عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۰۳۲۱
تاریخ انتشار : ۲۷ تير ۱۳۹۲ - ۰۵:۰۲
سخنرانی حجت الاسلام سید حمید میرباقری در مسجد شهید بهشتی
در حدیث آمده «اف بر مسلمانی که در هر هفته یک روز را برای مسائل دینی قرار ندهد» قبل از انقلاب کودکان و نوجوانان در مساجد آموزش قرآن و مسائل دینی می دیدند. همین کودکان و نوجوانان که پایه های عمیق دینی پیدا کرده بودند...

عقیق: مراسم شب زنده داری با سخنرانی حجت الاسلام سید حمید میرباقری در مسجد شهید بهشتی خیابان نبرد برگزار شد.

این مراسم هر شب یک ساعت بعد از نماز مغرب و عشاء شروع می شود.

موضوع بحث این شب های مسجد شهید بهشتی نامه 31 نهج البلاغه است . در بخشی از این نامه به موضوع امر به معروف و نهی از منکر اشاره شده، حجت الاسلام میرباقری بحث را اینگونه شروع کرد:


*آدمی وقتی امر به معروف می کند ، کم  کم خودش عین معروف می شود ، انسانی نیک و صالح. متاسفانه امر به معروف همیشه حواله داده شده به دیگران . پیش خودمان می گوییم دیگران انجام می دهند . در پاسخ به این عمل باید گفت در انجام دیگر اعمال واجب هم اینگونه رفتار می کنیم مثلا بگوییم دیگران نماز می خوانند پس ما لازم نیست نماز بخوانیم؟ امر به معروف و نهی از منکر هم مثل دیگر واجبات است و عمل به آن بر هر فردی واجب است.

*در یک کشتی آیا می توان کسی جای خود را فقط به خاطر اینکه جای خودش است ، سوراخ کند بعد هم بگوید به کسی ربطی ندارد . نه در چنین شرایطی سایر مسافرین کشتی به او اعتراض خواهند کرد چون این کار به تمام مسافرین کشتی آسیب وارد می کند . این مثال دقیقا همانند گناه در سطح اجتماع است که باعث نابودی اعضای جامعه خواهد شد.  پس امر به معروف و نهی از منکر وظیفه تمام افراد جامعه است .

*باید توجه شود که سلیقه و نحوه انجام امر به معروف خیلی مهم است و با توجه به فرد و نوع گناه فرق می کند. همچنین باید توجه داشت، گاهی اوقات افرادی که گناه می کنند ( افراد بد حجاب یا کسانی که روزه خواری می کنند) نمی دانند که عمل آنها اشتباه و حرام است . شاید در خانواده یا محیطی که رشد کرده اند به آنها مسائل دینی آموزش داده نشده ، پس در خیلی از مواقع همین گفتن کلامی امر به معروف تاثیر خواهد گذاشت.

*در حدیث آمده «اف بر مسلمانی که در هر هفته یک روز را برای مسائل دینی قرار ندهد» قبل از انقلاب کودکان و نوجوانان در مساجد آموزش قرآن و مسائل دینی می دیدند. همین کودکان و نوجوانان که پایه های عمیق دینی پیدا کرده بودند بعد ها در جنگ شهید می شدند. اما امروز با وجود بودجه های فراوان فرهنگی ، وجود سازمان های فراوان در این ضمینه مشاهده می شود کودکان و نوجوانان به جای آشنایی با مسائل دینی نحوه کار با کامپیوتر و موبایل را بلدند . در این ضمینه باید سازمان های مربوطه پاسخگو باشند.

*فردی از هشام بن حکم شبهه ای از قزآن پرسید . هشام که همیشه پاسخگو به شبهات مردم بود ، این بار نتوانست جواب دهد به خاطر همین مسیری طولانی را پیمود و به مدینه نزد امام صادق (ع) رفت و جواب آن سوال را پرسید. حالا امروزه با وجود امکانات بسیار مثل اینترنت ، تلوزیون ،رادیو و ... باز هم مردم در اعتقادات و مسائل دینی مشکل دارند با این وجود آیا نباید به مسائل دینی خود رسیدگی کنیم؟

*تا دین شناس خوبی نشویم نمی توانیم دین دار خوبی شویم . اگر پایه های اعتقادی قوی نداشته باشیم شبهات دشمنان اسلام در ذهن ما جای می گیرد.


گزارش از: حسین اجاقی


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین