۰۲ آذر ۱۴۰۳ ۲۱ جمادی الاول ۱۴۴۶ - ۲۱ : ۱۷
عقیق:پیغمبر اکرم صلیالله علیه و آله در حدیثی که در منابع معتبر و مستند شیعه و سنی آمده، فرموده است: «أفضل الأعمال أمتی إنتظار الفرج؛ برترین اعمال امت من، انتظار فرج است.» با این وجود هنوز هم گاهی در حل مشکلات فردی، خانوادگی و اجتماعی دست به دامن ابزارها و روشهایی غیر از توجه به ضرورت فرج و ظهور امام زمان (عج) هستیم. این بیتوجهی ما به اندازهای است که علما و دانشمندان دینی و اهل دل که از قلب مبارک آن امام معصوم و صاحب زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف باخبر میشوند، ضمن هشدارها و یادآوری توجه به آن حضرت، از ما بابت این غفلت گلایه دارند. چنانکه در سخنان و گفتارهای آیتالله العظمی بهجت رحمهالله علیه، نمونههای زیادی از این هشدارها مشاهده میشود تا دعای اصلی ما در تمام سختیها و مشکلات، دعای برای فرج حضرت بقیهالله الاعظم عجل الله تعالی فرجه الشریف باشد.
بخشهایی از سخنان آیتالله العظمی محمدتقی بهجت رحمهالله علیه را در خصوص ظهور آخرین حجت خدا بر روی زمین، مورد بازخوانی قرار دادیم تا دلایل غیبت حضرت صاحب عجل الله تعالی فرجه الشریف و مسئولیت ما در این دوران مورد توجه قرار بگیرد. این مطالب گزیدهای از سخنان این عالم بزرگوار و حکیم است که پس از تائید دفتر معظم له، منتشر شده است.
عنایت ویژه به ثابتقدمان در زمان نزدیک ظهور
در این زمانه اینگونه قضایا نادر اتفاق میافتد، اگر اتفاق بیفتد! ولی انصاف این است که در زمان خیلی نزدیک به ظهور که ظلم فراگیر میشود؛ «مُلِئَتْ ظُلْما وَ جَوْراً» مظنون است ـ بلکه بالاتر از ظن ـ به افرادی که پیش از ظهور در دین و ایمان باقی میمانند و ثابتقدم هستند، عنایات و الطاف خاصی میشود، تا از دین خارج نشوند؛ زیرا حضرت ولیعصر عجل الله تعالی فرجه الشریف تکیهگاه مردم است و کسانی که تکیهگاهشان او باشد، کوه ایمان هستند!
گویا مردم تا زمان نزدیک به ظهور تصفیه میشوند؛ «یقوُمُ... بَعْدَ إِرْتِدادِ أَکثَرِ الْقائِلینَ بإِمامَتِهِ؛ بعد از بازگشت بیشتر کسانی که به امامت او اعتقاد دارند، قیام میکند.»
قهراً کسانی که از ابتلائات و آزمایشهای الهی درآمدهاند، الطافی ویژه از ناحیه آن حضرت شاملشان میشود.
راه دیگر برای تحقق ظهور
سؤال: آیا برای وقت ظهور حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف غیر از روایاتِ «مُلِئَتْ ظُلْماً وَ جَوْراً» راه دیگری نیز وجود دارد؟
جواب: بله، اگر عدهای توافق بر صلاح کنند، در ظهور آن حضرت مؤثر است؛ چنانکه «مُلِئَتْ ظُلْماً وَ جَوْراً» مُؤثر است؛ ولی این فقط «اگر» است. و میگویند که «اگر» را با «مگر» پیوند دادند و از جمع آن دو کاشکی (ای کاش!) درآمد.
سؤال: آیا در این زمینه روایت هم وجود دارد که اگر عدهای بر صلاح توافق کنند، آن حضرت ظهور میکند؟
جواب: بله، از ناحیه مقدسه وارد است که: «لَوْلا شیعَتُنا اتفَقُوا...؛ اگر شیعیان ما اتفاق میکردند...» یعنی دعای حقیقی و جامع شرایط عدهای از اهل خیر و صلاح برای فرج به حدی برسد که مستجاب شود.
ندای امام عصر علیه السلام در هنگام ظهور
روایت دارد که امام زمان صلوات الله علیه که ظهور فرمود، میفرماید: «أَلا یَا أَهلَ الْعَالَم». پنج ندا میکند به اهل عالم، بدون هیچ دستگاهی و اختراعی، این [ندای او] به همه میرسد؛ به هر کسی به لغت [و زبان] خودش میرسد. در عالَم [هستی] نه [فقط] در این پنج قاره یا مثلاً چهار اقلیم. نه خیر، نه، اینها محدود هستند، آن هم با دستگاه، [اما] او غیر محدود است بدون دستگاه. «إِنّی أَنَا الْمُنْتَقِم، أَلا یَا أَهلَ الْعالَم إِنَّ جَدِّیَ الْحُسَین قتل عَطشاناً، أَلا یَا أَهلَ الْعالَم إِنَّ جَدِّیَ الْحُسَین سَحَقوهُ عُدواناً».
[اگر] کسی معرفت پیدا کند، مسئله ظهور امام و غیبت امام را میفهمد. [در حقیقت] ما [او را] نمیبینیم، او ما را میبیند. ما کلامش را نمیشنویم، او کلام ما را میشنود. ما معرفتمان ناقص است. عینک ما یک تاری دارد والا آنها که ما را میبینند.
لکن گفت: «شیعَتُنا أَصبَرُ مِنّا لِأَنّا نَصبِر وَ نَحنُ نَعلَم وَ هُمْ یَصبِرون وَ هُم لا یَعلَمون» [علم] ما از اینکه منتقِم خواهد آمد، [به این دلیل است که] روایت است، اما آنها خودشان میدانند که منتقم میآید.
منبع:تسنیم