25 مهر 1403 13 ربیع الثانی 1446 - 26 : 14
کد خبر : ۱۳۱۲۸۶
تاریخ انتشار : ۲۵ مهر ۱۴۰۳ - ۱۴:۲۳
حجت الاسلام رفیعی مطرح کرد؛
استاد حوزه با اشاره سه راه رستگاری انسان که تقوا، وسیله و جهاد است به موضوع انواع وسیله پرداخت و آن را تشریح کرد.

عقیق:حجت الاسلام و المسلمین ناصر رفیعی استاد حوزه علمیه در سخنانی به عوامل رستگاری اشاره کرد و گفت: خداوند در آیه ۳۵ سوره مائده سه چیز را عامل نجات و فلاح می‌داند همانطور که در نماز می‌گوئیم حی علی الفلاح یعنی به سوی رستگاری بشتابید. خداوند می‌گوید اگر این سه چیز در زندگی مردم تحقق پیدا کند رستگار می‌شوند.

وی تصریح کرد: اولین چیز تقوا و ترس از خداست، نه ترس مذموم، بلکه ترس از عظمت خداوند که باعث ترمز و خویشتن داری می‌شود تا فرد به واسطه آن به راحتی سراغ گناه نرود. تقوا محافظ انسان از گناه است. دوم این است که پیش خدا وسیله ببرد، اینجا وسیله به معنا رابطه و عاملی است که کار ما را زودتر راه می‌اندازد. وسیله به هر چیزی می‌گویند که رابط باشد و کار انسان را جلو بیاندازد. سوم جاهدوا فی سبیل الله، جهاد در راه خدا است. مرحوم طباطبایی ذیل این آیه می‌فرماید جاهدوا فی سبیل شامل جهاد با نفس و جهاد در جبهه می‌شود. اگر کسی در برابر نفس خود جهاد کرد و وسیله خوبی هم داشت فلاح و رستگاری به سراغ او می‌آید.

رفیعی با تشریح این عوامل افزود: تقوا که مشخص است و در قرآن متعدد به آن اشاره شده. درباره جهاد هم در قرآن زیاد سخن گفته شده است اما مورد دوم فقط ۲ بار در قرآن آمده است، یکی در سوره مائده و دیگری در سوره اسرا که بحث شده است که وسیله چیست. لازم است در روایات وسایل را بشماریم. ما در صحبت با خدا، در حرم‌ها و مکه و غیره می‌خواهیم با خدا حرف بزنیم، می‌توانیم مستقیم به ایشان بگوییم، ولی در مقابلش می‌توانیم وسیله هم قرار بدهیم و آن را واسطه قرار دهیم که به این واسطه کار ما را انجام دهد.

حجت الاسلام و المسلمین ناصر رفیعی بیان کرد: شش هفت مورد هست که درباره وسیله در روایات و قرآن به آن اشاره شده است. یکی از وسیله‌هایی که انسان می‌تواند پیش خدا بیاورد اسماً الحسنی است که وقتی کاری داریم می‌توانید خداوند را به آن اسامی صدا بزنیم. هر کدام از این اسامی هم خاصیتی دارد. می‌توانیم دعای سمات را بخوانیم که اشاره‌ای به این موضوع دارد. یا سفارش‌هایی داریم که می‌گوید اگر می‌خواهید با خدا حاجتتان را مطرح کنید ۷ بار یا ارحم‌الراحمین بگویید یا جایی ترستان می‌گیرد و خوفی در دلتان است، می‌خواهید دختری شوهر بدهید یا پسری زن بدهید، بگویید یا ملیک و یا مقتدر که خاصیت این ذکر از بین بردن ترس است. این دو اسم خدا در آخر سوره قمر آمده است.

وی افزود: در بعضی از روایات آمده است شما آیات آخر سوره حشر را بخوانید فلان خاصیت را دارد. پس یکی از چیزهایی که وسیله پیش خداوند است، اسامی خداست. در دعای کمیل می‌گوئید اللهم انی اسئلک برحمتک التی، بقدرتک التی، با رحمت و قدرت خدا را صدا می زنیم و می‌گوئیم گناهان را ببخش. در دعای صباح هم داریم یا من جوده وسیله کل سائل، اگر مشکل مالی دارید ذکر یا جواد بگویید، اگر مریضی دارید یا من اسمه دوا و ذکره شفا بگویید.

حجت الاسلام و المسلمین ناصر رفیعی ادامه داد: دوم یادآوری نعمت‌ها است. امام صادق (ع) فرمود خدا می‌فرماید هیچ وسیله‌ای پیش من مثل این وسیله ارزش ندارد، که بنده از من حاجتی دارد نعمت‌ها را یادآوری کند. اینکه در دعای عرفه، امام حسین (ع) نعمت‌ها را یادآوری و بعد حاجات را مطرح می‌کند از این قرار است. یک بار کسی نزد امام هادی (ع) آمد تا از مشکلات مالی اش شکایت کند، ایشان شاعر و محدث و انسان انقلابی بود اهل بیت (ع) را هم دوست داشت اما کارش به استخوان رسیده بود. همین که نشست، به دلش بود مشکلات را بگوید، امام پیش دستی کرد و گفت مگر تو شکر نعمت‌هایی که خدا به تو داده را به جای آوردی که حالا طلبکار هستی. حضرت فرمود اول شکر نعمت‌هایی که خدا به تو داده است شامل سلامت، ایمان، قناعت را به جای آور.

رفیعی گفت: وسیله سوم که ان شاءالله خداوند قسمت همه شما بکند کعبه است. خدا کعبه را سبب رحمت قرار داده است. خیلی از بزرگان ما کنار کعبه می‌آمدند و به آن توسل می‌کردند. خدا به کعبه مقامی داده که نگاهش کنی عبادت است، دست به آن بزنی عبادت است توسل پیدا کنی و ببوسی وسیله است. لذا امیرالمومنین (ع) فرمود به هیچ وجه مردم نباید راضی به تعطیلی کعبه شوند. پس نگوییم باید فلان حکومت ساقط شود و بعد به زیارت بروید، مگر وقتی امام سجاد (ع) به زیارت خانه خدا رفت مروان خبیث حاکم نبوده؟ ۲۵۰ سال ائمه ما در طول دوران زندگی خود به مکه می‌رفتند و حاکمان یا بنی‌امیه یا بنی‌عباس بودند.

 

منبع:مهر

گزارش خطا

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
نظر: