عقیق: گرایش
به پرستش در اعماق فطرت پاک نهاد آدمی خانه دارد و با روح آدمی سرشته شده
است و نماز آینهی صاف و زلال تجلی این پرستش است. با اینهمه چرا عده ای از
نماز گزادن سر باز می زنند و به تعبیر قرآن چرا عده ای در امر نماز "با
کسالت" به نماز بر می خیزند یا در نماز" به سهو" گرفتارند.(سوره ماعون/آیه 5).
شاید عواقب نماز نخواندن را درک نکرده باشیم!
فراموش نکنیم نماز نیازی به درگاه بی نیازه
آثار نماز نخواندن
خشم خداى متعال
۱ ـ پیامبر خدا(ص) : هر كس نمازى را نخواند، خداوند را مى بیند كه بر او خشمناك است.
تباه شدن عمل
۲ ـ پیامبر خدا(ص) : هر كس نماز را از روى قصد ترك كند، خداوند عملش را تباه مى كند[۱].
۳ ـ زراره: از امام صادق(ع) درباره این گفته خداى جلّ جلاله پرسیدم : «هر كس به(اركان) ایمان كفر ورزد، بى گمان عملش تباه است» ، فرمود: ترك كردن كارى كه
بدان اقرار دارد كه از آن جمله، ترك نماز بى هیچ بیمارى و گرفتارى است.
كفر
۴ ـ پیامبر خدا(ص) : هركس نماز را عمداً ترك كند، آشكارا كفر ورزیده است[۲].
۵ ـ پیمان میان ما و آنان، نماز است . پس هر كس آن را ترك كند ، كافر شده است.
۶ ـ كسى كه نماز نمى گزارد، دین ندارد.
۷ ـ كسى كه نماز نمى گزارد، بهره اى از دین ندارد[۳].
۸ ـ (مرز) میان كفر و ایمان ، جز ترك نماز نیست.
۹ ـ (مرز) میان بنده و كفر، ترك نماز است.
۱۰ ـ هركس نماز را ترك كند و به پاداش آن امید نورزد و از عذابش نهراسد، اهمیت نمى دهم كه یهودى، مسیحى و یا مجوس بمیرد.
۱۱ ـ میان مسلمان و كفر ، جز این نیست كه نماز واجب را از روى قصد ترك كند و یا به جهت سبك شمردن آن را نخواند.
۱۲ ـ امام صادق(ع): مردى نزد پیامبر آمد و گفت: اى پیامبر خدا، مرا سفارش كن. فرمود: نماز را از روى قصد وامگذار كه هر كس آن را از روى قصد ترك كند، دین اسلام از او وا رهیده است. (مسلمان نیست)[۴].
۱۳ ـ پیامبر خدا(ص) در سفارش به معاذ ـ : هرگز نماز واجب را از روى قصد ترك مكن ، كه هر كس نماز واجب را از روى قصد ترك كند، خداوند تعهدى دربرابر او ندارد[۵].
۱۴ ـ امام صادق(ع) به كسى كه از گناهان بزرگ پرسیده بود ـ فرمود: ترك كردن نماز از روى قصد یا هر آنچه خداى جلّ جلاله واجب كرده است؛ زیرا پیامبرخدا(ص) فرمود: هر كس نماز را از روى قصد ترك كند ، از پیمان خداوند جلّ جلاله و پیمان پیامبرش ، بیرون رفته است.
۱۵ ـ امام علىّ(ع) : تفاوت میان مؤمن و كافر، نماز است . پس هر كس آن را ترك كند و ادعاى ایمان كند، عملش او را تكذیب مى كند و گواهى از خودش بر خود اوست.
۱۶ ـ امام صادق(ع) در پاسخ به این پرسش : چگونه زناكار را كافر نمى نامید و ترك كننده نماز را كافر مى نامید و دلیل آن چیست؟ ـ فرمود: چون زناكار و مانند آن، به جهت غلبه شهوت آن را انجام مى دهد و ترك كننده نماز فقط از روى سبك شمردن ، آن را ترك مى كند.
پی نوشت ها:
1_(در صحیح بخارى وسنن نسایى ومسندابن حنبل چنین آمده است: «هركس نماز عصر را ترك كند...».)
2_(در عوالى اللآلى قید «آشكارا» نیست.)
3_(متن دعائم الاسلام چنین است: «كسى كه نماز را ترك كند نصیبى از اسلامندارد».)
4_(در الترغیب و الترهیب چنین آمده است: «از روى قصد نماز را ترك مكنید، كه هركس آن را از روى قصد ترك كند، از دین خارج شده است».)
5_(در المستدرك على الصحیحین در انتهاى حدیث افزوده است : «و پیامبرش نیز تعهدى ندارد».)
منبع:برکت نماز
211008