کد خبر : ۱۲۷۹۹۹
تاریخ انتشار : ۲۴ مهر ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۲
حجت الاسلام قمی عنوان کرد:

۱۰ هزار مسجد راوی پیشرفت‌های کشور در رویداد «به قله نزدیکیم» شدند

حجت‌الاسلام قمی در مراسم افتتاحیه رزمایش «به قله نزدیکیم» گفت: یکی از توانمندی‌های امامان محله این است که مردم محله خود و زبان‌شان را می‌شناسند چرا که با هرکس باید با زبان خودش صحبت کرد.

عقیق: مراسم افتتاحیه رزمایش «به قله نزدیکیم» با هدف تبیین جایگاه ایران در عصر جدید، با حضور حجت‌الاسلام محمد قمی رئیس سازمان تبلیغات اسلامی و جمعی از مدیران ادارات تبلیغات اسلامی کشور و برخی از مسئولان کشوری در شبستان بقیع مسجد مقدس جمکران برگزار شد.

با هدف احیای کارکردهای مسجد، هربار مهرواره‌ای طراحی می‌کنیم

در ابتدای این جلسه حجت‌الاسلام سید ناصر میرمحمدیان مدیرعامل بنیاد هدایت اظهار داشت: هدف ما احیای کارکردهای مساجد است و هربار یک کارکرد را برجسته می‌کنیم و مهرواره‌های مختلفی به این منظور طراحی می‌کنیم. مشکل گشایی و حل مسئله نیاز جدی جامعه است که باید مساجد در این عرصه‌ها به میدان بیایند. محور عملیات‌های گذشته ما این‌ها بود. کم کم این کارکرد به عنوان کارکرد مهم مساجد جا افتاد.

مدیرعامل بنیاد هدایت با اشاره به تأکیدات رهبر معظم انقلاب در زمینه جهاد تبیین، خاطرنشان کرد: بعد از آن بود که روایت‌های امید بخش برای تقویت جهاد امید نیز در مهرواره‌ها انجام گرفت. در مرحله بعدی عملیات «میهمانی محله» و «محله اربعینی» اجرا شد تا بُعد تعظیم شعائر مساجد نیز تقویت شود.

«به قله نزدیکیم»، رویکردی جدید در عرصه جهاد تبیین

میرمحمدیان یادآور شد: با توجه به شرایط امروز در دوسال اخیر رهبر معظم انقلاب ۲۰۰ بار در مورد اهمیت جهاد تبیین صحبت کردند. عمده کارهایی که در زمینه جهاد تبیین تاکنون انجام گرفته برای رفع شبهه و واکنش به برنامه‌ها و سیاه‌نمایی‌های دشمن بوده است اما رویکرد جدی که در عملیات‌های جهاد تبیینی سازمان و مساجد باید جدی گرفته شود، رویکرد اثباتی و رو به جلو است.

وی با تأکید بر اینکه ما باید جایگاه خود را در نظم جدید پیدا کنیم، گفت: در عملیات «به قله نزدیکیم» سعی شده در این مسیر پیش برویم و محتوای مناسب با این رویکرد را که کمتر تولید شده بود، تولید و عرضه کنیم. بنابراین یکی از کارهایی که در این عملیات انجام می‌شود تولید محتواست.

مدیرعامل بنیاد هدایت ضمن شرح جزئیات بیشتری از این عملیات، بیان داشت: این عملیات به نظر ما می‌تواند تلاقی دو اتفاق باشد تا از ظرفیت‌های هیأت‌هایی که با محوریت مساجد شکل می‌گیرند، بیشترین استفاده را برای کنشگری جهاد تبیین داشته باشیم و هم افزایی مساجد و هیأت‌ها شکل بگیرد.

اهمیت آموزش و کسب مهارت در تولید محتوای تبیینی

سپس حجت‌الاسلام مصطفی محمد دوست مسئول آموزش بنیاد هدایت با تأکید بر اهمیت آموزش مهارت تولید محتوا و مهارت‌های لازم برای انجام جهاد تبیین، گفت: کسی که در میدان جهاد تبیین کار می‌کند قاعدتاً به تجربیاتی نیاز دارد که این تجارب را در کنار بسترهایی همچون نرم افزارها و کانال‌هایی که محتوای فاخر برای جهاد تبیین تولید می‌کنند، در قالب بسته‌هایی ارائه و معرفی کنند.

همچنین حجت الاسلام امید محلاتی معاون راهبری بنیاد هدایت در توضیح برنامه این معاونت برای پیشبرد عملیات «به قله نزدیکیم»، اظهار داشت: هدف‌گذاری ما این است که یک‌صد مسجد الگو داشته باشیم که با توانمند کردن این مساجد، آن‌ها را الگونمایی کنیم تا هدف و ایده‌هایی که داریم را بتوانیم در آن مساجد نشان دهیم.

تولید محتوا جهاد تبیین برای ۱۰ هزار مسجد در قالب عملیات «به قله نزدیکیم»

حجت‌الاسلام محلاتی خاطرنشان کرد: برای تحقق این اهداف عملیات «مسجد به مسجد» تعریف شد و با کمک دوستان شبکه راهیاری این کار را پیش بردیم. در ۶ ماه نخست امسال ۸۵۰  مسجد را تک به تک به خدمت امامان و عناصر فعال مساجد رسیدیم و مفصل با آنها گفت‌وگو کردیم. در این عملیات به دنبال ایجاد انگیزه و افق‌گشایی بودیم تا ظرفیت‌های مسجد را برای برداشتن گام‌های بعدی استقراء کنیم.

وی با اشاره به راه‌اندازی گام دوم عملیات «مسجد به مسجد» ذیل عملیات «به قله نزدیکیم»، گفت: مجاهدت دیگری که دوستان راهیار قرار است در پیش داشته باشند این است که امیدواریم با شناسایی ظرفیت‌های استان‌ها و برگزاری و رونق گعده‌ها، جریان جهاد تبیین شکل بگیرد و در کنار آن، بسته‌های تولید شده را که حاصل جلسات و نکات مطرح شده توسط اساتید و صاحب نظران در «حسینیه هدایت» است، به ۱۰ هزار مسجد برسانیم تا جریان خوب تبیینی شکل بگیرد.

رونمایی از پوستر عملیات «به قله نزدیکیم» و «حسینیه هدایت»

در ادامه این مراسم از دو پوستر عملیات «به قله نزدیکیم» و «حسینیه هدایت» توسط حجج اسلام قمی و میرمحمدیان رونمایی شد.

حجت‌الاسلام محمد قمی رئیس سازمان تبلیغات اسلامی نیز در این مراسم گفت: ان شاءالله این مباحثات طلبگی و این توجهات محتوایی در کنار بقیه مجاهدت‌هایی که تک تک شما عزیزان در جای جای ایران انجام می‌دهید و این توجه و تمرکز محتوایی بر حرف نوی امروز انقلاب اسلامی باعث برکات روزافزون همه تلاش‌ها و دویدن‌ها و مجاهدت‌ها بشود؛ چون ما وارث شأن تبلیغی نبی مکرم اسلام(ص) هستیم. در عرصه تبلیغ مهم این است که چه چیزی را به جان و دل مردم عرضه کنیم.

امام محله باید مهم‌ترین مطالب را به زبان مردم و گویا تبیین کند

وی با توجه به نقش ارزنده امامان محله در عرصه تبلیغ، بیان داشت: یکی از توانمندی‌های امامان محله این است که مردم محله خود و زبان‌شان را می‌شناسند چرا که با هر کس باید با زبان خودش صحبت کرد. کسی که ردای پیامبر(ص) را به تن کرد باید با زبان امید با مردم صحبت کند. امام محله باید بتواند حرف‌های مهم را به زبان مردم محله خود و روان و گویا بیان کند. به نظر امامت کار ساده‌ای می‌آید اما کار بسیار ظریف و پیچیده‌ای ا‌ست.

رئیس سازمان تبلیغات اسلامی یکی از مهمترین‌ حرف‌ها و خواسته مردم جامعه را پیشرفت، عنوان کرد و گفت: در این برهه افکارسنجی‌ها فراگیری، این مطالبه را فراوان نشان می‌دهد که مردم دنبال پیشرفت هستند. رهبر معظم انقلاب در سخنرانی مهم خود در سال ۹۱ که به خراسان شمالی تشریف برده بودند، فرمودند پیشرفت تداعی‌کننده حرکت و راهی است که باید طی شود و پیرامون واکاوی این مضمون مهم و سرنوشت ساز مطالب مهمی را بیان فرمودند.

قمی تصویرسازی از این رشد و پیشرفت و قله‌ای که به آن نزدیک هستیم را بسیار مهم خواند و اظهارداشت: ما باید در این زمینه با مردم صحبت کنیم. کار شما باید به گونه‌ای باشد که مردم امام محله را از خود بدانند و او را گره گشا ببینند. اگر امام محله از این مواهب هم بهره مند نباشد، حیف است. البته که حرف حساب راه خودش را باز می‌کند و نگاه مردم به زندگی را بهتر می‌کند؛ اگر حرف نویی وجود داشته باشد و به زبان مردم بیان شود، حتما مؤثر واقع می‌شود.

«حسینیه هدایت»، محملی برای تصویر جایگاه ایران اسلامی در عصر جدید

وی با اشاره به سلسله نشست‌هایی که در «حسینیه هدایت» و در راستای عملیات «به قله نزدیکیم» بناست با حضور اساتید، صاحب نظران و فرهیختگان برگزار شود، گفت: در این نشست‌ها قرار است کمی درباره حرف حساب انقلاب اسلامی، صحبت کنند. این نهضت دارد در روی زمین گام به گام پیش می‌رود، هنر شماست که با زبان مردم این را در گفت‌وگو با مردم به مباحثه بگذارید و عرضه کنید و آثارش را ببینید.

رئیس سازمان تبلیغات اسلامی در تبیین و ارائه تصویری از قله‌ای رهبر معظم انقلاب فرمودند به آن نزدیک هستیم، گفت: این واژه‌ها یک تداعی اولیه‌ای در ذهن مردم دارد. اگر پیشرفت در یک سطحی از تمدن سازی به مثابه قله در نظر گرفته بشود، حال باید به مردم توصیفی ارائه دهیم، چرا می‌گوییم ما نزدیک قله‌ نزدیکیم؟

قمی با اشاره به فرمایشات رهبر معظم انقلاب در این زمینه، بیان داشت: ایشان می‌فرمایند تمّدن و پیشرفت یک بخش ابزاری دارد و در مقابل آن نیز یک بخش حقیقی وجود دارد که رفتارهای ما در عرصه‌های مختلف اجتماعی یا همان سبک زندگی است؛ مثل مسائل خانواده، نوع لباس، خوراک و ارتباطات ما با یکدیگر. اینها متن پیشرفت است. این مکتب برای آبادانی دین و دنیا به وجود آمده است.

معیار سنجش پیشرفت یک جامعه

وی در تبیین تفاوت‌هایی که بین سخت افزار و بعد حقیقی پیشرفت وجود دارد، گفت: در الزامات پیشرفت معنا و تفسیری از زندگی وجود دارد که در فرمایشات رهبری مطرح شده است. در گفت‌وگو با مردم باید مصادیق و مثال‌ها را مطرح کنیم. مانند قرآن که قصه می‌سازد و مفاهیم بلندی را بصری می‌کند تا راه و رسم زندگی با تمثیل تبیین شود.

رئیس سازمان تبلیغات اسلامی افزود: از نگاه رهبر معظم انقلاب، پیشرفت ۴ عرصه و بعد دارد. یکی در ساحت فکر و اندیشه، دوم علم، سوم زندگی و چهارم ایمان. اگر بهره‌مندی جامعه‌ای از ابزار زیاد باشد اما بهره‌مندی‌اش از به کارگیری فکر کم باشد به نتیجه مطلوب نمی‌رسد. در تعبیر رهبری مهمترین عرصه پیشرفت ایمان و معنویت است.

قمی با توجه بر اهمیت بعد چهارم پیشرفت و رسالتی که طلاب در تبیین آن بر عهده دارند، تصریح کرد: برای ایمان هم باید سنجه‌ای وجود داشته باشد و به ظاهر نمی‌توان خوبی و نیکویی را فهمید چون از یک امر قلبی داریم صحبت می‌کنیم و باید معیاری برای آن وجود داشته باشد. به نظر شما آیا پیاده‌روی جاماندگان اربعین حکایت از ایمان می‌کند یا نمی‌کند؟! بنابراین باید سنجه‌هایی تعریف بشود که ایمان جامعه وضعیت جامعه رو به چه صورتی نشان می‌دهد؟

ایمان، مهم‌ترین نرم افزار در عرصه تمدن‌سازی

وی تأکید کرد: در همه این عرصه‌های نرم افزاری، ایمان از همه مهمتر است. آن چیزی که حرکت می‌آفریند ایمان است و پیشرفت‌های در همه عرصه‌ها، پشتیبانی به نام ایمان دارد. باید دید پیشرفت در کجاها ملموس بوده و در کجاها ملموس نبوده و چرا نبوده؟ این‌ها محل مباحثه در این سلسله جلسات است.

رئیس سازمان تبلیغات اسلامی با ببان اینکه باید سنجه پیشرفت و نزدیکی به قله را مشخص کرد، گفت: باید بررسی کنیم که کدام محورها در وضعیت موجود به ما نشان می دهد که پیش رفته‌ایم یا عقب هستیم. مثلاً مشخصاً رهبر معظم انقلاب فرمودند در بحث عدالت ما عقب هستیم. باید ببینیم در مکتب امامین انقلاب شاخصه‌های پیشرفت چیست و آن را تبیین کنیم.

قمی توجه به دست الهی در پشتیبانی و هدایت انقلاب را یکی از باورهای مهم امام راحل و رهبر معظم انقلاب برشمرد و اظهار کرد: در محاسبات ما این موضوع چه جایگاهی دارد؟! امام(ره) فهم عمیقی از باطن جامعه داشت و مردم را خوب می‌شناخت به همین دلیل به مردم ایمان داشت و نتیجه این اعتماد این شد که جوانان از عشرتکده‌ها سر سجاده خون نشستند.

وی با اشاره به درختواره و سرفصل‌هایی که در «عملیات به قله نزدیکیم» طراحی شده و بناست که اساتید و صاحب نظران این مباحث را مورد بحث و گفت‌وگو قرار دهند، گفت: ترسیم دنیای قبل از انقلاب خمینی(ره) (عصر روشنگری)، ترسیم نسبت انقلاب اسلامی و رنسانس، ویژگی‌های عصر خمینی(ره)، نظم جدید جهانی، بررسی بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی به عنوان مانیفست فتح قله‌ها و مطالب دیگری که در این سیر بحث آمده خوب و با همیت است. ما باید در این سلسله جلسات با جدیت مباحثه طلبگی کنیم.


ارسال نظر
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پربحث ها
پرطرفدارترین عناوین