20 مهر 1400 6 (ربیع الاول 1443 - 38 : 14
کد خبر : ۱۷۱۰۱
تاریخ انتشار : ۱۸ آذر ۱۳۹۲ - ۱۴:۳۲
روشنايي مسجدالحرام در گذشته در محدوده مطاف بوده كه با استفاده از روغن زيتون و شمع، اين مهم انجام مي‌گرفته است.
عقیق: تصاوير زير ابزارآلات درهاي مسجدالنبي مانند لولاها را نشان مي‌دهد كه براي دوران عثماني‌ها بوده و به زيبايي طراحي شده است.

اينجا درباره هلال‌ها كه در مسجدالنبي تمام و در مسجدالحرام ناتمام است، مي‌توان گفت به اين علت است كه مي‌گويند اسلام از مكه آغاز شده و طلوعش به صورت هلال ناتمام است و در مدينه كامل شده لذا هلال بسته است.

در حقيقت معماران در صدد تداعي اين مطلب بوده‌اند كه اسلام در مكه شروع شد و در مدينه به كمال خود رسيد.

قنديل‌هايي هم كه در تصوير ديگر مشاهده مي‌شود براي مسجدالحرام و مربوط به سال نخستي بوده است كه به دستور ملك عبدالعزيز برق آورده شد و اين قنديل‌ها را در رواق‌ها آويزان كردند و در توسعه دوم آل سعود آنها را برداشتند.

البته روشنايي مسجدالحرام در گذشته در محدوده مطاف بوده كه با استفاده از روغن زيتون و شمع، اين مهم انجام مي‌گرفت كه بعدها در سال ۱۲۱۸ هجري شمسي مادر سلطان حميد عثماني شش ستون فلزي به مسجدالحرام هديه مي‌كند كه سرآنها همانند شاخه‌هاي نخل آويزان بوده و در هر يك قنديل‌هايي جهت روشنايي صحن مسجد الحرام قرار داشته است.

كمي بعد، دور صحن مسجدالحرام به ستون‌هاي جلويي شبستان عثماني كابل‌هايي نصب مي‌شود كه از آنها ۱۴۲۲ قنديل آويزان بوده است تا اين كه در سال ۱۲۹۹ هجري شمسي براي نخستين‌بار اطراف مطاف با چراغ‌هاي برقي روشن مي‌شود.

به مرور زمان ستون‌هايي در صحن مسجد الحرام نصب مي‌كنند كه چراغ‌هاي روشنايي به آن‌ها آويزان بوده است. نمونه‌هايي از آن ستون‌ها و چراغ‌ها، اكنون در اين موزه به چشم مي‌خورد.





منبع:حج
211008

گزارش خطا

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
نظر: