حجتالاسلام جعفری در گفتوگو با فارس:
رویداد«ظهور»تنهاخبرجهانشمول رسانههاست
قائم مقام بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود(عج) گفت: هیچ خبری جز خبر آمدن یک موعود جهانشمول نیست، چون مسألهای مانند مهدویت و ظهور نداریم که تمام ابعاد جغرافیایی را در بر بگیرد و حوزههای مختلف بشری را درگیر کند.
عقیق:حجتالاسلام محمدصابر جعفری قائم مقام بنیاد فرهنگی حضرت مهدی(عج) در گفتوگویی درباره جایگاه رسانه در موضوع مهدویت اظهار داشت: اگر پیام رساننده و انتقال پیام برای رسانه را در نظر بگیریم، رسانهها با همه گستردگی که دارند، در صدر پیامهای خودشان که میتوانند داشته باشند، یک پیام جهانی است، گاهی اوقات پیام رسانه یک پیام منطقهای و گاهی یک پیام کشوری است.
وی با تأکید بر اینکه هر چقدر پیام رسانه افراد بیشتری را در بر بگیرد، نشان از موفقیت آن رسانه دارد، افزود: رسانه چه نوشتاری باشد، چه شنیداری، تصویری، الکترونیکی و مجازی، مهم گستره این پیام رسانه است، دومین ویژگی این است که پیامی که منتقل میشود همه فهم و فراگیر باشد، این اهمیت رسانه را میرساند که نمیشود برای چنین خبری قیمتگذاری کرد، چرا که جمعیت زیادی از مردم را درگیر خودش میکند.
حجتالاسلام جعفری با بیان اینکه صداقت و درست روایت کردن در خبر گاهی مورد غفلت رسانه قرار میگیرد، اظهار داشت: هیچ خبری جز خبر آمدن یک موعود که ادیان بشارت آمدن او را دادند، یعنی در حوزه جغرافیایی موضوع نگاه ادیان با محوریت موعود الهی و منجی و از نگاه بشری با موضوعاتی مانند کمالخواهی، آزادیخواهی و رفاهخواهی؛ یعنی تمام دغدغههایی که بشر دارد، تمام شمول نیست.
وی ادامه داد: مسألهای مانند مهدویت و ظهور حضرت حجت(عج) نداریم که تمام ابعاد جغرافیایی را در بر بگیرد و حوزههای مختلف بشری را درگیر کند، مانند اینکه مردم نسبت به محیط زیست رعایت بیشتری کنند یا در ارتباطات اجتماعی مبتنی بر رفتارهای درست و صحیح باشند، بهشت ظاهری در همین زمین اتفاق میافتد، این بخشی از اتفاقاتی است که با آمدن کسی که مشرف به عالم است، روی میدهد.
قائم مقام بنیاد فرهنگی حضرت مهدی(عج) موعود بیان داشت: چون این اتفاقات را یک فرد معصوم همراه با آگاهی در خدمت رشد و تعالی به کار میبرد، با فساد و تباهی مبارزه میکند و در واقع کمالهایی که بشر آرزوی آن را دارد و آن شیرینیهایی که بشر میخواهد حلاوت آن را بکشد، توسط این ولی خدا رخ میدهد.
وی با بیان اینکه رسانهها همواره تلاش دارند که اخبار خود را مبتنی بر صداقت و راستی نشان دهند، افزود: همه مدعی هستند که خبر بهتر را منتقل میکنند، همه میخواهند با شوهای تبلیغاتی مخاطبان خود را جذب کنند، بنابراین وقتی به نمونهای که قبلاً اتفاق افتاده و وجود داشته صحبت شود، مانند اینکه از رهبر و فرماندهای سخن به میان آید که مانند محرومترین فرد در جامعه زندگی میکند و برای جامعه رفاه و امنیت به ارمغان میآورد، این خبر را قبول خواهند کرد.
حجتالاسلام جعفری وجود نمونه تاریخی این مسأله را در زندگی پیامبر اکرم(ص) و امام علی(ع) را متذکر شد و گفت: این گونه است که مخاطب میتواند اعتماد کند یا درباره عدالت، دلسوزی،دوست داشتن مردم رسانههای زیاد صحبت کنند و منافع حزبی و سیاسی داشته باشند،اما درباره مهدویت به یک پیشینه و پشتوانهای میرسید که میبینید که امام با جان و دل عاشق مردمش است، بنابراین مهدویت والاترین موضوعی است که باید رسانه به آن اهمیت بدهد.
منبع:فارس