18 تير 1403 2 محرم 1446 - 47 : 11
کد خبر : ۱۳۰۳۴۲
تاریخ انتشار : ۱۸ تير ۱۴۰۳ - ۱۱:۴۳
حاج حیدر توکلی:
مداح اهل بیت(ع) با بیان اینکه مداحان نباید به دنبال مدل‌های مختلف و سبک‌سازی برای ارائه مداحی خود باشند، گفت: مداحان و ذاکران وظیفه دارند نهال پرمهر امام حسین(ع) را در دل عاشقان اباعبدالله(ع) آبیاری کنند.

عقیق: بارزترین شاخصه شعر شیعی، پرداختن به مسئله امامت اهل بیت(ع) و هدایتگری خاندان عصمت و احیای یاد و نام و فضایل آنان و بازگو کردن مظلومیت‌های خاندان رسالت و افشای جنایات ظالمان نسبت به دودمان پاک حضرت رسول(ص) است. از این رو در آئینه شعر شیعی و در رواق ادبیات ولایی و آئینی، تصویری از پاکی‌ها و فضیلت‌ها و مبارزات حق‎طلبانه و مظلومیت عترت و جلوه‌های حماسه عاشورا و فرهنگ غدیر دیده می‌شود.

عزاداری و مجالس تعزيه، يكی از عناصر و عوامل برجسته‌‏ای است تا آموزه‏‌های نظری و عملی امامان راستين، به نسل‏‌های آينده منتقل شود. مراسم عزاداری، به دليل قالب و محتوا، بهترين راه برای تعليم و تربيت نسل جديد و آشنايی آنان با گفتار و كردار اهل‏ بيت(ع) است. به همین دلیل یکی از مهمترن ارکان تأثیرگذار در این زمینه ذاکران اهل بیت(ع) هستند و انتخاب سبک‌های ماندگار و تأثیرگذار و نیز تأسی به اخلاق و منش جوان‌پسند از سوی ایشان باعث می‌شود تا نوجوانان و جوانان بیشتری جذب مجالس حسینی شوند.  

حاج حیدر توکلی، شاعر و مداح اهل بیت(ع) در گفت‌و‌گویی ضمن توصیه به ذاکران اهل بیت(ع) در اجرای برنامه‌های ویژه ماه محرم، اظهار کرد: بنده به عنوان کمترین و کوچکترین عضو از این خانواده بزرگ عرض می‌کنم که ذاکران اهل بیت(ع) ابتدا به ساکن نباید واقعه غدیر را فراموش کنند. چند سالی است که این‌گونه جا افتاده که پیش از محرم، مراسمی با عنوان چله محرم برگزار می‌شود؛ در حالی که پیش از ماه محرم وقایعی به مراتب مهمتر به نام‌های غدیر و مباهله وجود دارد.

وی افزود: امام خمینی(ره) فرمودند که عالم محضر خداست و در محضر خدا معصیت نکنید. در روایاتی تأثیرگذار از اهل بیت(ع) آمده است که هر کجا روضه ما برپا شود، مادر ما فاطمه(س) در آن مراسم حضور دارند. اگر به این باور باشیم، بسیاری از اتفاقات رخ نداده و ذاکران و مادحین اهل بیت(ع) به اخلاق، رفتار و گفتار خود توجه بیشتری می‌کنند. توکلی تصریح کرد: اعتقاد قلبی بنده این است که هیچ‌گاه به اصطلاح یقه ما را نمی‌گیرند و فردای قیامت به ما اعتراضی نمی‌شود که چرا برای مثال سبک جدیدی در مداحی ارائه نکردید و یا شعر جدیدی در این راستا سرایش نکردید اما یقین دارم که ممکن است به تولیدات و آثاری که ارائه داده‌ایم ایراد گرفته شود که این چه آثاری بود که تولید کردید؟ ممکن است از ما توقع نباشد که ادبیات آئینی را به پیش ببریم اما این مسئله در توان ماست که به عقب بازنگشته و باعث لطمه زدن به دستگاه امام حسین(ع) نشویم. 

این مداح و شاعر اهل بیت(ع) در رابطه با ضرورت بازگشت به روضه‌های قدیمی و سبک‌های اصیل تأثیرگذار در حوزه مداحی نیز تصریح کرد: متأسفانه امروز هستند مداحانی که مسیر صحیح روضه‌خوانی و مرثیه‌سرایی را طی نمی‌کنند. زمانی که بر روی خود کار نکرده و از محضر اساتید صاحب نفس در این حیطه بهره‌گیری نمی‌کنیم، حتما در وادی‌ای قدم می گذاریم که تأثیرگذار نخواهد بود. 

وی بیان کرد: امروز بسیاری از ذاکران و مداحان هستند که به جای استفاده از محضر اساتید، به گوشی‌های تلفن همراه خود و فضای مجازی بسنده می‌کنند و همین مسئله باعث می‌شود که از مسیر صحیح نوکری امام حسین(ع) خارج شوند. مداحان و ذاکران باید روی خود کار کنند و با تاریخ اسلام به خوبی آشنا باشند. 

این مداح و شاعر اهل بیت(ع) افزود: مداحان نباید به جایی برسند که سباکی کنند و فقط به دنبال مدل‌های مختلف برای ارائه مداحی خود باشند. محرم بار عام امام حسین(ع) است و تمامی افراد با ادیان و مذاهب مختلف در مراسم محرم شرکت می‌کنند. مداحان و ذاکران وظیفه دارند که نهال پرمهر امام حسین(ع) را در دل عاشقان اباعبدالله(ع) آبیاری کنند.

توکلی در پایان سخنان خود با بیان اینکه مداحان و ذاکران باید به دنبال غذای روح مردم باشند، اظهار کرد: تمامی توان ذاکران اهل بیت(ع) باید این باشد که هر کدام از ایشان توانسته باشند که بعد از دهه محرم حداقل یک نفر را امام حسینی حقیقی کرده باشند.       

 

منبع:ایکنا

گزارش خطا

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
نظر: