عقیق: آیت الله جعفر سبحانی، در پیامی به سی و هشتمین کنفرانس بی ن المللی وحدت که امروز پنجشنبه ۲۹ شهرویرو ماه در سالن اجلاس سران کار خود را آغاز کرد، تأکید کرد: از موضوعات روشن که همگان بر آن اتفاق نظر دارند مسأله وحدت جامعه است. در سایه یگانگی در اندیشه و عمل همه نیروها به یک سو سوق داده میشود و سرانجام نتایج عظیمی به دست میآید ولی در تفرّق و تشتت نیروهای عملی و فکری پراکنده شده و هرگز ثمربخش نمیباشد.
متن پیام آیت الله سبحانی به شرح زیر است:
بسم الله الرحمن الرحیم
از موضوعات روشن که همگان بر آن اتفاق نظر دارند مسأله وحدت جامعه است در سایه یگانگی در اندیشه و عمل همه نیروها به یک سو سوق داده میشود و سرانجام نتایج عظیمی به دست میآید ولی در تفرّق و تشتت نیروهای عملی و فکری پراکنده شده و هرگز ثمربخش نمیباشد.
بر این اساس قرآن جامعه اسلامی را موظف میکند به «حبل اللّه» چنگ زده و از تفرق و دو دستگی بپرهیزند آنجا که میفرماید: (واعتصموا بحبل اللّه جمیعاً ولا تفرقوا).
نکته قابل توجه این جا است که چگونه متعلق اعتصام را حبل معرفی میکند در صورتی که میتوانست به شکل دیگر مانند (واعتصموا بالقرآن) و امثال آن بفرماید، شاید وجه آن این باشد که فردی که در قعر چاه افتاده راه نجات آن این است که طنابی را به سوی چاه فرستاده تا به آن چنگ زند و بالا کشیده شود تو گویی جامعه متفرق و متشتت مانند کسی است که درون چاه قرار گرفته و با تمسک به حبل وحدت و یگانگی نجات پیدا میکند و قرینه این نوع برداشت از آیه جمله (ولا تفرّقوا) است.
از روز نخست یگانگی مسلمانان و دوری از تفرق مورد اهتمام رسول گرامی بود، در مقابل گروه منافق بالاخص یهود دغدغهی ایجاد تفرق و تشتت داشتند.
در یکی از روزهای پیروزی اسلام در مدینه، فرد یهودی به نام شاس عبور میکرد و دید جوانان انصار از دو قبیله اوس و خزرج دور هم گرد آمده اند و گل میگویند و گل میشنوند در حالی که چند سال قبل، آنان تشنه خون یکدیگر بودند این نوع وحدت خشم آن یهودی را برانگیخت، برگشت و به یکی از جوانان یهود تعلیم داد که وارد جمع آنان شود و جنگهای قبل از اسلام را یادآوری کند که چگونه اوسیان در نبرد «بغاث» چنین و چنان کردند و از خزرجیان انتقام گرفتند!
جوانان اوس و خزرج بر اثر سادگی تحت تأثیر تبلیغات مسموم این جوان قرار گرفته آن وحدت و یگانگی را فراموش کردند و کم کم آماده رودررویی و مبارزه بودند پیامبر گرامی از این وضع اسفبار آگاه شد و فوراً از مسجد بیرون آمد و به آنان چنین فرمود: (یا معشر المسلمین اللّه اللّه، أبدعوی الجاهلیة وأنا بین أظهرکم بعد أن هداکم اللّه فی الإسلام واکرمکم به وقطع به تمسکم أمر الجاهلیة واستنقذکم به من الکفر والّف به بین قلوبهم ).([۱])
ای مسلمانان خدا خدا، آیا شایسته است آهنگ جاهلیت را زنده کنید و من در میان شما هستم در حالی که خدا شما را به اسلام هدایت فرمود و سرانجام عزیز نمود و رشتههای جاهلیت را قطع کرد و شما را از کفر نجات داد و شما را گرامی ساخت.
پیام پیامبر برای جامعه اسلامی درس آموزنده ای است که پیوسته یهود و یهود صفتان در صدد ایجاد تفرقه و دشمنی در میان جامعه اسلامی هستند و همین جریان غزه گواه روشنی است که چگونه این عناصر ناپاک و همدستان آنان در صدد نسل کشی و جنایت درآمدند.
تمام فرق اسلامی با داشتن مشترکات فراوان به همین مشترکات چنگ بزنند و مسائل فکری و عقیدتی را در مدارس مطرح کنند، آن هم به امید آنکه به ساحل وحدت برسند.
مرحوم شرف الدین که از اقطاب وحدت اسلامی بود جمله زیبایی دارد. وی به تمام فرق اسلامی خطاب نمود: «ما یجمعنا اکثر مما یفرقنا».
این کمترین از راه دور مراتب سپاس خود را به همه علاقمندان تقریب به ویژه حاضران در این همایش عرضه داشته و توفیقات همگان را از خداوند متعال خواهانم.
این نوع اجتماع مفید و سودمند است اما کافی نیست. باید علاقمندان تقریب گامهای مؤثری بردارند.
مرحوم آیت اللّه شیخ محمد تقی قمی در سخنرانی خود در سال ۱۳۲۸ در مدرسه فیضیه فرمود: اطلاع یافتیم که برخی از ناشران مصر در صدد تجدید کتاب الصراع بین الإسلام والوثنیة است با اقدام دار التقریب متوقف شد.
امروز در کتاب اصول مذهب الشیعة الإمامیة مینویسد «الخمینی أدخل اسمه فی الأذان» و این کتاب در شمارگان وسیع چندین نوبت چاپ شده است.
نتیجه میگیریم تنها گفتن تقریب تقریب یا ایها المسلمون قاربوا الخطی کافی نیست. چه نیکو میگوید شاعر شیرین زبان فارسی:
نام فروردین نیارد گل به باغ *** شب نگردد روشن از اسم چراغ
اسم گفتی و مسمّا را بجوی *** ماه در بالاست نی در آب جوی
هیچ اسم بی مسمی دیده ای *** یاز گاف و لام گل چیده ای
قم ۲۴/۰۶/ ۱۴۰۳
مؤسسه امام صادق (علیه السلام)
جعفر سبحانی