۰۳ آذر ۱۴۰۳ ۲۲ جمادی الاول ۱۴۴۶ - ۱۲ : ۰۸
عقیق:آیت الله محمدمحمدی ری شهری یکشنبه 23تیرماه در «سومین همایش علمی امام رضا (ع)، آموزهها و رویکردها» در مؤسسه علمی پژوهشی امام خمینی (ره) قم با بیان اینکه در دوران امامت امام رضا(ع) بر روی علمیت اهل بیت(ع) تأکید شده است، اظهارکرد: هیچگونه جدایی بین قرآن و اهلبیت وجود ندارد، سخنان و محاسن کلام اهلبیت (ع) همان محاسن قرآن کریم است، محاسن قرآن کریم زمانی بهدرستی فهمیده میشود که از طریق اهلبیت (ع) منتقل شود.
رئیس موسسه فرهنگی دارالحدیث افزود: در این دوران بود که اقدامات پر اهمیتی همچون زمینهسازی برای تولد و دوران جدید امامت حضرت ولیعصر (عج) و آمادهسازی جامعه برای ورود به دوران غیبت شکل گرفت.
آیت الله ری شهری تصریح کرد: تکثر نحلههای فکری و فرهنگی و مبارزه با آنها برای اثبات حقانیت و مرجعیت علمی تشییع رویکرد اصلی امام هشتم بود.
وی با بیان اینکه قرآن منهای اهل بیت(ع) کتابی صامت است، اظهارکرد: محاسن قرآن در صورتی دیده می شود که از طریق اهل بیت(ع) به ما ابلاغ شود. موضوعی که امروز برای تمام بشریت مطرح است، تلاش امام رضا(ع) برای مرجعیت علمی در بین اهل بیت(ع) است.
وی یادآور شد: نکته ای که به ذهن می رسد این است که چرا معصوم می فرماید اگر مردم زیبایی های سخن ما را بشنوند جذب مکتب ما می شوند و چرا مردم را به قرآن دعوت نکرده است؟ برای این پرسش می توان پاسخ هایی طرح کرد؛ از جمله اینکه قرآنی که از اهل بیت جدا بوده و صامت است، به خودی خود ارزشی ندارد.
تولیت آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) گفت: محاسن قرآن در صورتی دیده می شود که از طریق اهل بیت(ع) به ما ابلاغ شود و امیرالمومنین(ع) در جریان حکمیت فرمودند که این کتاب صامت بوده و من باید بگویم قرآن چه می گوید.
آیت الله ری شهری، اهل بیت(ع) را قرآن شناسان حقیقی دانست و ادامه داد: مهم ترین نوع تفاسیر، تفسیری است که بر اساس شیوه اهل بیت(ع) تدوین می شود و کتاب پرتوی از تفسیر اهل بیت(ع) آغاز یک حرکت در مرجعیت علمی اهل بیت در تفسیر است.