۰۳ آذر ۱۴۰۳ ۲۲ جمادی الاول ۱۴۴۶ - ۱۵ : ۰۲
عقیق:حجت السلام والمسلمین محسن قرائتی، در شب نهم ماه محرم الحرام در محل مسجد امام خمینی(ره) کرمان در باب مسئله نماز و توجه خاص امام حسین علیه السلام، گفت: قرآن در بزرگترین سورهی خود میفرماید یُقیمُونَ الصَّلاةَ [سوره بقره - آیه 2]، و در کوچکترین سوره هم میفرماید فَصَلِّ لِرَبِّکَ وَانْحَرْ [سوره کوثر - آیه 2]، یعنی هم در بزرگترین سوره و هم در کوچکترین سورهی قرآن مسئله نمار آمده است. و باز قرآن میگوید نماز را به جماعت بخوانید وَ ارْکَعُوا مَعَ الرَّاکِعِینَ [سوره بقره - آیه 43]، و امام حسین علیه السلام نیز در روز عاشورا نمازشان را به جماعت خواندند.
رئیس ستاد اقامه نماز کشور ادامه داد: آیه ای هم داریم که در خصوص نماز جبهه است و شأن نزولش چنین است که چند سال بعد از هجرت پیامبر به مدینه، ایشان قصد عمره کردند و با تعدادی از مسلمانان به عمره رفتند؛ مشرکین مکه که اجازه ورود به مسلمانان را نمیدادند و مسلمانان مشاجره داشتند هنگام نماز ظهر وقتی دیدند تمام مسلمانان به نماز جماعت ایستادند فکر کشتن مسلمانان را برای نماز بعدی در سر پروراندند که آیهای نازل شد وَإِذَا کُنْتَ فِیهِمْ فَأَقَمْتَ لَهُمُ الصَّلَاةَ فَلْتَقُمْ طَائِفَةٌ مِنْهُمْ مَعَکَ وَلْیَأْخُذُوا أَسْلِحَتَهُمْ فَإِذَا سَجَدُوا فَلْیَکُونُوا مِنْ وَرَائِکُمْ ... [سوره نساء - آیه 102] در این آیه قرآن میفرماید هنگامی که در جنگ هستید همه شما به امام جماعت اقتدا نکنید، گروهی از شما با اسلحه به نگهبانی گروه دیگر بایستد و گروه دوم نماز را در رکعت دوم به صورت فرادا بخوانند تا گروه اول بتواند خود را به رکعت دوم امام جماعت برساند و گروه دوم هم باید اسلحه و هم کلاهخود داشته باشد که از خطر احتمالی محافظت شوند. حالا چرا دستور قرآن در مورد نماز جماعت در جنگ این چنین است؟ خداوند میخواهد مسلمانان در نماز غافلگیر دشمن نشوند؛ امام حسین علیه السلام هم نماز را در ظهر عاشورا همینطور خواندند و یک عدهای اقتدا کردند و یک عده حفاظت کردند.
وی اضافه کرد: قرآن سفارش کرده است نماز را اول وقت بخوانید؛ امام حسین هم در روز عاشورا نماز را اول وقت خواندند. همچنین در قران میفرماید حضرت عیسی مسیح علیه السلام میگویند تا زنده هستم باید نماز بخوانم وَأَوْصَانِی بِالصَّلَاةِ وَالزَّکَاةِ مَا دُمْتُ حَیًّا [سوره مریم - آیه 31]، امام حسین نیز تا آخرین روز اقامه نماز کردند. و باز قرآن می فرماید بازاری خوب کسی است که به محض شنیدن صدای اذان از کسب و کار دست بکشد رِجَالٌ لَّا تُلْهِیهِمْ تِجَارَةٌ وَلَا بَیْعٌ عَن ذِکْرِ اللَّهِ [سوره نور - آیه 37] و ستایش میکند از کسانی که در حال کسب و کار هستند، ولی به محض شنیدن صدای اذان، کسب و کار و مغازه را تعطیل میکنند؛ امام حسین(ع) نیز حتی نجات جانشان مانع از نمازشان نشد و با آنکه ایشان میدانستند در مقابل تیرها هستند اما باز نمازشان را خواندند؛ نه تنها تِجَارَةٌ وَلَا بَیْعٌ، بلکه جان دادنشان هم مانع از برپایی آن نماز نشد و این خیلی مهم است.
استاد قرائتی در ادامه با اشاره به اسباب قبولی نماز افزود: امام حسین علیه السلام نه تنها در ظهر عاشورا نماز خواندند، بلکه به واسطه ایشان آن زمینی که زیر پای امام بود و امام بر روی آن نماز خواندند به نماز خواندن ما ارزش میدهد. چراکه سه چیز باعث میشود نماز قبول شود، یا حضور قلب، و اگر حضور قلب ندارید حداقل نافله بخوانید و اگر نه حضور قلب دارید و نه نافله میخوانید، حداقل از مهر کربلا استفاده کنید؛ پس خاکی که امام حسین روی آن نماز خواندند و شهید شدند آن خاک رمز و واسطه قبول شدن نمازهای ماست.
وی با اشاره به جایگاه بالای بی بی زینب کبری سلام الله ادامه داد: امام حسین علیه السلام به حضرت زینب کبری فرمودند در نماز شب برای من دعا کن؛ ببینید نماز حضرت زینب چه قدر ارزش دارد که امام(ع) به خواهر چنین می فرمایند.
رئیس ستاد اقامه نماز درخصوص نحوه اقامه نماز، خاطر نشان کرد: نماز را باید علنی و در جامعه خواند؛ امام حسین علیه السلام در روز تاسوا و عاشورا میتوانستند در خیمه نماز بخوانند، اما در میدان نماز خواندند؛ این در حالی است که امام(ع) را در ظهر عاشورا سی تیر زدند. و در واقع اقامه نماز یعنی تظاهر به نماز. و اما وقتی در روز تاسوعا حمله را یزیدیان شروع کردند، امام حسین به یاران خود فرمودند به یزیدیان بگویید جنگ را برای فردا بگذارند أَنِّی أُحِبُّ الصَّلَاة [اللهوف علی قتلی الطفوف / ترجمه فهری / ص 89] چون من نماز را دوست دارم؛ خب همه ما [عزاداران امام حسین علیه السلام] نماز میخوانیم اما آیا ما نیز مثل امام حسین علیه السلام نماز را دوست هم داریم؟ باید به نماز علاقه داشته باشیم و آن را با حضور قلب بخوانیم. باید علاوه بر دوست داشتن نماز، آن را درست بخوانیم؛
وی اظهار کرد: نماز کلید دارد و کلید آن واجباتِ نماز است، اگر واجبات درست ادا و قرائت نشود این کلید به درستی کار نمیکند، درست مانند سوئیچ ماشینی که اگر دندانههایش کم یا زیاد باشد نمیتواند آن خودرو را روشن کند. ما در خصوص کم و کیف نماز هم باید تسلیم حکم خداوند و اولیای خدا باشیم.
استاد قرائتی در ادامه افزود: قرآن میفرماید جهنم ۱۹ تا مسئول دارد. عَلَیْهَا تِسْعَةَ عَشَرَ [سوره مدثر - آیه 30] و این سوال پیش میآید که چرا خداوندی که میلیاردها فرشته دارد وَمَا یَعْلَمُ جُنُودَ رَبِّکَ إِلاَّ هُوَ [سوره مدثر - آیه 31] برای جهنم فقط ۱۹ تا مسئول [فرشته عذاب] باید گماشته باشد؟ قرآن در جواب میفرماید وَمَا جَعَلْنَا عِدَّتَهُمْ إِلَّا فِتْنَةً [سوره مدثر - آیه 31] ما به عمد ۱۹ مسئول گذاشتیم تا مشخص شود چه کسی تسلیم است و چه کسی بهانهتراشی میکند. چطور وقتی ما نزد پزشک میرویم و نسخه پزشک را میگیریم بدون هر گونه بهانهتراشی و ایرادی به تجویز او، داروها را تهیه و مصرف میکنیم آنهم فقط به صرف چند سالی تحصیل و کسب علم پزشک؟ پس همین طور باید تسلیم علم نامحدود خداوند نیز باشیم؛ قرآن میفرماید همه شما یک ذره سواد دارید وَمَا أُوتِیتُمْ مِنَ الْعِلْمِ إِلا قَلِیلا [سوره اسراء - آیه 85]، ما توان تصرف در هستی را نداریم پس باید همانطور که اسلام گفته نماز را برپا کنیم.
وی، بحث نماز و اهمیت آن را بدین صورت به انتها رساند: ما حتی وقتی به امام زمان عجل الله تعالی فرجه سلام میدهیم، میگوییم السَّلاَمُ عَلَیْکَ حِینَ تُصَلِّی [زیارت آل یس] مهدی جان، سلام بر تو که در حال نماز هستی، السَّلاَمُ عَلَیْکَ حِینَ تَرْکَعُ، سلام بر تو که در رکوع هستی؛ حِینَ تَقْنُتُ، حِینَ تَسْجُدُ ... سلام بر تو که در قنوت و سجود و ... هستی، یعنی وقتی به امام زمان هم سلام میکنیم به عضو عضو نمازشان سلام میکنیم. مسئله نماز را باید جدی گرفت. به طوری که قرآن میفرماید قراردادهایتان را هم بعد از نماز ببندید وَمِن بَعْدِ صَلَاةِ الْعِشَاءِ.