05 اسفند 1400 23 رجب 1443 - 28 : 12
کد خبر : ۱۲۱۸۲۴
تاریخ انتشار : ۰۵ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۲:۲۴
آیت الله میرباقری:
آیت‌الله میرباقری می‌گوید غرب، تصویرسازی دروغین از آینده ارائه می‌دهد و قصد دارد جامعه‌ای مبتنی بر ضد ارزش‌ها ایجاد کند، مثل تمدن مادی امروز که مبتنی بر نظریه‌های مادی و ارزش‌های اجتماعی مادی است.

عقیق:آیت‌الله محمد مهدی میرباقری، عضو مجلس خبرگان رهبری در همایش ملی "انقلاب اسلامی و افق تمدنی آینده" که در سالن همایش‌های حوزه هنری برگزار شد، گفت: انبیاء آینده مطلوب را مبتنی بر نبإ الهی ترسیم کردند. اساس آن، توحید و ربوبیت الهی است. بر اساس آموزه‌های ادیان، وعده داده شدیم ذیل حقیقت توحید و ربویت حضرت حق، در همین عالم ارض، امتی ساخته شود. این الوهیت تبدیل به روابطی می‌شود که این روابط، از یک سو بر اساس ولایت و محبت و سرپرستی و فداکاری و در خط دیگری، روابط اخوت و محبت و ایثار است. امتی که در قالب حیات طیبه قرار می‌گیرند و ما آن را با عنوان جامعه عصر ظهور می‌شناسیم. جامعه‌ای که اخوت ایمانی محور است و روابط انسانها، رابطه ایمانی است.

وی افزود: بنابراین امت بر محور انبیا و اولیای معصوم است. ایشان از یک طرف خودشان عامل محبت الهی هستند و بعد جامعه را بر اساس ایثار و محبت، اداره می‌کنند. تفاوت اولیای الهی با فراعنه و مستکبرین در این است که انبیای الهی متصل به خزائن الهی هستند و از کرامت الهی برخودارند، به طوری که آمد و رفت ملت‌ها در آنها هیچ اثری ندارد، اما در عین حال، کریمانه برای امتشان هزینه می‌کنند و توقعی ندارند. اصل رابطه اخوت در جامعه ایمانی، مبتنی بر محوریت انبیا و اولیاست که مرتبط با خداوند هستند. خداوند وقتی امت حزب الله را در سوره مائده معرفی می‌کند، می‌فرماید «إِنَّما وَلِیُّکُمُ اللَّهُ وَرَسولُهُ وَالَّذینَ آمَنُوا الَّذینَ یُقیمونَ الصَّلاةَ وَیُؤتونَ الزَّکاةَ وَهُم راکِعونَ»؛ امتی که به این مرحله می‌رسند، ولایتشان با خدا و رسول و با مؤمنینی است که اقامه صلات می‌کنند و زکات می‌دهند؛ همان‌ها که همواره در ارتباط با خداوند هستند، اما این ارتباطشان با خدا مانع ارتباطشان با امت نمی‌شود بلکه ارتباط امت با خداوند بر محور ولی‌الله شکل می‌گیرد. پس باید تلاش کنیم روابط اجتماعی ما بر اساس این نظام ولایی  شکل بگیرد. باید به این نکته بپردازیم که آیا ایمان، کارآمدیِ ایجاد امت تاریخی را دارد یا نه؟ آیا اخلاق الهی می‌تواند تبدیل به امت شود یا خیر؟ می‌شود بر مدار ایمان به الله  و ایمان به غیب،‌ امتی را ساخت که این امت، جامع باشد و حیات طیبه داشته باشد.

میرباقری گفت: برخی تصور می‌کنند ادیان می‌توانند ساختار عادلانه بسازند. اگر دین نتواند لایه‌های بنیادین یک امت را شکل بدهد،‌ توانایی ساختارسازی را نخواهد داشت. ساختارهای عدالت مبتنی بر بندگی خدا و توحید، تنها در جامعه‌ای ایجاد می‌شود که در آن، ایمان تبدیل به توسعه اختیار شده، عقلانیت شکل گرفته و مبتنی بر این عقلانیت، ساختار عادلانه‌ای شکل می‌گیرد.  

وی با اشاره به اینکه در مقابل انبیاء که اخبار صادقانه ارائه می‌دهند، نبأ فاسق قرار دارد، گفت: خداوند این مسئله را در سوره حجرات اشاره کرده است. آنها از آینده تصویرسازی دروغین ارائه می‌دهند. نبأ فاسق، به دنبال برهم زدن جامعه انبیاست. می‌خواهد جامعه‌ای مبتنی بر ضد ارزش‌ها ایجاد کند، مثل تمدن مادی امروز که مبتنی بر نظریه‌های مادی و ارزش‌های اجتماعی مادی است. در این راستا فناوری‌ها و ساختارهایی ایجاد کرده است. مناسبات اخلاقی در این جامعه، مناسبات اخلاقی الهی نیست. محبت و فداکاری و خشوع در آن نیست. جامعه بازار است که بر اساس رقابت و منفعت‌طلبی شکل می‌گیرد. این منفعت‌طلبی تبدیل به سلطه‌گری می‌شود. انرژی که در کل دستگاه توسعه مادی و ساخت تمدن‌های مادی جریان می‌یابد، حرص دنیا و انگیزه‌های مادی است. تعبیری که کانت دارد، این است که طبیعت می‌دانست در ما چه چیزی ایجاد کند. او اخلاقی شیطانی را با این عنوان یاد می‌کند.  

آیت الله میرباقری ادامه داد: آنچه در عصر ظهور واقع می‌شود،‌ تمدن نیست بلکه مسئله‌ای فراتمدنی است. نقطه مقابلش، جریانی است که قصد دارد برای خود آرمان‌شهری بسازد و یا دنبال توسعه اخلاق مادی است. گوهر ایجاد این تمدن، تغییر بافت انسانی بر محور پرستش دنیا و ارزش‌های مادی است. ما در مسیر درگیری با این تمدن هستیم. اینطور نیست که در یک خلأ می‌خواهیم تمدن بسازیم. انبیاء دائماً‌ در حال درگیری، امتی را شکل می‌دادند. اما ما افقی راستین داریم که بر اساس آن، جامعه‌ای بر محور روابط ایمانی، اخلاقی، اخوت، محبت و ایثار شکل می‌گیرد. انقلاب اسلامی هم یکی از مراحل این درگیری تمدن‌هاست. این انقلاب حرکتی از لایه‌های عمیق جامعه برای تغییر وضعیت فعلی است. انقلاب، انسدادی که در تاریخ ایجاد شده بود را قصد کرد بردارد و بشریت را به قله‌هایی که انبیاء تعریف کردند، برساند. هرچند با چالش‌هایی مواجه هستیم، اما طلیعه‌های رویش استعدادهای الهی و آینده نوین را شاهدیم.

وی افزود: ما اکنون برای رسیدن به آن جامعه ایمانی که مبتنی بر روابط اخوت و ایثار است، چکار کنیم؟ باید جامعه‌ای بر مبنای اخوت و با محور ولایت حقه‌ای که متجسم در ولایت فقیه است،‌ شکل بدهیم. محور کرامت و اخوت باید بر این مبنا باشد. علت اینکه جوامع بر محور انبیاء، روابط اخوت و ایثار را شکل می‌داد،‌ این است که خود انبیاء محور ایثار در جامعه بودند. پیامبر، خود صاحب خُلق عظیم بود که توانست جامعه‌ای توحیدی شکل دهد.

 

منبع:تسنیم

گزارش خطا

مطالب مرتبط
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
نظر: