کد خبر : ۷۰۷۴۵
تاریخ انتشار : ۱۳ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۱:۳۷
مدیر حوزه‌های علمیه تهران:

«انقلاب اسلامی» دین خدا را زنده کرد

مدیر حوزه‌های علمیه تهران گفت: انقلاب اسلامی با محوریت امام خمینی(ره) مجدداً دین خدا را زنده ساخت و دیگر ادیان الهی هم از نعمت انقلاب اسلامی بهره‌مند شدند و دین مجدداً جان تازه‌ای گرفت.

عقیق:حجت‌الاسلام والمسلمین حبیب‌الله غفوری مدیر حوزه‌های علمیه تهران که به مناسبت آغاز سی‌و هفتمین بهار انقلاب اسلامی در مسجد الرضا(ع) حضور یافته بود، با اشاره به اینکه ابرقدرت‌های غرب و شرق فاتحه دین را خوانده بودند و حتی پایان دوران دین را اعلام کرده بودند، ابراز داشت: در چنین شرایطی انقلاب اسلامی با محوریت امام خمینی(ره) مجدداً دین خدا را زنده ساخت و دیگر ادیان الهی هم از نعمت انقلاب اسلامی بهره‌مند شدند و دین مجدداً جان تازه‌ای گرفت.

وی در ادامه سخنانش با اشاره ویژگی‌های محبان الهی افزود: هنگامی که در ماجرای فتح خبیر این آیه نازل شد «یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُواْ مَن یَرْتَدَّ مِنکُمْ عَن دِینِهِ فَسَوْفَ یَأْتِی اللّهُ بِقَوْمٍ یُحِبُّهُمْ وَیُحِبُّونَهُ أَذِلَّةٍ عَلَى الْمُؤْمِنِینَ أَعِزَّةٍ عَلَى الْکَافِرِینَ یُجَاهِدُونَ فِی سَبِیلِ اللّهِ وَلاَ یَخَافُونَ لَوْمَةَ لآئِمٍ»؛‌ اى کسانى که ایمان آورده‌‏اید! هر کس از شما از دینش برگردد، خدا به زودى جمعیتى را به عرصه مى‏‌آورد که دوستشان دارد و دوستش مى‏‌دارند، با مؤمنان افتاده و با کافران سختگیرند، در راه خدا جهاد مى‏‌کنند و از ملامت هیچ ملامتگرى نمى‏‌ترسند، این آیه سنگینی است،‌ در واقع آیه توبیخ است و بیان می‌کند اگر یکی از شما از دین خدا برگردد، برای خدا جای نگرانی نیست، بلکه خدای متعال قومی را می‌آورد و جایگزین همین قومی می‌کند که از دین خدا برگشته‌اند.

حجت‌الاسلام غفوری اظهار داشت: اولین ویژگی این قوم محبوب این است که خدا آن‌ها را دوست دارند و آن‌ها هم خدا را دوست دارند «یُحِبُّهُمْ وَیُحِبُّونَهُ»، حرکتشان و ذهن وجودشان محبوب خدا هستند، محورشان خدا است و فقط برای خدا قیام می‌کنند، «أَذِلَّةٍ عَلَى الْمُؤْمِنِینَ» بسیار عقیده مستحکمی دارند و با هم مهربان هستند و به یکدیگر احترام می‌گذارند.

وی ادامه داد: «أَعِزَّةٍ عَلَى الْکَافِرِینَ»، اما مؤمنان در برابر کفار و مشرکان سربلند و گردن فراز هستند، در مناسبات اجتماعی میان مؤمنان و خودشان متواضع و در مقابل کفار و مشرکان بسیار مستحکم هستند، «یُجَاهِدُونَ فِی سَبِیلِ اللّهِ» می‌دانند دین خدا بدون جهاد و با کوشش در راه خدا پا نمی‌گیرد، پیامبر گرامی اسلام(ص) تا زمانی که فتح مکه انجام شد، 84 غزوه و سریه بر حضرت تحمیل شد.

مدیر حوزه علمیه تهران بیان داشت: ویژگی دیگر آنان اینکه از لحاظ تشخیص و فکری بسیار با بصیرت هستند، باید گفت که روش کفار و مستبدان در طول تاریخ در مقابل انبیا و اولیا جنگ روانی بوده است، خدا می‌فرماید: ما هیچ پیامبری را نفرستادیم مگر اینکه مورد تمسخر قرار گرفت، بنابراین مؤمنان چون در راه خدا مستحکم هستند، «وَلاَ یَخَافُونَ لَوْمَةَ لآئِمٍ» از هیچ ملامت‌کننده‌ای نمی‌ترسند، در نتیجه خدا هم فضل خودش را شامل حال این قوم می‌کند.

وی افزود: هنگامى که از پیامبر(ص) درباره این آیه‏ سؤال شد، حضرت(ص) دست خود را بر شانه سلمان زدند و فرمود: این و یاران او و هموطنان او هستند و به این ترتیب از اسلام آوردن ایرانیان و کوشش‌ها و تلاش‌هاى پرثمر آنان براى پیشرفت اسلام در زمینه‏‌هاى مختلف پیشگویى کرد و سپس فرمود: «لو کان الدین معلقا بالثریا لتناوله رجال من ابناء الفارس»، اگر دین(و در روایت دیگرى اگر علم) به ستاره ثریا بسته باشد و در آسمان‌ها قرار گیرد، مردانى از فارس آن را در اختیار خواهند گرفت.

حجت‌الاسلام غفوری با بیان اینکه پیشگویی پیامبر(ص) با تحقق انقلاب اسلامی به وقوع پیوست، خاطرنشان کرد: هنگامی که ملت ایران برای خدا به صحنه آمد و انقلاب اسلامی سر گرفت و کسانی که به صحنه انقلاب آمدند، هیچ کس به مخیله‌اش خطور نمی‌کرد که دنبال مسائل مادی در این مسیر باشند، در اینجا ملت ایران مصداق این آیه شریف شد، بنابراین ما ملتی هستیم که خدای متعال با این خصوصیات ما را معرفی کرده و باید مواظب خود و این ارزش‌ها باشیم.

وی با اشاره به اینکه حوزه‌های علمیه شیعه در تاریخ خود بزرگانی را مانند شیخ مفید، سیدمرتضی، شیخ طوسی، شیخ صدوق، شهید اول، شهید دوم و ... را به خود دیده است، ادامه داد: امام خمینی(ره) نسبت به همه علمای شیعه تفاوت‌هایی دارد، چرا که امام خمینی(ره) موفق به انجام کار بزرگی شد که آرزوی همه انبیاء و اولیاء در طول تاریخ بود، به دلیل اینکه امام(ره) توانست فضایی را فراهم کند که حب خدا در آن پیاده شود، در غیر این صورت ما که قبل و بعد از انقلاب مسلمان بوده‌ایم!

مدیر حوزه علمیه تهران گفت: اینکه امام(ره) با بقیه فرق داشت، از اینجا بود که ایشان اعتقاد داشت برای اجرای احکام الهی باید تشکیل حکومت داد، باید حاکمیت داشت و باید قدرت همراه با احکام دین باشد تا بتوان حکم خدا را پیاده کرد.


منبع:فارس


ارسال نظر
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین