عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۰۱۷۸۳
تاریخ انتشار : ۱۴ آبان ۱۳۹۷ - ۱۴:۴۴
این روزها با افزایش هزینه سفر به عتبات، بسیاری از عاشقان و دلدادگان حسینی آرزوی سفر به کربلا را دارند که این آرزو در سایه بی‌تدبیری مسؤولان بر دل بی‌قرار مشتاقان زیارت سنگینی می‌کند.
عقیق:سفر به عتبات به ویژه زیارت امام حسین (ع) مورد تأکید اسلام قرار گرفته شده است، تا جایی که در احادیث مختلف ائمه معصوم (ع) همواره مسلمانان را به زیارت سیدالشهدا (ع) توصیه می‌کنند.

در سال‌های اخیر به ویژه پس از سرنگونی صدام و خروج آمریکایی از عراق، سالانه میلیون‌ها ایرانی به عتبات سفر کرده و با حضور در بین‌الحرمین و اعتاب مقدسه با آرمان‌های ائمه معصوم (ع) بیعت می‌‌‌کنند.

 

 

دل‌های بی‌قرار زیارت عتبات و افزایش هزینه‌های سفر

به اذعان بسیاری از زائران سید و سالار شهیدان، هر کسی که یک بار به کربلا مشرف شود، برای زیارت امام حسین (ع) و سقای تشنه لب مشتاق‌تر می‌شود تا جایی که آرزو دارد هر چه سریع‌تر مجدد به این زیارت مقدس تشرف یابد.

اما متأسفانه امسال با توجه به نوسانات قیمت ارز، قیمت سفر به عتبات نیز بین ۴۰ تا ۶۰ درصد افزایش یافت. این افزایش قیمت موجب شد تا بسیاری از عاشقان حسینی که حتی یک بار هم به کربلا مشرف نشده‌اند یا افرادی که با زیارت سیدالشهدا (ع) مشتاق‌تر از گذشته در تلاش برای مهیا کردن سفر به عتبات بودند، امکان تشرف نداشته باشند و آرزوی دیدن حرم سیدالشهدا (ع) را در دل بپرورانند.

 

پرداخت حدود ۱۸ میلیون برای سفر ۵ نفر به عتبات!

هزینه سفر به عتبات این روزها آنقدر بالا رفته است که یک زائر برای سفر به عتبات به صورت هوایی باید بین ۳ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان تا ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان هزینه کند. به طوری که اگر یک خانواده ۵ نفره قصد تشرف به عتبات را داشته باشد، باید حدود ۱۸ میلیون تومان برای این سفر معنوی پرداخت کند.

البته درست است که همیشه از کودکی در هیأت‌ها به ما می‌گفتند هر چه برای رفتن به زیارت امام حسین (ع) هزینه کنی خود ائمه اطهار (ع) چند برابر آن را عنایت می‌کنند، اما برای یک خانواده با درآمد متوسط، پرداخت این هزینه بسیار سنگین است و شاید بسیاری از افراد با وضعیت اقتصادی موجود، توانایی پرداخت این مبلغ را نداشته باشند، بر همین اساس سفر به عتبات در اولویت چندم آن‌ها قرار می‌گیرد.

 

به گفته مرتضی آقایی مدیر کل عتبات سازمان حج و زیارت اصلی‌ترین دلیل افزایش قیمت سفر به عتبات، بالا رفتن قیمت ارز و بلیت‌های هواپیمایی است، چرا که هزینه‌های سفر به عتبات با نرخ ارز ارتباط مستقیم دارد، یعنی هتل‌ها از ایرانیان ریال قبول نمی‌کنند، بلکه دینار یا دلار می‌گیرند، به همین دلیل هزینه سفر به عتبات برای ما افزایش یافته است.

این امر در حالی است که پیش از افزایش نرخ ارز، اوایل سال جاری بسیاری از زائران حسینی با پرداخت ۲ میلیون تومان می‌توانستند به عتبات سفر کنند و حتی سازمان حج و زیارت با وجود اینکه هزینه سفر به عتبات تا این حد افزایش نیافته بود، اعزام‌های ارزان‌قیمت را ایجاد کرد تا عاشقان حسینی که امکان پرداخت هزینه بالا ندارند، بتوانند با قیمت کمتر از یک میلیون تومان نیز به کربلا مشرف شوند.

 

آرزوی سفر به عتبات در سایه افزایش هزینه‌ها

فاطمه اجدادی یکی از عاشقان زیارت اباعبدالله (ع) که تاکنون به کربلا مشرف نشده است، می‌گوید: امسال برنامه‌ریزی کرده بودم که به عتبات مشرف شوم، اما با توجه به افزایش چشمگیر هزینه سفر به عتبات به نظر می‌رسد که فعلا باز هم امکان تشرف نداشته باشم.

محسن اصلی نیز با بیان اینکه در چند سال اخیر هر سال توانسته‌ام به زیارت حرم سیدالشهدا (ع) مشرف شوم، می‌گوید: هر بار که به کربلا و زیارت امام حسین (ع) می‌روم برای سفر بعدی مشتاق‌تر هستم. امیدوارم با کاهش هزینه‌های سفر همه عاشقان حسینی بتوانند هر سال به زیارت امام حسین (ع) مشرف شوند و هیچ‌کسی در دلش آرزوی دیدن گنبد طلای حرم امام حسین (ع) نماند.

غفلت مسؤولان از بهترین الگوی فرهنگ‌سازی

محمدمهدی فاتح نیز با بیان اینکه در خبرهای شنیده بودیم مسؤولان برای وارد کردن مواد غذایی ارز دولتی تخصیص دادند اما آن فرد به جای وارد کردن آن، این مبلغ را صرف وارد کردن تلفن همراه کرده بود، می‌گوید: وقتی مسؤولان برای امور خاصی سعی در تخصیص ارز دولتی دارند جالب است که برای فرهنگ‌سازی چنین هزینه‌هایی نمی‌شود در حالی که سفر به عتبات یک امر فرهنگی تلقی می‌شود که می‌تواند سرمایه‌گذاری محسوب شده و جامعه را بیمه کند اما متأسفانه بسیاری از مسؤولان کشورمان به اهمیت زیارت امام حسین (ع) واقف نیستند.

 

 

ثبات قیمت‌ها در عراق و کاهش ارزش پول ملی 

اکنون با افزایش چشمگیر سفر به عتبات، هنوز مسؤولان تصمیم خاصی برای کاهش هزینه‌های سفر به عتبات اخذ نکرده‌اند، در حالی که انتظار می‌رود با توجه به وضعیت موجود و خیل عاشقان حسینی برای سفر به عتبات، برنامه‌ای به منظور ایجاد فضای مناسب برای اعزام زائران تدارک دیده شود تا عاشقان اباعبدالله (ع) با هزینه‌های کمتری بتوانند به این سفر معنوی مشرف شوند.

البته ناگفته نماند که افزایش هزینه‌های سفر به عتبات ربطی به دولت و مردم عراق ندارد، چرا که هزینه‌های آن‌ها ثابت بوده و بدون تغییر است، اما به دلیل کاهش ارزش پول ملی، هزینه‌های سفر به عتبات برای ایران افزایش یافته و این امر موجب نگرانی و ناراحتی عاشقان حسینی برای رفتن به زیارت شده است.

به گزارش فارس، سفر به عتبات در اواسط تابستان امسال افزایش یافت به طوری که هزینه سفر هوایی به عتبات به ۳ میلیون و ۲۰۰ هزار تا ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان و به صورت زمینی بین یک میلیون و ۶۰۰ هزار تا یک میلیون و ۹۰۰ هزار تومان افزایش پیدا کرد.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین