۳۱ شهريور ۱۴۰۳ ۱۸ (ربیع الاول ۱۴۴۶ - ۳۴ : ۰۴
کد خبر : ۱۰۵۴۷۲
تاریخ انتشار : ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۲:۱۱
چرا مهر نماز را بعد از اتمام نماز میبوسیم؟
عقیق:پرسش
چرا مهر نماز را بعد از اتمام نماز میبوسیم؟
پاسخ اجمالی
مهرهایی که نمازگزار در نماز از آن استفاده میکند دو نوع است. یکی تربت و خاک کربلا، و نوع دیگر سایر چیزهایی که سجده بر آنها صحیح است.
به برکت ایثاری که سید الشهداء در بذل جان و مال در سرزمین کربلا انجام داده، خداوند آثاری؛ مانند برکت و شفاء در خاک آن سرزمین قرار داده است.
امام کاظم(ع) در ضمن حدیثی فرمود: خداوند تربت جدم حسین(ع) را برای شیعیان و دوستان ما شفا قرار داده است.[1]
بر این اساس بوسیدن خاک کربلا برای تبرک و شفا امر شایستهای است که هیچ منع عقلی یا شرعی ندارد؛ زیرا بوسیدن تربت امام حسین(ع) در واقع نوعی تکریم، ابراز ارادت و زنده نگهداشتن یاد و خاطره آنحضرت است که خود این عمل، نوعی بزرگداشت کمال و فضلیت است.
امّا نسبت به سایر خاکها باید گفت به دلیل تبرک به خاک کربلا کم کم این عمل به صورت عادت در مورد سایر خاکها نیز جریان یافته و این نیز به خودی خود ایرادی ندارد؛ زیرا نظر به اینکه از مهر مورد نظر در ارتباط با خدا استفاده شده و شخص نمازگزار بر آن سجده کرده و با سجده بر آن، در مقابل خدا تواضع نموده، از این جهت تبرک یافته و بوسیدن آن از باب تیمن و تبرک جایز است.
به برکت ایثاری که سید الشهداء در بذل جان و مال در سرزمین کربلا انجام داده، خداوند آثاری؛ مانند برکت و شفاء در خاک آن سرزمین قرار داده است.
امام کاظم(ع) در ضمن حدیثی فرمود: خداوند تربت جدم حسین(ع) را برای شیعیان و دوستان ما شفا قرار داده است.[1]
بر این اساس بوسیدن خاک کربلا برای تبرک و شفا امر شایستهای است که هیچ منع عقلی یا شرعی ندارد؛ زیرا بوسیدن تربت امام حسین(ع) در واقع نوعی تکریم، ابراز ارادت و زنده نگهداشتن یاد و خاطره آنحضرت است که خود این عمل، نوعی بزرگداشت کمال و فضلیت است.
امّا نسبت به سایر خاکها باید گفت به دلیل تبرک به خاک کربلا کم کم این عمل به صورت عادت در مورد سایر خاکها نیز جریان یافته و این نیز به خودی خود ایرادی ندارد؛ زیرا نظر به اینکه از مهر مورد نظر در ارتباط با خدا استفاده شده و شخص نمازگزار بر آن سجده کرده و با سجده بر آن، در مقابل خدا تواضع نموده، از این جهت تبرک یافته و بوسیدن آن از باب تیمن و تبرک جایز است.
[1]. «... فَإِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ جَعَلَهَا شِفَاءً لِشِیعَتِنَا وَ أَوْلِیَائِنَا»، مجلسى، محمد باقر، بحارالانوار، بیروت، دار إحیاء التراث العربی، چاپ دوم، 1403ق.
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۳
ناشناس
| | ۲۲:۴۷ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۶
1
0
پاسخ
چرا ماسعی میکنیم بسیاری از مسائل را بر اساس ذهنیات خود توجیه وموجه جلوه دهیم مگر مهمترین اصل فلسفه نماز بی هویتی ویگانگی وخروج از خود پرستی وانانیت نیست؟ کسیکه سجده برخاک میکند در واقع باید متذکر شودکه از پست ترین چیزها خلق شده و تواضع را دربرابر خداونددر پیش گیرد وخلائق را کوچکتر از خود نداندلبته تربت امام حسین (ع) در این مورد مستثنا است چرا که امام حسین بهترین رهرو برای سالکان است
ناشناس
| | ۲۲:۴۷ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۶
1
1
پاسخ
چرا ماسعی میکنیم بسیاری از مسائل را بر اساس ذهنیات خود توجیه وموجه جلوه دهیم مگر مهمترین اصل فلسفه نماز بی هویتی ویگانگی وخروج از خود پرستی وانانیت نیست؟ کسیکه سجده برخاک میکند در واقع باید متذکر شودکه از پست ترین چیزها خلق شده و تواضع را دربرابر خداونددر پیش گیرد وخلائق را کوچکتر از خود نداندلبته تربت امام حسین (ع) در این مورد مستثنا است چرا که امام حسین بهترین رهرو برای سالکان است
سعید
| | ۰۹:۵۵ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۷
4
0
پاسخ
شرک محض