عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۰۴۰۴۳
تاریخ انتشار : ۱۲ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۸:۳۶
رئیس شورای سیاست گذاری ائمه جمعه کشور گفت: مقام معظم رهبری به بنده فرمودند کدام حزبی در دنیا وجود دارد که نشست و گردهمایی هفتگی با این کیفیت داشته باشد؟ نمازجمعه سرمایه و ظرفیت بسیار بزرگی در کشور است.
عقیق:حجت الاسلام والمسلمین حاج علی اکبری در مجمع عمومی نمایندگان طلاب و فضلا که چهارشنبه، دهم بهمن ماه در سالن جلسات جامعه مدرسین برگزار شد، اظهار داشت: در حال حاضر قریب به 900 نمازجمعه در کشور برگزار می شود که سرمایه بسیار بزرگی است و به برکت انقلاب اسلامی ایران فراهم شده است.

وی با اشاره به اینکه عیب برجسته در جامعه تشیع با تأسیس نهاد نمازجمعه برطرف شده، ابراز داشت: ما همیشه در معرض این سوال بوده ایم که شما چطور مسلمانی هستید که به فرمان خدای متعال عمل نمی کنید و نمازجمعه ندارید؟؛ واقعا هم این عیب وارد بود؛ خدای متعال به برکت انقلاب اسلامی این اشکال و عیب را برطرف کرد و در حال حاضر در بخش عمده ای از کشور عزیز، نماز جمعه داریم.

رئیس شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه کشور خاطرنشان ساخت: نماز جمعه شبکه ای بزرگ و منسجم از روحانیت منسوب به امامت و رهبری است که در شهرهای گوناگون مشغول به خدمت می باشند.

امام جمعه موقت تهران تصریح کرد: نهاد نمازجمعه نیز طی 40 سال گذشته به لطف خدای متعال منشأ برکات و آثار بسیار زیادی بوده که واقعا نمی توان آن را احصا کرد.

* تأسیس مدارس علمیه از برکات نماز جمعه است

حجت الاسلام والمسلمین حاج علی اکبری بیان داشت: یکی از برکات نمازجمعه، تأسیس مدارس علمیه بسیاری در کشور است که به دست ائمه جمعه کشور برپا و حمایت شده اند.

وی اظهار داشت: همچنین مساجد بسیاری به برکت نمازجمعه در کشور ساخته و آباد شده است که آثار بسیاری داشته و شاهد خدمات اجتماعی بسیاری از جمله آبادانی راه ها، شناسایی روستاها و ... از سوی ائمه جمعه بوده ایم.

* تعبیر مقام معظم رهبری از نمازجمعه

رئیس شورای سیاست گذاری ائمه جمعه کشور ابراز داشت: مقام معظم رهبری به بنده فرمودند کدام حزبی در دنیا وجود دارد که نشست و گردهمایی هفتگی با این کیفیت داشته باشد؟ نمازجمعه سرمایه و ظرفیت بسیار بزرگی در کشور است.

حجت الاسلام والمسلمین حاج علی اکبری تصریح کرد: در سال آینده به مناسبت چهلمین سال تأسیس نمازجمعه، ارائه تفصیلی و مناسبی از مجموعه خدمات جامعه روحانیت در کسوت امامت جمعه در کشور داشته اند، ارائه خواهیم کرد.

* نباید عدد ۴۰ را بر خود بار کنیم

وی بیان داشت: رهبر انقلاب فرمودند چهل سال برای کشوری که در حال تأسیس تمدن نوین است، زمان زیادی نیست؛ نباید عدد 40 را بر خود بار کنیم که زمان زیادی از انقلاب گذشته و کاری انجام نشده است.

رئیس شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه کشور اظهار داشت: البته اشکالاتی هم در این عرصه وجود دارد که باید برطرف شود؛ چراکه جایگاه نمازجمعه، جایگاه حساسی است و آسیب های آن نیز بزرگ و خطیر است.

امام جمعه موقت تهران ابراز داشت: باید تمام تجربه چهار دهه گذشته را به کار گرفته و از تمام ظرفیت های حوزه علمیه مبارکه عزیز استفاده نموده و از اساتید و فضلا بهره ببریم.

حجت الاسلام والمسلمین حاج علی اکبری خاطرنشان ساخت: طی یک سال گذشته به لطف خدای متعال اقدامات خوبی در این عرصه انجام شده که از جمله آن این بوده است که موفق شدیم با تمام ائمه جمعه کشور نشستی داشته و نظرات و دیدگاه ها را استماع کرده و در کنار آن با مراجع، بزرگان حوزه، دانشگاهیان، فرهیختگان کشور نیز نشست هایی داشته ایم که جلسات مفصل و خوبی بوده است.

وی تصریح کرد: در یک سال گذشته خلأهای سیاستی در بخش های اقتصادی و سیاسی را مصوب نموده و به تمام عزیزان ائمه جمعه ابلاغ شده است.

* فعالیت ائمه جمعه جزو مشاغل سخت است

رئیس شورای سیاست گذاری ائمه جمعه کشور بیان داشت: رویکرد ما نسبت به ائمه جمعه، کاملا تکریمی است و فعالیت ائمه جمعه جزو مشاغل سخت است؛ چراکه کار بسیار پیچیده ای است و از کار امامت جماعت ده ها برابر سخت است؛ چراکه توقعات بسیاری از ائمه جمعه وجود داشته و در طرف مقابل امکاناتی هم در اختیار امام جمعه نیست.

امام جمعه موقت تهران اظهار داشت: امامان جمعه به صورت عاشقانه به مردم خدمت کرده و آبرویی برای نهاد روحانیت و نظام شده اند.

* تریبون نماز جمعه،‌ تریبون فلان حزب و جناح نیست

حجت الاسلام والمسلمین حاج علی اکبری خاطرنشان ساخت: تریبون نمازجمعه، تریبون حاکمیت اسلامی و امامت است و نباید تریبون فلان حزب و جناح شود؛ باید حرف متقن و با مطالعه بیان شود؛ باید تریبون وحدت آفرین باشد؛ هیچ توجیهی وجود ندارد که از نمازجمعه مواضعی ارائه شود که در جامعه اختلاف ایجاد نماید؛ تمام آحاد جامعه باید احساس کنند که زیر این چتر قرار دارند.

رئیس شورای سیاست گذاری ائمه جمعه کشور تصریح کرد: امام جمعه حق ندارد اسم فلان مسئول را بیان کند؛ این نص صریح سخنان امام راحل است که حق ندارید اسمی از شخصی بیاورید؛ ضمن اینکه حق نداریم از الفاظ موهن و ... استفاده نماییم.

امام جمعه موقت تهران بیان داشت: نمازجمعه باید وحدت بخش، امیدآفرین و بصیرت آفرین باشد؛ آیا باید با فریادهای نابجا خدمات را زیرسؤال ببریم؟ بدگویی و سیاست زدگی نباید جایی در نمازجمعه داشته باشد.

حجت الاسلام والمسلمین حاج علی اکبری اظهار داشت: آنقدری کلمه «مسئولین» را در کنار مدیران لایق، مؤمن و زحمتکش به کار برده ایم که ناامیدسازی جامعه با بزرگ نمایی اشکالات پدید آمده است.

* نقد عالمانه و عادلانه داشته باشیم

وی ابراز داشت: ما در علم، فناوری، زیرساخت ها، مباحث فرهنگی، اجتماعی و ... دستاوردهای بسیار بزرگی داشته ایم که نباید زیر سؤال برود؛ البته باید نقد کرد؛ ولی باید عالمانه، منصفانه، مؤدبانه، مشفقانه، عادلانه و ... باشد.

رئیس شورای سیاست گذاری ائمه جمعه کشور خاطرنشان ساخت: ما در نشست هایی که با ائمه جمعه عزیز داشته ایم، مطابق با نص سخنان امام راحل و رهبر معظم انقلاب یادآوری کرده ایم که تحت تأثیر این فرد و آن فرد قرار نگیرید؛ انقلابی گری به معنای تاختن به این و آن نیست؛ بلکه باید مطابق با جامع نگری، عقل ورزی، توجه به مصلحت ها و قوی در برابر دشمن باشد.

امام جمعه موقت تهران تصریح کرد: ما باید کمک کنیم که ائمه جمعه بتوانند مطابق با قاعده، وظایف خود را انجام دهند؛ نه تحت فشارهای اجتماعی؛ البته باید قاطع باشند؛ ولی باید ملاحظات را رعایت کرد.

حجت الاسلام والمسلمین حاج علی اکبری بیان داشت: جذب حداکثری و دفع حداقلی مردم برای شرکت در نماز جمعه، مأموریت شورای سیاست گذاری نمازجمعه کشور است و در این راستا قدم خواهیم برداشت.

وی گفت: بومی گزینی، اصلی است که در انتخاب های خود به دنبال آن هستیم و برای انتخاب امام جمعه، از بزرگان شهر مشورت خواهیم داشت.

* جوانگرایی در ائمه جمعه را در دستور کار خود قرار داده ایم

رئیس شورای سیاست گذاری ائمه جمعه کشور اظهار داشت: جوانگرایی در انتخاب امام جمعه در دستور کار قرار دارد؛ اما پختگی شخص را هم ملاحظه خواهیم کرد؛ البته حق نداریم به اسم جوانگرایی، ساحت بزرگترها را نادیده گرفته و روشی را اتخاذ کنیم که آزرده خاطر شوند.

امام جمعه موقت تهران ابراز داشت: مطالعه رشته تخصصی امامت جمعه، غنی سازی محتوا برای ائمه جمعه و ... از دیگر برنامه های این شورا می باشد.

* نظرات و پیشنهادات نمایندگان طلاب و فضلا

همچنین در این جلسه، نمایندگان طلاب و فضلا نیز نظرات و پیشنهاداتی داشتند که «انتخاب ائمه جمعه بومی»، «مشورت با بزرگان شهرها در انتخاب امام جمعه»، «جوانگرایی در امامان جمعه»، «یکسان سازی قوانین جذب امام جمعه»، «استفاده از امامان جمعه انقلابی»، «تعیین بودجه برای امام جمعه»، «پختگی در کنار جوانگرایی در انتخاب امام جمعه»، «تدوین شرح وظایف برای امام جمعه»، «عدم تمدید مأموریت بیش از دوبار»، «بازرسی دقیق تر از امامان جمعه»، «ارتقای علمی ضمن خدمت برای امامان جمعه»، «ایجاد رشته امامت جمعه در حوزه»، «تقویت ارتباط امامان جمعه با طلاب و فضلا»، «تقویت ارتباط امام جمعه با مردم و جامعه» و ... از جمله نظرات و پیشنهادات بوده است.

* وظایف نمایندگان طلاب و فضلا

در این جلسه حجت الاسلام والمسلمین حق جو، نماینده طلاب و فضلای نیشابور به عنوان ناطق اول این جلسه به ایراد سخن پرداخت و گفت: در آستانه چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران هستیم و دشمن برای اینکه بتواند انقلاب و ارزش های انقلابی آسیب برساند، به رکن و پایه اصلی و اساسی آن حمله نموده و این کار را به روش ها و ابزارهای گوناگون آغاز نموده است.

وی اظهار داشت: یکی از تکیه گاه هایی که می تواند زمینه آسیب پذیری و مشکل سازی های دشمن را بکاهد، نمایندگان طلاب و فضلا هستند که ارتباط مستقمی با این عزیزان دارند.

نماینده طلاب نیشابور ابراز داشت: «پیگیری»، «پیشگیری» و «درمان» از وظایف نمایندگان طلاب و فضلاست تا بتوانیم حوزه ای عاری از مشکلات و معضلات داشته باشیم.

حجت الاسلام والمسلمین حق جو خاطرنشان ساخت: نبی مکرم اسلام در برابر هدایت مردم احساس وظیفه داشتند و نمایندگان طلاب و فضلا باید سیره نبوی را ادامه دهند.

وی تصریح کرد: تلاش کنیم تا نیاید آن روزی که طلبه شهر ما جلوی ما را گرفته و ما را متهم کند که چرا مراقب من نبودید و جلوی انحرافات من را نگرفتید؛ البته تعداد این طلاب کم است؛ اما کم آن هم زیاد است.

* تفسیری از کلمه «سِرّ مستودع» در صلوات فاطمیه 

حجت الاسلام والمسلمین رضوی مهر، نماینده طلاب و فضلای همدان نیز به عنوان ناطق دوم در این جلسه به ایراد سخن پرداخت و گفت: در صلوات فاطمیه آمده است: «اَللّهُمَّ صَلِّ عَلی فاطِمَة وَ اَبیها وَ بَعْلِها وَ بَنیها وَ سِرِّ الْمُسْتَوْدَعِ فیها بِعَدَدِ ما اَحَاطَ بِهِ عِلْمُکَ» که در رابطه با تفسیر این جمله که منسوب به ذکر صلوات فاطمیه است، گرچه ضابطین در کتب روایات مختلف این را نقل کرده اند؛ اما قدر جامع این دعای فاطمی در بحار آمده است.

وی اظهار داشت: بزرگانی در خطبه شرح فدکیه فاطمیه، مطالب مبسوطی را فرمودند و در این جمله بر روی واژه «سر مستودع» رمزگشایی کردند که چه اسراری است؟ چه سری است که خداوند این سر و اسرار را ودیعه در وجود دخت پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) قرار داده است؟

نماینده طلاب و فضلای همدان ابراز داشت: عده ای می گویند سر مستودع وجود حضرت محسن است؛ همان گل نشکفته ای که بین درب و دیوار همراه مادرش از شهدای مدافع ولایت قرار گرفت؛ گروه دیگر به سر مستودع اشاره می کنند که همان خطبه فدکی حضرت زهراست که اسراری از رموز عالم در  این جملات بلند و سخنان آسمانی فاطمه نهفته است؛ گروهی سر مستودع را به وجود نازنین آخر اوصیاء امام زمان (عج) دلالت داده اند و می گویند آن سر و رمزی که خداوند در وجود فاطمه قرار داده، وجود نازنین مهدی آل محمد است.

حجت الاسلام والمسلمین رضوی مهر خاطرنشان ساخت: آنچه همه این تفاسیر را می تواند به عنوان جامع معرفی کند، «انقلاب اسلامی» است که برآمده از زحمات و تلاش های امام روح الله بوده و خواب را از صهیونیزم و استکبار زدوده و دشمن را به وحشت انداخته است.

وی تصریح کرد: اگر قدر جامع صلوات فاطمیه را انقلاب اسلامی دانستیم، به این سؤال می رسیم که وظیفه ما چیست؟ آیا نسبت به طلبه شهید مسلم شهرابی، طلبه ای که سیوطی می خواند، وظیفه ای نداریم؟ ما در چهل سالگی انقلاب چه جوابی داریم که بدهیم؟

نائب رئیس اول مجمع نمایندگان طلاب بیان داشت: آیا باید تحمل کنیم که شخصتیی به عنوان رئیس جمهور این کشور نسبت به مرجعیت اینگونه سخن بگوید و توقع هم نداشته باشند که بزرگان حوزه از جمله جامعه مدرسین ایشان را احضار نماید؟ مرجعیت خطوط قرمز ماست؛ چگونه می شود که عده ای چشم بسته سخنانی را بگویند که این سخنان مرضی رضای امام زمان (عج) و نائب بر حقش حضرت امام خامنه ای نیست.

نماینده طلاب همدان اظهار داشت: چرا نسبت به نگرانی ها و دلواپسی هایی که مؤمنین به این انقلاب دارند، نگران نباشیم؟ این انقلاب با خون طلاب، بسیجی ها و پاسداران مظلومی است که برخی این افراد را به گونه دیگری جلوه می دهند؛ در حالی که همین افراد در آن زمان ها در خارج از کشور به دنبال تحصیلات و دنیای خود بوده اند.

حجت الاسلام والمسلمین رضوی مهر ابراز داشت: ما ماندنی هستیم و رفتنی شمایید؛ ما می مانیم و با خون خود این طومار را امضا می کنیم؛ امروز کسانی در این کشور حضور دارند که دیانت نظام و انقلاب را هنوز باور نکرده اند.

وی خاطرنشان ساخت: چه اشکالی دارد در چهل سالگی انقلاب برای 40 تن از شهدای روحانی قبل از انقلاب، 40 روحانی برجسته دفاع مقدس، 40 روحانی برجسته دوران ترور و 40 روحانی مدافع حرم اهل بیت(ع) در گوشه گوشه مجامع استانی یادواره ای برگزار کنیم؟

نائب رئیس اول مجمع نمایندگان طلاب تصریح کرد: باید از کاغذبازی و بروکراسی خارج شویم؛ این مجمع آبروی حوزه و سنگ صبور طلاب است و قطعا فرزند مراجع عظام تقلید، جامعه مدرسین، شورای عالی حوزه و مدیر محترم حوزه های علمیه است.

* باید قانون را بر کشور حاکم کنیم

همچنین حجت الاسلام والمسلمین حسینی نژاد، رئیس مجمع نمایندگان طلاب و فضلای حوزه علمیه قم نیز در این جلسه اظهار داشت: چهلمین سال از پیروزی انقلابی می گذرد که همگان به عظمت آن اعتراف داشته و دشمنان را به وحشت انداخته است؛ اما چرا باید در کوچکترین کار در این کشور، احساس ضعف داشته باشیم؟ چرا یک عده مدیران کاری کرده اند که ناکارآمدی نظام را برخی از مردم به زبان بیاورند؟

وی ابراز داشت: اعتراف همگان این است که تا قانون بر یک مملکت حاکم نشود، آن کشور به سامان نمی رسد؛ قانون است که می تواند مشکلات را حل و فصل نماید و ما باید به قانون گرایی برگردیم.

رئیس مجمع نمایندگان طلاب و فضلای حوزه علمیه قم خاطرنشان ساخت: اگر نمازجمعه های کشور به عنوان قرارگاه های فرهنگی همزمان فریاد بزنند که راه علاج این کشور، قانون است و همه باید این فریاد را سر دهیم تا به نتایج مناسب برسیم.

حجت الاسلام والمسلمین حسینی نژاد تصریح کرد: شما به عنوان امام جمعه موقت تهران فریاد بلند قانون داشته باشید، بسیار اثرگذار است؛ چراکه در شهرهای دیگر مشاهده کرده ایم که سخنان و حرکات مناسب برخی امامان جمعه چه مقدار تأثیر گذاشته است.

وی بیان داشت: امروز مردم و خانواده های شهدا دل به این انقلاب بسته اند و همه با کمک یکدیگر می توانیم پرچم قانون مداری را در کشور در رأس قرار داده و مملکت را به ثبات برسانیم.

رئیس مجمع نمایندگان طلاب و فضلای حوزه علمیه قم اظهار داشت: حوزویان حامی شما بوده و پشتیبان شما خواهیم بود.

 


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین