عقیق:آیت الله عبدالله جوادی آملی در درس اخلاق خود در بنیاد علوم وحیانی اسرا، اظهار داشت: حضرت فاطمه معصومه(س) دارای شئون استثنایی است که متأسفانه درک این شئون برای ما قابل فهم و درک نیست.وی افزود: همه برکاتی که در حوزههای علمیه وجود دارد و حضور مراجع بزرگ و این سفره نعمات و کرامات و نشر علوم اهل بیت(ع) که از این حوزه انجام میشود به برکت کریمه اهل بیت(ع) و این مائده آسمانی است که برای ما به زمین آمده است.استاد سطوح عالی حوزه با بیان اینکه مقامی که برای حضرت معصومه(س) ذکر شده مقام عادی نیست، گفت: خدای متعال دو اذن به آن بانو داده یکی شفیعه بودن و دیگری سخن گفتن در روز قیامت است و این بیانگر جایگاه حضرت فاطمه معصومه(س) است.وی در ادامه با اشاره به قائله آمل در شش بهمن ۱۳۶۰ گفت: متحدین و کمونیستها و ضد انقلاب که وابسته به بیگانگان بودند با خود گمان کردند که تنها از راه شمال است که میتوانند با شوروی متحد شوند و باید شمال و آمل را در ابتدا فتح کنند و از راه جنگل و آب به شوروی پیوند بخورند.آیت الله جوادی آملی افزود: شوروی به آنها امکانات مختلفی داده بود و آنها نیز با خود چنین گمان بردند که از این مسیر میتوانند به شوروی برسند؛ آنها دروازه شمال را از راه آمل هدفگیری کردند و میخواستند با تأسیس ایرانستان، مازندران را از ایران جدا کرده و به شوروی بدهند.هیچ قدرتی نمیتواند به ایران آسیب برساندوی بیان کرد: خوی فداکاری برای اسلام در همه ایران دمیده شده است و همه مردم ایران این خوی را در خود دارد؛ اصفهان در یک روز چند صد شهید را بر دوش کشید که همه آنها جزو مفاخر ما هستند؛ این مسئله در آمل نیز روی داد و مردم آمل در یک ربع ساعت یک جوان خود را از دست دادند و ۴۰ نفر شهید شدند تا صبح که مردم آمدند و این فتنه بزرگ را خنثی کردند.این مفسر قرآن کریم گفت: خوشبختانه در همه جای ایران چنین ایثار و فداکاری انجام میشود، این کشور کشور امام زمان(عج) است و حضرت این کشور را به برکت محبت اهل بیت(ع) حفظ میکند؛ قطعا هیچ قدرتی نمیتواند به این کشور آسیبی برساند.وی بیان کرد: اگر امام راحل در حق مردم آمل حق شناسی کردند و از آنها به این خاطر تمجید کردند ولی این تمجید را همیشه از همه مردم به خاطر دفاع از ارزشهای اسلامی میکردند زیرا این عشق و علاقه وافر آنها به اسلام و دین و قرآن بود که چنین ثمراتی به بار داشت.آیت الله جوادی آملی گفت: مرحوم کاشف الغطا که بزرگان علم ایشان را جزو نوابغ بی بدیل در علم فقه میدانند فرمود، برای حضور در جنگ علیه دشمنان از اشعار و آهنگهای حماسی استفاده کنید و ایشان این مطلب را برای مقابله سربازان مسلمان ایرانی در برابر کفار بیان کردند.وی بیان کرد: ایشان میفرمود، باید از اشعاری که سربازان را برای دفاع از ارزش ها تهییج می کند استفاده کرد و به این خاطر است که باید گفت که یاد و عشق امام حسین(ع) سهم بسیاری در آزادسازی ایران از شر دشمنان داشته است.اسلام دارای سه شکل جهاد استمرجع تقلید شیعیان با اشاره به نامه امام علی(ع) به مالک اشتر گفت: اسلام دارای سه شکل جهاد است که اولین آن، جهاد اصغر که همان جنگ های اسلام با کفار است و دو قسم آن نیز شامل جهاد اوسط و جهاد اکبر است که جهاد اکبر را همگان همان جهاد با نفس می دانند که این مساله درست نیست بلکه جهاد با نفس جهاد اوسط است، ولی به دلیل اینکه شمول آن کم است همه آن را جهاد اکبر می دانند؛ در واقع جهاد اکبر جهاد بین عقل و نفس نیست بلکه جهاد اکبر جهاد بین عقل و قلب است.وی بیان کرد: حضرت امیر(ع) در این نامه مالک را مأمور به جهاد فرهنگی کردند؛ جهاد فرهنگی که بین قطب دین و دشمنان دین مطرح است در بیانات امام علی(ع) در نهج البلاغه بیان شده است که حضرت وقتی مالک را به مصر فرستاد فرمود، من میخواستم سقیفه را به غدیر تبدیل کنم؛ آنها سقیفه را روی کار آوردند که غدیر را از بین بردند و دین را به اسارت بگیرند.آیت الله جوادی آملی افزود: حضرت بیان میکنند که جنگ من با قاسطین و ماکثین نیست، بلکه جنگ من با قطب فرهنگی است که اینها ایجاد کرده و دین را اسیر کردند؛ اینها غدیر را اسیر کردند؛ تنها دست مرا با طناب نبستند که من با دست بسته سقیفه را امضا کنم؛ بلکه اینها کاری کردند که دین غلط و منحرف شده را به مردم یاد دادند و متاسفانه کاری کردند که مردم دین را از آنها بگیرند که خود دین را اسیر کرده اند.وی بیان کرد: ایشان این درد بزرگ را فریاد زدند، زیرا اگر فرهنگ به اسارت برود کار فرهنگبانان مثل حوزویان و فرهیختگان بسیار دشوار است که دوباره آن را از اسارت خارج کنند؛ این خطر همیشه با دین همراه بوده که دشمنان به دنبال غارت فرهنگی هستند؛ حضرت به مالک اشتر نیز فرمودند وظیفه تو آن است که فرهنگ غارت شده را درمان کنی و تو باید این فرهنگ را در بین مردم زنده کنیاین مفسر قرآن اظهار داشت: اگر دین اسیر دست گروه باطل شد، هر چه بخواهند انجام خواهند داد و جامعه را به تباهی و گمراهی میکشانند.وی گفت: اگر طوری زندگی کنیم که دین در جامعه تنها نماند، در آن صورت دیوانگان در ما طمع نخواهند کرد تا در دین نفوذ کنند.آیت الله جوادی آملی گفت: حضرت علی فرمودند « ستون دین مردم هستند» اگر مردم حفاظ دین باشند و با تمام وجود دین را بپذیرند و با دین بازی نکنند و آنچه میگویند خود عمل کنند و آنچه عمل میکنیم به مردم بگویم، همه پذیرای دین خواهند شد و در این صورت دین هم حفظ میشود.وی بیان داشت: اگر مردم سرگردان و متحیرند، به این دلیل است که بعضیها مردم را به علومی دعوت کردهاند که با حقیقت و توحید نمیسازد و از فطرت دوری است.منبع:مهر