۰۳ آذر ۱۴۰۳ ۲۲ جمادی الاول ۱۴۴۶ - ۳۸ : ۰۴
عقیق:معاون سیمای رسانه ملی در خصوص ماموریتهای اصلی و سیاستهای راهبردی رسانه ملی در جهت تلاش برای اتحاد و مقابله با تفرقه یادداشتی منتشر کردند.
یکی از کارکردهای سرنوشت ساز رسانههای جمعی در هر کشور، تقویت وحدت و همدلی بین مردم آن مرزوبوم است. چنین انتظاری از رسانهها در کشوری مانند ایران که از اقلیتها، مذاهب و قومیتهای متنوع تشکیل شده از اهمیت افزونتری برخوردار است. به همین دلیل نیز «رسانه ملی» به عنوان رسانهای که بیشترین ضریب نفوذ و گستره مخاطب را در سراسر کشور دارد، تلاش برای اتحاد و مقابله با تفرقه را به عنوان یکی از ماموریتهای اصلی و سیاستهای راهبردی خود سرلوحه عمل قرار داده است. این مهم از آنجا ضرورت دارد که از یک سو، رهبر کبیر انقلاب، حضرت امام خمینی (ره) و نیز مقام معظم رهبری (مد ظله العالی)، هر گونه تخطی از وحدت در دو سطح ملی و اسلامی را محکوم و عامل آسیب دانستهاند و از سوی دیگر، دولتهای متخاصم با کشور عزیزمان و رسانههای وابسته به آن ها در تمام ۴۰ سال گذشته، نهایت تلاش خود را بر تفرقه افکنی و گسست به کار بستهاند و به هر بهانهای در ایجاد تفرقه بین ایرانیان فعالیت میکنند؛ به ویژه رسانههایی که در انگلیس هدایت میشوند، انواع ترفندها را با هدف تفرقه افکنی بین مذاهب مختلف به کار میگیرند. در طول سالهای گذشته حتی شبکههایی مختص توهین به مقدسات گروههای مختلف مذهبی توسط دولت های غربی راه اندازی شده است.
با چنین پیش زمینههایی، رسانه ملی، ضمن حفظ منافع ملی، همواره بر اصل اساسی وحدت و احترام به مقدسات برادران و خواهران و علمای بزرگوار اهل سنت تاکید داشته و دارد؛ به همین دلیل نیز معاونت سیما، خود را موظف به این مهم می داند که برنامه ها و محصولات خود را منطبق با این اهداف تنظیم و تولید کند. بدون تردید، پاک و خالص ترین رسانه در حفظ احترام به مذاهب و ادیان مختلف، رسانه ملی است چون اساسا تلویزیون جمهوری اسلامی ایران، همه ایرانیان از هر طیف و گروهی را یک خانواده می داند. تعهد به اصل وحدت و احترام به ارزش های اهل سنت منجر به برخورد قاطع سازمانی در عالیترین سطح و نیز طرح شکایت از مداح هتاک عامل جسارت به مقدسات اهل سنت در یک برنامه زنده تلویزیونی (خارج از اراده مدیران سازمان) شد و به هیچ وجه اجازه داده نشد خواب بدخواهان نظام و تفرقه افکنان تعبیر شود.
این رویکرد درباره اقوام کشورمان نیز صدق میکند. سیاست و راهبرد رسانه ملی از ابتدای فعالیت خود تاکنون، همگرایی قومیتهای متنوع کشور بوده است. گرایشی که در برنامههای نمایشی و سریالهای تلویزیونی نیز به خوبی دیده میشود.
نمونه بارز این سیاستگذاری در پربینندهترین سریال نوروز امسال یعنی «نون خ» دیده شد. سریالی که زیباییها و جلوههای فرهنگی یکی از اقوام اصیل ایرانی یعنی قوم کرد و منطقه کردستان را به تصویر کشید. منطقهای که از قضا اکثریت مردم آن را اهل سنت تشکیل میدهند.