عقیق: الناز رحمت نژاد: سید هاشم الحیدری ملقب به ابوباقر، معاون فرهنگی حشدالشعبی و دبیرکل جنبش عهدالله عراق است که به «سید حسن نصرالله عراق» شهرت دارد. وفاداری او به رهبر معظم انقلاب اسلامی و آیت الله سید علی سیستانی در سخنانش موج میزند و دفاع از اسلام، پیروی از ولایت فقیه و مرجعیت عراق، خصومت با آمریکا و رژیم صهیونیستی، حمایت از نیروهای حشد شعبی عراق و جبهه مقاومت فلسطین و لبنان از مواضع وی است.
ابوباقر معتقد است: «ما در مورد حوادث بعد از رحلت پیامبر (ص)، کربلا، آتش ابراهیم و زندان امام کاظم (ع) بازخواست نخواهیم شد بلکه در مورد زمان خود بازخواست خواهیم شد.»
به گفته سید حسن نصرالله عراق، امروز جبهه سومی وجود ندارد! دو جبهه پیش روی ما قرار دارد. در وسط ایستادن ممکن نیست. دشمن امروز اسلام یزید و معاویه و قریش نیست بلکه دشمن امروز اسلام آمریکا است و دشمن شماره یک آمریکا، ولی فقیه حضرت امام خامنه ای (مدظله العالی).
سید هاشم الحیدری برای اینکه او را «سید حسن نصرالله عراق» صدا بزنند، هیچ وقت مطالبه رسمیای نداشته است. سید حسن نصرالله هم به او گفته است: «کپی من هستی.» خط فکری، ذوب در ولایت فقیه بودن، حمایت از جبهه مقاومت اسلامی و موضع و سخنرانیهای سیاسی حماسی سید هاشم الحیدری او را شبیه سید حسن نصرالله نشان میدهد. گویی صراحت در لهجه و سخن سید حسن نصرالله را سید هاشم الحیدری به ارث برده است. صدای ولایت فقیه در عراق آشنا نبود، او با همین صراحت در لهجه و سخن صدای ولایت فقیه را به عراق رساند. همچنین در میان اعراب رسم است کنیه را از نام اولین فرزند دختر یا پسر میگیرند. به همین دلیل «ابوباقر» کنیه سید هاشم الحیدری است.
تأسیس جنبش عهدالله عراق ابتکار سید هاشم الحیدری بود که با همفکری و مشورت گرفتن از سید حسن نصرالله چند ماه بعد از شهادت سردار قاسم سلیمانی آن را تأسیس کرد. او مواجهه فرهنگی با آمریکا و هم پیمانانش را سختتر از مواجه نظامی با آنها میداند. به همین دلیل انجام کارهای فرهنگی، دینی و اجتماعی از اهداف جنبش مورد اشاره است.
در ظهر یک روز پاییزی با سید هاشم الحیدری دبیرکل جنبش عهدالله عراق به گفتگو پرداختیم. در این گفتگو به بررسی و مرور تاریخچه تشکیل گروههای مقاومت عراق، وضعیت عراق در زمان مقابله با داعش، چرایی تشکیل جنبش عهدالله عراق و اهداف این جنبش، نقش عراق در حمایت از فلسطین و محکومیت رژیم صهیونیستی از ۷ اکتبر به بعد، نتایج انتخابات آمریکا بر منطقه به خصوص عراق و وضعیت جبهه مقاومت با توجه به وحدت ساحات پرداخته شد که مشروح آن در ادامه گزارش میآید:
جناب سید هاشم الحیدری گفتگو را با اوضاع داخلی عراق شروع کنیم. گروههای مقاومت زیادی در عراق وجود دارد. آیا این گروههای مقاومت در کنار هم و متحد هستند؟ دولت و مردم عراق چه قدر با این گروههای مقاومت همسو هستند؟ آیا به آمریکا به چشم دشمن نگاه میکنند یا خیر؟
تشکیل گروههای مقاومت در عراق به صورت مرحلهای بود. در زمان حضور ارتش آمریکا در عراق یعنی از ۲۰۰۳ تا ۲۰۱۱ خیلی گروه مقاومتی نبود. آن زمان چند گروه مقاومت وجود داشت که در مقابل آمریکا خیلی خوب عمل کردند. بعد از ورود داعش به عراق و سقوط شهر موصل و فتوای آیت الله سید علی سیستانی، حشد شعبی متشکل از گروههای مقاومت تشکیل شد.
در زمان جنگ با داعش و حضور سردار قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس کار گروههای مقاومت تقسیم بندی شدند. مثلاً فلان گروه متعلق به فلان جریان فکری اعتقادی و مرجعیت است. فلان منطقه در مقابله با داعش بر عهده فلان گروه است. برای هر گروه یک دبیرکل مستقل در داخل و خارج و مجاهدان مخصوص به خودش در نظر گرفته شد. گروههای مقاومت زمان داعش طبق فتوای آیت الله سیستانی عمل کردند و همه با داعش مقابله کردند. به مرور بعضی از اعضای گروههای مقاومت در انتخابات شرکت کرده و وارد دولت و نظام سیاسی شدند.
مقاومت وجه مشترک تمام گروههای مقاومت عراق است. در عین حال اختلافات سیاسی هم بین آنها موجود است. خیلی از افرادی که وارد دولت شدند در چارچوب تنسیقی یعنی هماهنگی مشغول به کار شدند.
بهرهمندی گروههای مقاومت از یک دولت و حکومت هم از اشتراکات است. بعضی گروههای مقاومت به خصوص آنهایی که در دولت هستند به خاطر فشار آمریکا بر حکومت عراقی وارد جنگ با رژیم صهیونیستی نشدند. گروههای مقاومت اسلامی عراق که در حمایت از ملت فلسطین و مقابله با رژیم صهیونیستی موشک و پهباد به سمت رژیم صهیونیستی پرتاب میکنند گروههایی هستند که در داخل دولت نیستند.
پایگاههای نظامی آمریکا در عراق فعلاً فعالیت نظامی ندارند و دولت برای خروج آنها از این کشور در حال گفت و گو است
نظر مرجعیت درباره گروههای مقاومت چیست؟
نگاه مرجعیت عراق به خصوص آیت الله سیستانی متناسب با نظام سیاسی و دولت است. آیت الله سیستانی معتقدند سلاح خارج از چارچوب دولت نباید استفاده بشود. استفاده از سلاح بدون چارچوب قانونی و اجتماعی تبعات داشته و دارد؛ مثلاً استفاده سلاح در انتقام جوییها به نام گروههای مقاومت زده میشود. در جمهوری اسلامی هم استفاده از سلاح، خارج از افراد نظامی ممنوع است. ایشان تاکید کرده اند سلاح باید در چارچوب قانون و دولت استفاده بشود. بیانیه و پیامی مبنی بر مخالفت رسمی با گروههای مقاومت عراق از جانب مرجعیت هیچ وقت صادر نشده است.
آمریکا ایران را به عنوان دشمن اول جهان عرب معرفی میکند. مردم عراق نسبت به این دروغ گویی آشکار آمریکا چه موضع و نظری دارند؟
بیشتر مردم دروغ بزرگ و جنگ نرم آمریکا بر علیه ایران در عراق را قبول نمیکنند. عراق از میادین مهم جنگ نرم آمریکا است. ساختارهای حاکمیتی در عراق خیلی قوی نیست. اختلاف سیاسی و آزادی بیان وجود دارد. بیشترین کار آمریکا در عراق حمله علیه نظام جمهوری اسلامی ایران و ولایت فقیه است. بعضی نخبگان شاید این دروغ آمریکا را باور داشته باشند چون آنها با رسانههای اسلامی مواجه نیستند. حتی در گروههای مقاومت و شیعه هم رسانه ضعیف است. مسئله رسانه در عراق نقطه ضعف است. رسانه مرکزی به عنوان تلویزیون رسمی در این کشور وجود ندارد و مردم بیشتر از شبکههای ماهوارهای و اجتماعی استفاده میکنند.
اولین بار است که این مسئله را مطرح میکنم، رسانه جمهوری اسلامی در خارج از کشور ضعیف است. قدرت دفاع، مواضع و تبیین پیشرفت اقتصادی جمهوری اسلامی ایران در رسانههای خارج از کشور ضعیف است و متعادل نیست. به همین دلیل بعضی نخبگان دروغهای آمریکا نسبت به ایران و جنگ نرم را باور میکنند. گاهی چیزهای کوچک را بزرگ میکنند، میگویند: «ایران ضد عراق است. ایران ضد جهان عرب است.» من و امثال بنده در سخنرانیها دفاع و تبیین میکنیم. یکی از واجبات ما از لحاظ شرعی تبیین نظام جمهوری اسلامی ایران است. جمهوری اسلامی ایران اولین نظام مدافع فلسطین است. نقش جمهوری اسلامی ایران و مردم این نظام در جبهه مقاومت و منطقه باید بیشتر از این تبیین بشود.
اهل رسانه، سخنرانان و مداحان در جهاد تبیین کم میگذارند و مقصر هستند. بصیرت یعنی من چه چیزی روی منبر بگویم؟ چه چیزی بگویم که به ضرر دشمن و به نفع نظام اسلامی باشد؟ بعضیها اخلاص دارند اما بصیرت ندارند. الحمدالله علما و رهبران زیادی در تبیین موقعیت جمهوری اسلامی فعال هستند.
واقعاً ما و تمام همراهان محور مقاومت این توفیق و افتخار را داریم که شما دبیرکل جنبش عهدالله عراق هستید. این گروه مقاومت توسط شما تأسیس شده است. بفرمائید هدف از تأسیس این گروه مقاومت چه بوده است؟ اعضای این گروه چه وظایف و اختیاراتی دارند؟
جنبش عهدالله عراق چند ماه بعد از شهادت سردار قاسم سلیمانی و بعد از مشورت با بزرگان از جمله سید حسن نصرالله با رنگ و بوی ملی و اسلامی تأسیس شد و به صورت رسمی اعلام حضور کرد. این جنبش با هدف انجام کارهای فرهنگی، دینی و اجتماعی آغاز به کار کرد. در جهان عرب یک خلاء در میدان وجود دارد و آن مسئله فرهنگی است. جهان عرب در این زمینه ضعف دارد. در این کشورها ما شاهد فقدان جبهه فرهنگی مقاومت و جبهه فرهنگی تفکر و تبیین هستیم.
برخی تصور میکنند مقاومت یعنی سلاح! این تفکر اشتباه است. حزب الله به عنوان یک حزب و سازمان بیشترین کارش فرهنگی، اجتماعی و مردمی است. در عراق گروههای مقاومت از جمله حشد شعبی زیاد هستند. عراق با کمبود گروه مقاومت مواجه نبوده و نیست. برای ایجاد تفکر مقاومت با تأسیس جنبش عهدالله عراق به سمت یک تشکل و جریان قدم برداشتیم.
مردم در همه در عراق بیشتر، مؤمن هستند، متدین هستند، اهل اربعین و موکب دار هستند اما شاید به مقاومت خیلی معتقد نباشند. تفکر مقاومت باید وارد صحنه اجتماعی بشود. در لبنان میگویند: «جمهور المقاومت» حزب الله فقط به عنوان حزب و تشکل نیست، بین مردم هم حضور دارد.
به تعبیر سید حسن نصرالله کار ما در جنبش عهدالله مثل حرکت امام است. حرکت امام، حرکت گروه و جنبش نبود، حرکت ایشان یک حرکت و جریان دینی بود. عهدالله هم به عنوان یک جریان دینی با تمسک به حرکت دینی امام خمینی (ره) کشافه العباس یعنی چیزی شبیه به بسیج را در عراق برای نوجوانان از ۶ سال تا ۱۴ سال راه اندازی کرد. در کشافه نوجوانان دختر و پسر بر اساس مکتب امامین انقلاب تربیت میشوند. آنها مردان و زنان مقاومت خواهند شد. عهدالله یک تجمع رسمی هم برای دبیرستانیها دارد. همچنین این جنبش در دانشگاههای عراق فعال است و حضور دارد. برای عشایر عراق که بزرگ هم هست برنامه دارد. تفکر عهدالله، تفکر ولایت فقیه است. در واقع پرچم ولایت را بلند کردهایم. از کلمه صدور انقلاب استفاده نمیکنم شاید بعضیها حساس بشوند، روی صدور ولایت و صدور خط امام متأسفانه خیلی کار نکردیم به همین دلیل میگویم کار رسانه ما ضعیف است.
خطاب به شیعیان جهان که تقریباً ۴۰۰ میلیون شیعه داریم میگویم تبیین ولایت فقیه و جایگاه رهبر معظم انقلاب به عنوان نایب امام زمان (عج) را برای نوجوانان و جوانان و نخبگان جامعه در برنامههایمان نداشته و نداریم. عراق یک کشور دینی است اما متأسفانه حکومت اسلامی مثل جمهوری اسلامی ایران در آن مستقر نیست. این نیاز به کار و تبیین فرهنگی دارد. من ادعا میکنم کار ما گاهی در بعضی جاها سختتر از کار نظامی است. الان مواجه با آمریکا از جهت فکری و فرهنگی سختتر از مواجه نظامی با آنها است. در ایران و کشورهای دیگر من را دبیر کل عهدالله عراق صدا میزنند، اشکالی ندارد، اما از جهت رسمی برایم مهم نیست، سرباز و فعال جبهه مقاومت بودن برای من کافی است. خادم جبهه مقاومت بودن قشنگتر است. شاید مردم به خصوص داخل عراق استقبال بیشتری داشته باشند به همین دلیل در عراق دبیرکل عهدالله عراق نمیگوییم. الحمدالله با همه مردم عراق چه عشایر، چه نخبگان، چه دانشجویان و چه نوجوانان ارتباط داریم. تیمهای رسانهای زیادی متشکل از جوانان تشکیل دادهایم.
همانطوری که موشک نظامی داریم موشک فرهنگی هم باید داشته باشیم. عهدالله عراق با سایر گرو های مقاومت در عراق هیچ اختلافی ندارد. عهدالله در میدان دیگری فعالیت دارد. نشر و تبیین فرهنگ مقاومت و جذب مردم به ولایت فقیه برای عهدالله خیلی مهم است.
علت انتخاب نام عهدالله برای این پروژه دینی چه بود؟
با تمسک به آیه ۱۵ سوره احزاب: «وَ لَقَدْ کانُوا عاهَدُوا اللَّهَ مِنْ قَبْلُ لا یُوَلُّونَ الْأَدْبارَ وَ کانَ عَهْدُ اللَّهِ مَسْؤُلًا» و همفکری و مشورت با سید حسن نصرالله نام قرآنی «عهدالله» برای این جنبش انتخاب شد.
گروههای مقاومت عراق از ۷ اکتبر ۲۰۲۳ به بعد و آغاز نبرد طوفان الاقصی در حمایت از ملت فلسطین و محکومیت رژیم صهیونیستی چه نقشی داشتند؟ چه عملیاتهایی انجام دادند؟ و تا کجا در کنار مردم فلسطین خواهند بود؟
کسانیکه وارد ساختار دولت و آقای محمد شیاع صبار حاتم السودانی سودانی شدند با توجه به درخواست نخست وزیر برای آرامش عراق عملیاتهای نظامی انجام ندادند. در این قضیه فشار آمریکا هم بی تأثیر نبود.
در عراق در حوزه نظامی محاسبات پیچیده وجود دارد. هر روز از عراق توسط گروههای مقاومت مردمی عملیات نظامی در حمایت از فلسطین و محکومیت رژیم صهیونیستی انجام میشود. از آغاز طوفان الاقصی بارها آقای السودانی در سخنرانیهایش به رژیم صهیونیستی خیلی حمله کرده است. مردم عراق و مرجعیت نجف به خصوص حضرت آیت الله سیستانی حامی غزه هستند.
عملیات طوفان الاقصی روز شنبه اتفاق افتاد و چهارشنبه صبح آیت الله سیستانی در حمایت از غزه پیامی صادر کردند. بعد از مدتی نوبت به صدور پیام دوم رسید. در شهادت سید حسن نصرالله هم از جانب آیت الله سیستانی پیام صادر شد. این مرجع بزرگوار حتی زمان صدام هم در حمایت از فلسطین پیام صادر میکردند. بسیاری از مردم عراق مقلد آیت الله سیستانی هستند به همین دلیل نگاه ایشان در مسئله فلسطین بر مردم و مقلدانش منعکس شده است.
مردم عراق از آغاز نبرد طوفان الاقصی در حمایت از فلسطین خوب عمل کردند. تظاهرات، همایشها و شب شعر برپا کردند. بعد از شهادت سید حسن نصرالله و جنگ لبنان مردم عراق در لبیک به فرمایش رهبر معظم انقلاب و آیت الله سیستانی مثل مردم ایران به جبهه لبنان کمک کردند. تعدادی از خانوادههای لبنانی به عراق آمدند و عراقیها آنها را پناه دادند.
ترور سیاست ناجوانمردانه رژیم صهیونیستی است. هیچ رژیمی به اندازه رژیم صهیونیستی دست به ترور بیرون از مرزهای خودش نزده است. فرماندهان زیادی از جمله حاج قاسم، ابومهدی المهندس، فواد شکر، اسماعیل هنیه، سید حسن نصرالله، هاشم صفی الدین و یحیی سنوار را با ترور از دست دادهایم. ترور در عراق هم دارای سبقه است از ترور محمد باقر صدر و خاندان حکیم گرفته تا مشتاق السعیدی. با وجود ترورها جریان مقاومت قوی ماند. علت جاودانگی و پویایی مقاومت چیست که با ترور فرماندهانش رو به افول و غروب نمیرود بلکه رو به طلوع و جاودانگی میرود؟
راه انبیا و اهل بیت (ع) ختم به شهادت است. همه اهل بیت (ع) شهید شدند. با شهادت اهل بیت (ع) راه و حرکت اسلام متوقف نشد و ادامه پیدا کرد. این سنت الهی است. کسی دنیای بعد از امام خمینی (ره) را تصور نمیکرد ولی ایشان رحلت کردند و از دنیا رفتند. رهبر معظم انقلاب آمدند و مسیر امام را قویتر و عمیق و محکمتر و متناسب با زمان جدید ادامه دادند.
مبنای گروههای مقاومت شخص نیست بلکه کار تشکیلاتی است. مسیر پیروزی متوقف بر یک نفر نیست. سید حسین بدرالدین الحوثی برادر سید ملک بدرالدین الحوثی به شهادت رسید. ولی مگر یمنیها متوقف شدند؟ بلکه انصارالله قوی و بیشتر شد. حزب الله و حماس و حشد الشعبی و سپاه قدس هم همینطور است. مسیر مقاومت با شهادت فرماندهان و مجاهدان متوقف نشده و نمیشود چون مبتنی بر افراد نیست. خون شهدا خسارت نیست؛ اولاً شهادت برای خود شهید یک پیروزی است. ثانیاً خونشان تأثیر دارد و ما آن را لمس کردهایم. جبهه مقاومت یک جبهه اعتقادی است و ساختار اسلامی دارد.
برگردیم به زمان مبارزه با داعش. داعش و جنایتهایش هم دست کمی از رژیم صهیونیستی نداشت. آن زمان وضعیت عراق از لحاظ سیاسی و موضع مردم چه طور بود؟ از نقش ابومهدی المهندس و سردار سلیمانی هم برایمان بگویید.
آمریکا اعتراف نکرد پروژه داعش برای آنها است اما در واقع داعش یک پروژه آمریکایی بود که ۲۰۱۱ به سوریه و ۲۰۱۲ به عراق رسید. آن زمان در عراق اختلاف سیاسی، شکاف اجتماعی و ضعف امنیتی وجود داشت. شهر مهم موصل ظرف سه ساعت به دست داعش سقوط کرد. با سقوط موصل دلهای ما عراقیها هم سقوط کرد. بعضی مردم ظرف چند ساعت فرار کردند.
فتوای جهاد آیت الله سیستانی، لبیک گفتن و حضور جوانان عراقی در خیابانها و حضور حاج قاسم و نقش جمهوری اسلامی ایران سه عامل مهمی بود که در ایستادگی عراق در مقابل داعش تأثیر داشت. فرماندهان آمریکایی معتقد بودند داعش به ۳۰ سال زمان نیاز دارد تا از عراق خارج شود اما با ۳ عاملی که به آنها اشاره کردم کمتر از سه سال مناطق آزاد شد و از شر داعش کاملاً خلاص شدیم.
حشد الشعبی برای مقابله با داعش تأسیس شد. حاج قاسم و ابومهدی المهندس فرماندهی گروهها را بر عهده داشتند. عدهای از فرماندهان از حزب الله به عراق آمدند. دولت وقت عراق و مرجعیت جبهه را حمایت کردند. اگر مجاهدان و حشد الشعبی نبودند راه مشایه، پیاده روی اربعین هم نبود. آنها راه را بازکردند و به زائران اباعبدالله (ع) به خصوص در ایام اربعین امنیت دادند.
انتخابات آمریکا بر وضعیت منطقه به خصوص عراق چه تأثیری دارد؟
در فرهنگ ولایت و خط امام، آمریکا همان آمریکا است. بین حزب دمکرات و جمهور فرقی نیست. در آمریکا تصمیم فقط دست رئیس جمهور نیست، تصمیم دست شرکتهای نفت و سلاح و رسانه است. آمریکا یکی است! بین این رئیس و آن رئیس فرقی نیست. سیاست کلی آمریکا همان سیاست سلطه و اشغالگری و حمایت از صهیونیستها است. زمان باراک اوباما و جو بایدن چه قدر جنگ داشتیم؟ حاج قاسم در زمان ترامپ ترور و به شهادت رسید.
نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی با ترامپ رابطه دوستانه دارد. با آمدن ترامپ شاید کمک و حمایت از رژیم صهیونیستی بیشتر و جنگ شدید تر بشود. پروژه خاورمیانه جدید که همان پروژه اسرائیل بزرگ است دهها سال است که آمریکا مطرح کرده است. الآن بعد از حوادث غزه و ضاحیه در جنوب لبنان شاید به سمت مرحله سوم که به نظرم سوریه است پیش بروند.
با توجه به گذشت بیش از یک سال از عملیات هفتم اکتبر وضعیت محور مقاومت و نبرد یکپارچه وحدت ساحات را چگونه ارزیابی میکنید؟ نتانیاهو هم اخیراً اقرار کرد که رژیم صهیونیستی در پنج جبهه در حال جنگ است و وضعیت بدی دارد.
وحدت ساحات یعنی وحدت میدانها تعبیر سید حسن نصرالله بود. فرصت برای جبهه مقاومت بعد از نبرد طوفان الاقصی بیشتر شد. حزب الله یک روز بعد از ۷ اکتبر ۲۰۲۳ یعنی ۸ اکتبر با تصمیم شهید سید حسن نصرالله حمایت از ملت فلسطین را شروع کرد. شرایط سوریه شرایط سختی است اما لبنان هم مرز با فلسطین است. چند روز بعد از ۷ اکتبر بعضی از گروههای مقاومت عراق هم در حمایت از ملت فلسطین شرکت کردند و همچنان این حمایت پابرجا است و روزی چند عملیات انجام میشود. ورود یمن خیلی خوب بود. تصمیم عبدالملک بدرالدین ال حوثی تصمیم تاریخی و شرعی بود. بیشترین میدان، میدان حزب الله است. ورود ایران بعد از حمله به کنسولگری اش در دمشق و پاسخ در عملیات وعده صادق ۱ و شهادت اسماعیل هنیه و سید حسن نصرالله و پاسخ در عملیات وعده صادق ۲ ورود خوبی بود. الآن هم منتظر وعده صادق ۳ هستیم.
بعضی از بزرگان جبهه مقاومت فکر میکنند ایران از مسئله فلسطین دور است به همین دلیل سید حسن نصرالله آشکارا نقش جمهوری اسلامی ایران در حمایت از جبهه مقاومت به خصوص جهاد اسلامی و حماس را تبیین میکرد. جمهوری اسلامی ایران در مسئله فلسطین نقش اول را دارد. ما با کشورهای عربی مواجه هستیم که به اندازه یک گلوله کوچک هم از فلسطین حمایت نکردند. یک سال و یک ماه از نبرد طوفان الاقصی میگذرد، کشورهای عربی حتی از کمکهایی مانند آب و غذا به ملت فلسطین هم دریغ کردند.
جمهوری اسلامی ایران به خصوص در حوزه نظامی خیلی از فلسطین حمایت میکند. قدرت نظامی حماس کار سالهای جمهوری اسلامی ایران است. کار سالهای حاج قاسم و سپاه قدس است. امروز اگر گروههای مقاومت سلاح میسازند با استفاده از تجربه جمهوری اسلامی ایران و نقش حاج قاسم است. به همین خاطر شهید اسماعیل هنیه در نماز تشییع شهید سردار سلیمانی سه بار سردار سلیمانی را اینگونه خطاب کرد: «شهید القدس» شهید القدس، تعارف نیست بلکه نقش حاج قاسم در راه آزادی قدس را نشان میدهد که خیلی بزرگ بود.
در وحدت میدانها از لحاظ قدرت نظامی چیزی قابل قیاس با قدرت نظامی جمهوری اسلامی ایران نیست. حمله ایران به رژیم صهیونیستی با موشکهای وعده صادق ۲ که رسانههای غربی آن را سانسور کردند، خیلی شدید بود. تأثیر این حمله بیشتر از شاید دو سه ماه حملههای گروههای مقاومت بود. قدرت موشکهای جمهوری اسلامی و دقت اصابت با سایر گروههای مقاومت قابل قیاس نیست. در درجه دوم حزب الله لبنان به خصوص در شمال فلسطین خیلی مؤثر است.
وحدت میدانها نه فقط در حوزه نظامی بلکه در حوزه فرهنگی و جهاد تبیین و سخنرانیها هم باید باشد. بیش از یک سال است که جمعه هر هفته صدها هزار نفر یمنی برای دفاع از ملت فلسطین به خیابانها می آیند؛ این خیلی مهم است.
مقاومت فقط یک موشک نیست! حضور مردم در تظاهرات و همایشها و پویش ایران همدل خیلی مهم است. الآن رسانه شما وقتی درباره مقاومت فعالیت میکند، شریک در جبهه مقاومت است و وحدت ساحات محسوب میشود.
تمدن غزه و جبهه مقاومت اسلامی در دانشگاههای داخل آمریکایی که حامی رژیم صهیونیستی است هم نفوذ کرده است. جنگ فقط جنگ نظامی نیست؛ جنگ تمدنها هم است. امروز تمدن اسلامی جبهه مقاومت با تمدن ابلیس و شیطان بزرگ آمریکا در حال جنگ است. امروز در داخل تمدن غرب به خصوص آمریکا عدهای که کم نیستند، مسلمان نیستند، از لحاظ پوشش هم متناسب با وضع اسلامی نیستند، اما انسانیت و فطرت آنها، آنها را به میدان کشانده است. به تعبیر رهبر معظم انقلاب این جوانان بخشی از جبهه مقاومت هستند که پلیس آمریکا با آنها خیلی وحشیانه رفتار میکند. به میدان آمدن جوانان و دانشجویان آمریکایی تأثیر مظلومیت مردم غزه است. همانقدر که مظلومیت مردم غزه زیاد است، تأثیر و نفوذشان هم زیاد است.
در سخنرانی چند روز گذشتهتان به مناسبت اربعین سید حسن نصرالله اشاره کردید به اینکه در یک جنگ ترکیبی به سر می بریم و نیاز به جهاد ترکیبی داریم. از نظر شما جهاد ترکیبی چه تعریفی دارد؟ این جهاد چه ویژگیهایی میتواند داشته باشد؟
واژه جنگ ترکیبی چند بار توسط رهبر معظم انقلاب مطرح شد. ایشان ۱۹ بهمن ۱۴۰۰ که درباره فریضه جهاد تبیین صحبت کردند به جنگ ترکیبی هم اشاره کردند. در مقابل جنگ ترکیبی یک جهاد باید داشته باشیم. جهاد نظامی در مقابل جنگ نظامی مطرح است و جهاد ترکیبی هم در جنگ روانی، فکری، فرهنگی و رسانهای مورد استفاده قرار میگیرد.
جوانان ما به دلیل ضعف جهاد تبیین ما در جنگ فکری منحرف میشوند و بعضی ادعاهای دروغین آمریکا و هم پیمانانش را باور میکنند. امروز جهاد تبیین خیلی مهم است. جهاد علمی، صنعتی، اقتصادی و فرهنگی تبیین میخواهند. باید احساس کنیم فارغ از جنگ نظامی در جنگ فرهنگی و جبهه جهاد فرهنگی و جهاد تبیین هستیم. حضرتعالی در جهاد هستی. بنده در جهاد هستم. در جهاد اولاً سختی وجود دارد. دوماً دشمن حضور دارد. ممکن است این دشمن یا خارجی باشد یا داخلی یا منافق. سوما جهاد استقامت میخواهد. یعنی وقتی جهاد سخت است باید حوصله و صبر و استقامت به خرج داد. انجام عملیات وعده صادق ۳ کار من و شما نیست بلکه تبیین آن وظیفه ما است. سید حسن نصرالله ۲۲ بهمن ۱۳۹۷ همزمان با سالگرد اربعین پیروزی انقلاب اسلامی نه در قم نه در تهران نه در مشهد بلکه در شرایط سخت لبنان در بیروت سخنرانی کردند. انگار سید حسن یک ایرانی است! به مدت یک ساعت و نیم پیشرفت جمهوری اسلامی ایران بعد از انقلاب در سایه ولی فقیه را در بیروت تبیین کردند. از لحاظ سیاسی جمهوری اسلامی ایران دولت سید حسن نصرالله نبود بلکه به تعبیر بنده ناموس ایشان بود. نظام جمهوری اسلامی ایران متعلق به همه مسلمانان است.
پیاده روی بین المللی اربعین در همبستگی ملی منطقهای و جهانی چه نقشی میتواند داشته باشد؟
حضور زائرین به خصوص زائرین ایرانی در پیاده روی اربعین و ارتباط مردم ایران و عراق برای جهان تشیع و جبهه مقاومت خیلی مهم است. مردم ایران و عراق غیر از زبان در دین و مذهب و بسیاری از آداب و رسوم مشترک هستند. حضور زائران از کشورهای مختلف در پیاده روی اجتماع بزرگ اسلامی است. در این اجتماع باید به اهداف امام حسین (ع) اشاره شود.
با سید حسن نصرالله همنشین و همکلام بودید. در پایان گفتگو بفرمائید بهترین و شیرینترین خاطره شما از ایشان چیست؟
بعد از شهادت سید حسن نصرالله به او گفتند: «سید مقاومت» تعریف من از سید حسن نصرالله بر خلاف سید مقاومت است. من قبل از سید مقاومت میگویم سید حسن نصرالله «سرباز بزرگ ولایت فقیه» بود. این خطاب من به سید حسن صدها شاهد و دلیل دارد. ایشان مؤمن و مطیع به ولایت فقیه بودند؛ نه فقط مطیع دستورات! بلکه مطیع منویات ولایت فقیه. ارادت و محبت ایشان به ولایت فقیه بالاتر از عشق بود؛ در ولایت فقیه ذوب شد. خدمت تعداد زیادی از علما و بزرگان و فرماندهان رسیدم، من مثل سید حسن نصرالله ندیدم. ایشان هر روز دعا میکردند: «خدایا بقیه عمر من را بگیر و به حضرت آقا بده.» سید حسن نصرالله به رهبر مسلمین جهان به چشم نایب امام زمان و استمرار امامت و لایت نگاه میکردند. مرحوم علامه مصباح درباره سید حسن فرمودند: «دوستی من با سید حسن نصرالله یکی از راههای نزدیکی من به خدا است.» ایشان کاریزما جهانی شد.
منبع:مهر