عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۰۱۲۵۰
تاریخ انتشار : ۰۲ آبان ۱۳۹۷ - ۱۲:۵۰
دفتر آیت الله سیستانی نظر معظم له درباره سفر تنهایی زنان برای زیارت عتبات مقدس و برخی مسائل دیگر را منتشر کرد.
عقیق:به نقل از پایگاه اطلاع رسانی حرم مطهر امام حسین (ع) دفتر آیت الله سیستانی نظر معظم له درباره سفر تنهایی زنان برای زیارت عتبات مقدس و برخی مسائل دیگر را منتشر کرد.

 پرسش: برخی نقل می کنند که زیارت اربعین امام حسین علیه السلام دلیل شرعی ندارد. نظر شما چیست؟

پاسخ: نباید به چنین نقل هایی اعتنا کرد.

 پرسش: چه راه هایی وجود دارد که انسان از طریق آن در نماز و زیارت خود در مراقد مقدس ائمه(ع) حضور قلب داشته باشد؟

پاسخ: حضور قلب و خشوع با مراتبی که دارد هنگامی حاصل می شود که انسان هنگام نماز به عظمت پروردگار و خقارت خود توجه کند و بداند که در تمام زمینه های دنیوی و اخروی خود به خدای متعال محتاج است و اکنون می خواهد در پیشگاه چنین خدایی حاضر شود و با او سخن بگوید و علاوه بر این باید به معنای کلماتی که می گوید نیز توجه کند و در زیارت نیز همین طور است و انسان باید در حال زیارت و در پیشگاه معصومان (ع) به یاد مصائب و رنج های اهل بیت(ع) در راه خدا و ترویج دین باشد و بداند آنها در پیشگاه خدای متعال چگونه خاضع و فروتن بوده اند تا با در نظر گرفتن این معنای برای او رقت قلب و خشوع ایجاد شود و البته حضور قلب حاصل نمی شود مگر زمانی که قلب صاف و بی غل و غش باشد همان گونه که امیرالمؤمنین نیز به این واقعیت اشاره دارد.

 پرسش: برخی افراد را می بینیم هنگامی که به ضریح امام معصوم(ع) می رسند، در پیشگاه ضریح به سجده می افتند. حکم این کار چیست؟

پاسخ: سجده برای غیر خداوند جایز نیست، اما اگر انسان در پیشگاه ضریح و حرم اهل بیت(ع) برای شکرگزاری خداوند سجده کند و خداوند را به خاطر توفیق زیارت شکر کند یا اینکه خم شود و پیشگاه امام را نه به قصد بندگی بلکه به قصد دوست داشتن و محبت ببوسد اینها اشکالی ندارد و احتیاط واجب آن است که هنگام بوسیدن زمین پیشگاه حرم معصومان، پیشانی خود را بر زمین نگذارد و حالت او همانند انسان سجده کننده نباشد.

 پرسش: نظر شما درباره تنها رفتن زنان به زیارت اماکن مقدس بدون همراهی همسر یا یکی از محارم آنها چیست؟

پاسخ: ملاک در جایز بودن این زیارت این است که زن مطمئن باشد به حرام نمی افتد. بله اگر ازدواج کرده باید از شوهرش اجازه بگیرد و اگر یکی از والدین او زنده باشند و به خاطر ترس و نگرانی از سفر او آزرده شوند مخالفت با فرمان آنها جایز نیست.

 پرسش: آیا جایز است زیارت معصوم به قصد قربة الی الله انجام شود؟

پاسخ: بله این کار از برترین موجبات نزدیکی به خداوند است.

 پرسش: آیا ما دستور دینی بر زیارت امام حسین(ع) داریم؟

پاسخ: از امام باقر(ع) روایت شده که فرمود: حسین بن علی علیه السلام به رسول خدا صلی الله علیه و آله عرض کرد: پاداش کسی که شما را زیارت کند چیست؟ رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمود: کسی که مرا زیارت کند یا تو را زیارت کند یا برادرت را زیارت کند بر من است که روز قیامت به پدیدار او بروم و او را گناهانش برهانم.

 پرسش: آیا نماز خواندن در مراقد ائمه معصوم(ع) مستحب است؟

پاسخ: نماز در مراقد ائمه(ع) مستحب است و گفته شده که این اماکن، برترین مساجد هستند و روایت شده که نماز در مرقد امیرالمؤمنین(ع) پاداش 2 هزار برابر دارد.


منبع:حوزه


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین