

اعمال مشترک:

1.       غسل کردن که بهتر است مقارن غروب آفتاب غسل کرده و نماز عشا با غسل خوانده شود.


2.       خواندن ۲ رکعت نماز که در هر رکعت بعد از حمد، هفت مرتبه سوره‌ی توحید را خوانده و بعد از نماز هفتاد مرتبه گفته شود: اَستَغفُرِاللهَ وَ اَتوبُ اِلَیهِ.


3.        قرآن مجید را باز کرده و در مقابل خود گذاشته و دعای زیر را بخوانید و بعد از آن حاجت خود را از خدا بخواهید.
 

4.        مصحف شریف (قرآن کریم) را بر سر گرفته و مناجات زیر را بخوانید و بعد از آن حاجت خود را از خدا بخواهید:



5.       زیارت بارگاه امام‌حسین(ع) و خواندن زیارت آن حضرت:


6.       احیا داشتن (بیدار ماندن و عبادت کردن) در این شب‌ها. در روایات بسیاری از پیامبر(ص) و معصومین(ع) نقل شده است هر کس شب قدر را احیا کند، گناهان او آمرزیده شود.


7.        فضیلت و پاداش بسیار دارد که صد رکعت نماز خوانده شود و بهتر است که در هر رکعت بعد از سوره‌ی مبارک حمد، ده مرتبه سوره‌ی توحید خوانده شود.


8.       خواندن دعای زیر و طلب بخشش و رحمت از خدا برای گشایش امور مسلمین و خلق خدا:
 

در این شب‌های مبارک، اعمال زیر نیز سفارش شده است:


1.       خواندن ۲ رکعت نماز برای سلامتی امام زمان (عج) و تعجیل در ظهور آن حضرت

2.       خواندن ۲ رکعت نماز برای شادی روح همه‌ی درگذشتگان و اسیران خاک و ۲۵ بار گفتن ذکر "اللهم اغفرلی لجمیع المومنین و المومنات و المسلمین و المسلمات"

3.       خواندن ۲ رکعت نماز تقدیم به اهل بیت پیامبر(ص) و خواندن دعای توسل

4.       خواندن ۲ رکعت نماز حضرت زهرا(س): در رکعت اول بعد از حمد صد مرتبه سوره قدر و در رکعت دوم بعد از حمد صد مرتبه سوره توحید

5.       خواندن سوره‌های مبارک دخان و قدر



اعمال شب نوزدهم:

1.       صد مرتبه گفته شود: "اَستَغفُرِاللهَ رَبی وَ اَتوبُ اِلَیه"


2.       صد مرتبه گفته شود: "اَللّهُمَّ العَن قَتَلَةَ اَمیرَالمومنینَ"


3.       خواندن دعاهای زیر:

 

 

 

 

"جوشن کبیر" با صدای "حاج میثم مطیعی"

مناجات با  صدای "حاج سعید حدادیان"
مراسم بک یا الله  با مداحی "سیدمهدی میرداماد"
 

 

 

منبر / سفارشات عارف واصل آیت‌الله میرزاجواد ملکی‌تبریزی درباره شب های قدر:


«سزاوار است کسی که دین و نص روشن قرآن و روایات پیامبر (صلی‌الله علیه‌و‌آله‌و‌سلم و آل‌معصوم او علیهم‌السلام) را قبول دارد، تمام سعی خود را جهت آمادگی برای اعمال این شب به کار گیرد. از کارهایی که در طول سال می‌تواند انجام دهد، دعا جهت توفیق در این شب است و اینکه بتواند در این شب، محبوب‌ترین و پسندیده‏ترین کارها نزد خدا را انجام دهد.

از کارهایی که می‌تواند به‌وسیله آن تمام سعی خود را در این شب به کار گیرد، این است که در طول سال برای این شب آماده شده و مقدمات عبادت را فراهم کند؛ مثلا مکان و لباس مناسب و عطر و صدقه‏ای را تهیه و مضامین لطیفی را برای مناجات با پروردگار و کلمات برانگیزنده‏ای را در خطاب آقایان و نگهبانان و حامیانش انتخاب کند و مهمانان مخصوصی را که مناسب با این شب هستند و چند فقیر را برای صدقه دادن درنظر بگیرد.

شخص اگر فهمید چه عملی مناسب‌تر است که به همان عمل می‌کند و اگر تردید پیدا کرد، باید استخاره کند. بعد از تعیین وقت ذکر، باید وقت مناسبی را که در آن خواب‏آلود یا سیر یا گرسنه نبوده و موانع دیگری نیز نداشته باشد، باید برای تفکر معین کند. نیز تمام سعی خود را به کار گیرد که در شبش چیزی، حتی امور مباح، او را از یاد خدا باز نداشته و در نمازها و مناجاتش به غیرآن حتی مستحبات فکر نکند.

کسی که مثلا در نماز به ساختن مسجد و آب کشیدن آن یا صدقه دادن فکر کند غافل است. حتی در حال ایستادن نماز در یاد اجزای آن بودن غفلت است و باید در هنگام عمل فقط سعی کند که قلب او از حقیقت کارهایی که انجام می‏دهد و ذکرهایی که می‏گوید غافل نباشد. برای اینکه به راحتی به این مطلب برسد، می‌تواند قبل از انجام عمل مختصری درباره آن فکر کند و آنگاه عمل را انجام دهد و اگر هنگام قرائت و ذکر از آن غافل شد باید آن را تکرار کند؛ مثلا وقتی می‏خواهد رو به قبله بایستد، می‌تواند اجمالا درباره معنای رو به قبله کردن بیندیشد.

بر چنین عمل کننده‏ای لازم است در اول شب خیلی به نگهبان آن شب که از معصومین علیهم‌السلام است، توسل جسته و او را شفیع خود قرار دهد و در این هنگام توفیق در اعمال و احوال را که به آن احتیاج دارد ذکر کرده و تلاش کند با الفاظی که برای درخواست ترحم و شفاعت می‏گوید، رحمت و رقت را جلب کرده و مهربانی و کرامت را برانگیخته و ابرهای جود و کرم و بخشش را بباراند.»


صوت منبر/آیت الله آقا مجتبی تهرانی(ره)
صوت منبر / حجت الاسلام صدیقی





صوت/ آیت الله جوادی آملی ؛ سوز دل و خواندن دعا در شبهای قدر موجب ایجاد رحمت خداوند می شود
 

 

علائم و منزلت شب قدر :
الحدیث:قال الباقران علیهما السلام:...
ترجمه: (محمد بن مسلم) از علامت لیلة القدر پرسید؟ پس امام (ع) فرمود: علامت لیلة القدر این است که بوی خوشی از آن پخش می شود، اگر در سرمای (زمستان) باشد گرم و ملایم می گردد، و اگر لیلة القدر در گرمای (تابستان) باشد خنگ و معتدل و نیکو می گردد.

توضیح:علامه طباطبائی در علایم شب قدر می گوید: روایات در معنی و خصایص و فضایل شب قدر بسیار است، در بعضی از آن روایات علامتهایی برای شب قدر ذکر کرده از قبیل اینکه شب قدر، صبح آن شب آفتاب بدون شعاع طلوع می کند و هوای آن روز معتدل است. (المیزان، ج 40، ص 332)

الحدیث:قال ابو عبد الله علیه السلام:...
ترجمه: شب قدر در هر سال است و روز آن مثل شب آن می باشد.
الحدیث قال النبی (صلی الله علیه و آله):...
ترجمه: به پیامبر(ص) گفته شد: اگر شب قدر را دریابم از خدا چه چیزی را مسئلت کنم؟ فرمود: «عافیت را».
الحدیث:قال موسی (علیه السلام):...
ترجمه: گفت:خداوندا! می خواهم به تو نزدیک شوم، فرمود: قرب من از آن کسی است که شب قدر بیدار شود.
 گفت: خداوندا! رحمتت را می خواهم، فرمود: رحمتم از آن کسی است که در شب قدر به مسکینان رحمت کند.
 گفت: خداوندا! جواز گذشتن از صراط را از تو می خواهم فرمود: آن، از آن کسی است که در شب قدر صدقه ای بدهد.
گفت: خداوندا! از درختان بهشت و از میوه هایش می خواهم، فرمود: آنها از آن کسی است که در شب قدر تسبیحش را انجام دهد.
 گفت: خداوندا! رهایی از جهنم را می خواهم، فرمود: آن، از آن کسی است که در شب قدراستغفار کند.
 گفت: خداوندا خشنودی تو را می خواهم، فرمود: خشنودی من از آن کسی است که در شب قدر دو رکعت نماز بگذارد. 
  

211005


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین