عقیق: حجتالاسلام والمسلمین علیرضا پناهیان در سخنرانی شب شهادت حضرت فاطمه زهرا (س) در حرم مطهر بانوی کرامت با بیان اینکه بعد از رحلت پیامبر (ص) مردم دچار فتنه و آزمایش شدند، اظهار داشت: برای این که مردم از این آزمایش هولناک نجات پیدا کنند حضرت زهرا (س) به میدان آمدند و در این راه به شهادت رسیدند.
وی با بیان اینکه فتنه آزمایشی است که فضا را غبارآلود میکند و افراد زیادی در آن فضا گمراه میشوند، گفت: حضرت زهرا (س) هم برای ثبت در تاریخ و هم برای دستگیری از مردم آن زمان به میدان آمدند و حق را مطرح کردند تا اگر حتی کسی در ولایت امیرالمؤمنین شک داشت تردیدی در حق بودن زهرا اطهر (س) نداشته باشد؛ بنابراین با تمام وجود به میدان آمدند تا این امتحان که اوضاع را پیچیده کرده بود برای مردم آسان شود.
حضرت زهرای اطهر (س) برای همیشه حق را روشن کردند
سخنران حرم مطهر بانوی کرامت با بیان اینکه حضرت زهرای اطهر (س) سند جاودانه تاریخی هستند که برای همیشه حق را روشن کردند، افزود: ما هیچ سندی محکمتر از فاطمه زهرا (س) برای حقانیت امیرالمؤمنین (ع) نداریم و حضرت زهرا این ابهام را برطرف کردند و تمام کسانی که بعد از قیام حضرت زهرا (س) مردود شدند اهل دوزخ هستند.
وی با بیان اینکه در هر زمانی امتحانهای الهی رخ میدهند و مهمترین عامل رشد اجتماعی ما هستند، ابراز داشت: امتحان سختترین قانون حاکم بر حیات بشر است و خدا هیچ امتی را بدون امتحان نمیگذارد؛ ولی برای برخی با دادن نعمت و برای برخی با مشکلات و نقصان امتحان میگیرد .
حجتالاسلاموالمسلمین پناهیان امتحان الهی را فلسفه حیات بشر در این دنیا دانست و افزود: فرق امتحانات آخرالزمان با امتحانات صدر اسلام این است که امتحانات صدر اسلام بعد از حضور رسول خدا، بعد از آغاز امامت امیرالمؤمنین (ع)، بعد از به کار گرفتن امامت توسط امام حسن (ع) و بعد از قیام امام حسین (ع) آغاز شد؛ ولی امتحانات آخرالزمان بر عکس است و همه امتحانات از همه مؤمنین قبل از ظهور گرفته خواهد شد.
هر کس در آخرالزمان حق را یاری نکند با دشمن حق همدست است
استاد حوزه با بیان اینکه هر کس در آخرالزمان حق را یاری نکند با دشمن حق همدست است، گفت: سکوت مؤمن در آخرالزمان او را در جبهه باطل قرار میدهد، زیرا در میدان نهایی حق و باطل وجودش و سکوتش به نفع دشمن تمام میشود.
وی با تأکید بر اینکه ابداً ما نباید منتظر آیه روشنی مانند حضرت زهرا سلاماللهعلیها باشیم تا حق را تشخیص دهیم، گفت: باید از عقل خودمان استفاده کنیم و حق را تشخیص دهیم و باید دقت کنیم که از چه کسانی مشورت میگیریم و حرف چه کسانی را گوش میدهیم و از او تبعیت میکنیم.
تفاوت امتحانات صدر اسلام با امتحانات آخرالزمان
حجتالاسلام والمسلمین پناهیان با بیان اینکه چند تفاوت مهم بین امتحانهای صدر اسلام و امتحانات آخرالزمان است، گفت: اول این که این امتحانات قبل از ظهور رخ میدهد و فرق دیگر این است که در امتحانات صدر اسلام وجود پیامبر (ص) و اهلبیت (ع) بودهاند؛ ولی در دوران غیبت و فتنههای آخرالزمان باید از عقل خود استفاده کنیم و حق را تشخیص دهیم.
وی با بیان اینکه امام صادق علیهالسلام فرمودند در آخرالزمان باید فتنهها را درخواست کنید؛ زیرا زود تمام میشود و منافقان را رسوا میکند، گفت: یکی از تفاوتهای عمده بین امتحانات قبل از ظهور و امتحانات صدر اسلام این است که امتحانات قبل از ظهور به کسی فرصت نمیدهد که وسط بایستد و بیطرف باشد، امام باقر علیهالسلام قسم یاد میکنند که بهگونهای در آخرالزمان غربال میشوید که یکذره سیاهی و سفیدی مخلوط نخواهد ماند و همه خوبها و بدها از هم جدا میشوند.
سخنران حرم مطهر بانوی کرامت با تأکید بر اینکه در امتحانات آخرالزمان خداوند به کسی مهلت نمیدهد، یادآور شد: یا به دین خدا کمک میکنید یا با صهیونیستها هستید؛ امتحانات آخرالزمان تکلیف را معلوم میکند چه سرباز بی جیره و مواجب دشمن باشید و چه مزدور دشمن فرقی ندارد همین که حق را یاری نکنید در مقابل حق خواهید بود.
وی ادامه داد: در آخرالزمان بهقدری فضا علیه نفاق شفاف میشود که در روایتی آمده است در یکی از جلسات حضرت یکی از افرادی که در رکاب ایشان جنگیده است را بهخاطر نظری که میدهد همان جا حکم اعدام او را میدهند؛ در موارد دیگر هم برخی از افراد نظراتی میدهند که آغاز انحراف است و حضرت معطل نمیکنند و آنها را همان جا اعدام میکنند و بهقدری مردم به ایشان اعتقاد دارند و فضا شفاف است که یکذره تردید در دلشان راه پیدا نمیکند.
حجتالاسلام والمسلمین پناهیان خاطرنشان کرد: در صدر اسلام اگر انفرادی هم حق را یاری میکردیم از ما قبول میکردند، ولی در آخرالزمان حمایت انفرادی فایدهای ندارد و باید مردم را با خود همراه کنیم و باید مردم در مساجد و هیئتها همدیگر را پیدا کنند و با هم باشند و با اشارهای دور هم جمع شوند و حق را یاری کنند.
دوره دینداری فردی تمام شده است
وی با بیان اینکه دوره دینداری فردی تمام شده است، گفت: دینداری جمعی خیلی سخت است و باید به مرحلهای برسیم که اگر کسی از میان ما به مالی نیاز داشت بدون هیچ سؤالی مال خود را در اختیار برادران دینی خود قرار دهیم و برای ظهور جامعه را با خود همراه کنیم.