05 آبان 1403 23 ربیع الثانی 1446 - 52 : 11
کد خبر : ۱۳۱۳۴۷
تاریخ انتشار : ۰۵ آبان ۱۴۰۳ - ۱۱:۴۷
فصل پنجم نشست‌های تخصصی «آهات» با نقد و بررسی موضوعات رایج هیأت و مداحی برگزار می‌شود.

عقیق: نشست‌های تخصصی آهات که با همکاری مرکز تخصصی احیاء امر و گروه فرهنگ و هنر دانشکده فرهنگ و ارتباطات دانشگاه امام صادق (ع) برگزار می‌شود، فصل پنجم خود را برگزار خواهد کرد.

فصل اول آهات تحت عنوان «محرم امسال» در دانشگاه امام صادق (علیه السلام) و با محوریت دانشکده معارف اسلامی و فرهنگ و ارتباطات اجرا شد.

رسالت این طرح نقد و بررسی هیأت‌ها و مجالس عزاداری محرم و همچنین تحلیل و پالایش محتوای اشعار و نوحه‌ها بود.

در همین راستا جلسات دوازده‌گانه‌ای با حضور مداحان شاخص و برجسته کشور برگزار شد. محمدرضا طاهری و حسین طاهری، سعید حدادیان، احمد واعظی، محمود کریمی، مهدی سلحشور، سیدمجید بنی‌فاطمه، محمدرضا بذری، محمدحسین پویانفر، مهدی رسولی، حنیف طاهری، میثم مطیعی، سیدرضا نریمانی مداحان مهمان در نخستین دور نشست‌های تخصصی آهات بودند که در سال ۱۳۹۹ همزمان با فراگیری کرونا در ایام ماه محرم به صورت آنلاین برگزار شد.

خطوط اصلی تحلیل در این جلسات، شعر و موسیقی از یک طرف و از طرف دیگر زمینه فرهنگی و اجتماعی مداحان بود که با حضور کارشناسان و متخصصان این حوزه‌ها صورت پذیرفت. با پیاده‌سازی مباحث نشست‌ها و تدوین آنها، کتابی با عنوان «از مرثیه تا فریاد - تحلیل هنری و اجتماعی عزاداری‌های محرم و صفر ۱۳۹۹» به چاپ رسیده است.

آهات نوحه‌های حسینی و فاطمی را ارزیابی کرد
 
در سال ۱۴۰۰ همکاری سه جانبه‌ای برای برگزاری پروژه «آهات» صورت گرفت. این پروژه با محوریت گروه فرهنگ، هنر و رسانه دانشکده فرهنگ و ارتباطات دانشگاه امام صادق (علیه السلام) و همکاری هسته احیاء امر مرکز رشد این دانشگاه و خبرگزاری فارس برنامه‌ریزی و برگزار شد.
 
این سلسله نشست‌ها با حضور ۱۲ تن از مداحان اثرگذار یا یکی از دست اندرکاران تولید محتوای ایشان، در بازه زمانی پاییز و زمستان ۱۴۰۰ و با محوریت تحلیل هنری و اجتماعی عزاداری‌های محرم ۱۴۰۰ صورت پذیرفت.
در ادامه این جریان و پی بردن به لزوم پیگیری این دغدغه، در سال ۱۴۰۱ نیز برنامه‌ریزی برای اجرای این طرح انجام شد. دوره سوم آهات با توجه به فضای خاص جامعه در نیمه دوم سال ۱۴۰۱ و مسئله‌شدن موضوعات مربوط به «بانوان» جمع‌بندی نهایی بر برگزاری این نشست‌ها با محوریت نقد و بررسی نوحه‌ها و کنش‌های اجتماعی و فرهنگی مداحان و هیأت‌های پرمخاطب کشور در ایام فاطمیه صورت گرفت.
 
پس از مشورت با اساتید و صاحب‌نظران و سنجش و ارزیابی کارشناسان دوره‌های پییشن و برنامه‌ریزی‌های لازم، سومین دوره این نشست‌ها در بازه‌ی بهمن و اسفند سال ۱۴۰۱ در دانشگاه امام صادق (علیه السلام) برگزار شد.
نوحه‌سرایان در آهات نقد شدند
 
پس از برگزاری آهات ۱۴۰۱ ایده‌ی برگزاری جلساتی با این سیاق برای «شاعران» آیینی‌سرا شکل‌ گرفت و فصل چهارم این نشست‌ها با رویکرد بررسی و نقد آثار نوحه‌سرایان به خصوص پیشکسوتان در مرکز تخصصی احیاء امر برگزار شد. این ایده و دغدغه برخاسته از این دیدگاه بود که بخش مهمی از محتوایی که مداح در مجالس اهل بیت عرضه می‌کند، توسط شاعران تولید شده است.
 
موضوعات و مسائل مبتلابه هیأت محور فصل پنجم آهات
 
پنجمین فصل آهات با رویکرد بررسی موضوعات مبتلابه هیأت برگزار خواهد شد که متفاوت از دوره‌های گذشته است و صرفاً حول بررسی آثار یک مداح و هیأت نیست. این موضوعات، موارد و مطالبی خواهد بود که در هیأت‌ها مورد چالش و سؤال است. در هر جلسه یک یا دو نفر از مداحان به عنوان کارشناس اجرا، به طرح بحث خواهند پرداخت و متناسب با موضوع جلسه، از کارشناسان موسیقایی، ادبی، اجتماعی، هنری، معارف اسلامی و ... هم دعوت به عمل خواهد آمد.
 
محمود کریمی و سعید حدادیان مهمانان جلسه اول
 
اولین نشست فصل پنجم آهات فردا یکشنبه ششم آبان‌ماه با موضوع موسیقی هیأت و چالش‌ها و زیرشاخه‌های آن با حضور حاج محمود کریمی و حاج سعید حدادیان و چندتن از کارشناسان موسیقایی حضور خواهند داشت تا موضوع موسیقی هیأت را نقد و بررسی کنند.این نشست در دانشگاه امام صادق علیه السلام برگزار خواهد شد.
 
علاقه‌مندان برای شرکت در این جلسه باید از طریق لینک زیر ثبت نام کنند.https://survey.porsline.ir/s/pFDgkRn
گزارش خطا

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
نظر: