عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۰۵۶۲۰
تاریخ انتشار : ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۹:۳۳
عضو هیات علمی پژوهشگاه امام صادق(ع):
نگارش جنبش های نوظهور معنوی را در تقابل با معنویت اصیل دینی دانست و گفت: عرفان های کاذب برگرفته از معنویت های سکولار هستند که فقط با یک بُعد وجودی انسان سر و کار دارد؛ این جنبش ها به دنبال استثمار روح انسانی هستند.

عقیق:با بیان اینکه یکی از موضوعات مهم امروز در جهان مباحث مربوط به عرفان های کاذب، معنویت های نوظهور یا نوپدید است، اظهار کرد: بحث عرفان معنای خاصی دارد اما وقتی که کاذب همراهش می شود به کلی ماهیت اش تغییر پیدا می کند.

عضو هیات علمی پژوهشگاه امام صادق(ع) تصریح کرد: اینکه می گویند معنویت نوپدید، گویی معنویت جدیدی در برابر معنویت دینی شکل گرفته است، اما اینکه می گویند عرفان های کاذب گویی عرفان هایی شکل گرفته اند که در تقابل با آن اهدافی است که عرفان های راستین به وجود آورده اند.

وی در مورد عرفان های کاذب و ریشه های آنچه که امروز به عنوان عرفان به مردم معرفی می شود، گفت: طبیعی است که این جریان ها به نام عرفان وارد عمل شده اند چراکه به نوعی می خواهند به خود مشروعیت بخشند غافل از آنکه هر چه اصالت داشته باشد همواره در میان اجتماع جایگاهی دارد، از طرف دیگر از آنجا که نظام و انقلاب اسلامی برگرفته از آموزه های دینی و معنوی بود و با آموزه های معنوی به میدان آمد طبیعی است که در برابر این حرکت نوعی مقابله شد و در واقع تصمیم گرفته شد که معنویتی شکل بگیرد که در چارچوب آموزه های وحیانی و دینی نباشد.

نگارش بیان کرد: بنابر این، آنچه که امروز در قالب جنبش های نوپدید دینی یا معنویت های نوپدید وجود دارد، دقیقا در راستای مقابله با آن معنویت دینی است که پایه گذار شکل گیری انقلاب اسلامی و نظام اسلامی بود که امروز آن را طی کرده و ۴۰ سال آن را درک کرده ایم، لذا شکل گیری معنویت های نوپدید در راستای مقابله با معنویت دینی است که مساله مهمی بوده و باید به آن توجه کرد.

وی اضافه کرد: با این وصف از یک طرف با معنویت دینی مواجه هستیم که در چارچوب آموزه های وحیانی مطرح می شود، همان معنویتی که امروز در قالب اسلام اصیل آن را می شناسیم و از سوی دیگر با معنویت های نوپدید و سکولار که انسان را مبتنی بر تفکرات اومانیستی تربیت کرده و هیچ جایگاهی برای خدا در زندگی اش ترسیم نمی کنند.

عضو هیات علمی پژوهشگاه امام صادق(ع) تاکید کرد: این چنین رویکردی بر خلاف معنویت دینی است که ما را به سوی خدا و شریعت دعوت کرده و می گوید در قواره دین می توانیم به رستگاری برسیم. معنویت های نوپدید شاید ولو به ظاهر نکاتی را مطرح کنند که به ظاهر درست باشد اما در لفافه و باطن مساله مشخص است که واقعا به دنبال استثمار روح انسانی هستند.

نگاری ابراز کرد: این نوع عرفان ها از ابزارهایی استفاده می کنند که مورد تایید نیست، مثلا بهره گیری از سحر و جادو، امروز در عرفان های کاذب و در عرفان های نوظهور استفاده از سحر و جادو رایج است، این مورد تایید نیست چون سحر و جادو دقیقا با معنویت دینی مقابله می کند، همچنین از داروهای مخدر استفاده می کنند و می گویند کسی که می خواهد عارف شود باید از این ابزار بهره بگیرد، برای مثال در عرفان سرخ پوستی شاهد این مساله هستیم که افراد برای رسیدن به جایگاه واقعی خود باید از این داروها و مخدرها استفاده کنند.

وی ادامه داد: نکته دیگری که در مورد معنویت های نوپدید و عرفان های کاذب مطرح است اثبات ناپذیری آنها است. مثلا یوگا از این مساله صحبت می کند که بدن انسان هفت کالبد در بُعد فیزیکی دارد. اما آیا این ادعا امری اثبات شده است؟ یا اینکه می گویند مراکز انرژی بدن انسان هفت چاکرا است.

این پژوهشگر عرفان در پایان خاطرنشان کرد: بسیاری از مواردی که آنها مطرح می کنند قابل اثبات نیست و نمی شود به آنها توجهی داشت، عرفان های کاذب بر گرفته از معنویت های سکولار هستند که فقط با یک بُعد وجودی انسان سر و کار دارد آنهم بُعد جسمی، این در حالی است که ما در معنویت های دینی معتقدیم که ساختن دنیا منشا آبادانی برای آخرت است و اگر انسان در دنیا قدمی بر می دارد به سازندگی اخرت او منجر می شود.

 

منبع:شبستان


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین