12 آذر 1401 10 جمادی الاول 1444 - 26 : 11
کد خبر : ۱۲۴۵۰۸
تاریخ انتشار : ۱۲ آذر ۱۴۰۱ - ۱۱:۲۴
عمل به قانون
اساس نظر اکثر مراجع تقلید، تخلف از قانون در جمهوری اسلامی که قوانین آن بر طبق اسلام و به مصلحت مسلمانان و سایر مردم است، شرعاً جایز نیست.

عقیق:

 در هر کشوری قوانینی وضع شده تا از طریق آن، امنیت، آرامش و رفاه مردم جامعه تأمین شود. هرچند گاهی عمل کردن و احترام گذاشتن به قوانین برای عده‌ای سخت به نظر آید، اما باید دانست که اگر قوانین بر طبق اسلام و آموزه‌های دینی باشد، در نهایت حتماً صلاح و نفع فردی و اجتماعی مردم را تأمین خواهد کرد.

در کشور ما هم قوانینی وضع شده که هر کدام نیازمند ادب و تمکین مردم است تا بتوانیم در عین داشتن عقاید و نظرات گوناگون و حتی مخالف با هم، در کنار یکدیگر در کمال آرامش و امنیت زندگی کنیم و هیچ فرد و گروهی نتواند آسودگی خاطر و امنیت جانی، مالی، آبرویی و روانی دیگری را به خطر بیندازد.

نکته قابل توجه این است که بر اساس اصل چهارم قانون اساسی کشورمان، همه احکام اعم از مدنی و جزایی، بر اساس دستورات اسلامی وضع شده‌اند. این اصل قانونی، مژده‌ای در خود دارد؛ مبنی بر اینکه همان‌گونه که اسلام بر طبق فطرت و در جهت صلاح انسان‌ها نازل شده، قوانین در جمهوری اسلامی ایران هم باید در همین راستا بوده و تأمین‌کننده سعادت مردم باشد. به همین علت است که گاهی در بیان علمای دین گفته می‌شود عمل نکردن به قانون در کشور ما گناه محسوب می‌شود و تخلف از قوانین از لحاظ شرعی جایز نیست.

 در همین راستا به بررسی نظرات تعدادی از علمای دینی و مراجع عظام تقلید در زمینه ضرورت عمل کردن به قانون در کشورمان پرداخته است.

حکم شرعی عمل نکردن به قانون

پرسش: آیا عمل نکردن به قانون کشور و بی‌اعتنایی به آن اشکال شرعی دارد و گناه محسوب می‌شود؟ مثلاً اگر از لحاظ قانونی خرید کردن از افرادی ممنوع باشد،  اگر خرید و فروشی انجام شود آیا این معامله باطل است؟

آیت الله خامنه‌ای: تخلف از قوانین و مقررات نظام اسلامى جایز نیست.

آیت الله مکارم شیرازی: در فرض سؤال چنانچه شرایط معامله رعایت شود، معامله باطل نیست. اما به دلیل تخلف از قانون حکومت اسلامی، مرتکب گناه شده است.

گزارش خطا

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
نظر: