عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۰۶۰۶
تاریخ انتشار : ۰۳ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۲:۰۰
اطعام مؤمنان و یاری رساندن به آنان نباید مایۀ خواری و ذلت آنان شود .
عقیق:اطعام ، از موارد مهم نیکی به دیگران است که در آیات قرآنی بر آن بسیار تاکید شده است و در وصف ابرار چنین آمده است :
 

آنان که غذای خود را با آنکه بدان نیاز دارند ، به مسکین و یتیم و اسیر می دهند و می گویند : ما شما را برای خدا اطعام می کنیم و از خدا پاداش و سپاسگذاری نمی خواهیم .

امام صادق (ع) از اجدادش ، از رسول خدا (ص) روایت کرد : بهترین شما کسی است که اطعام کند و سلام را آشکار کند و در حالی که مردمان در خواب اند نماز بگزارد .

 

اهمیت توجه به مومن از مواردی است که در آیات و روایات ما توصیه فراوانی به آن شده است. آنچه در ادامه می خوانید بخش هایی از کتاب "مفاتیح الحیات" آیت الله جوادی آملی ؛ پیرامون همین مسئله است.

 

پاداش اطعام مومن

 

 پیامبر (ص) می فرمود : از موجبات مغفرت پروردگار ، اطعام است .

امام صادق (ع) فرمود : هرکس با اطعام خود مؤمنی را سیر کند ، احدی جز خدا پاداش اخروی او را نمی داند ! نه فرشتۀ مقرب الهی و نه پیامبر مرسل . همچنین فرمود : هرکس مؤمن توانگری را غذا دهد پاداش او مانند آن است که برده ای از نسل اسماعیل را از قربانی شدن برهاند و هرکس مؤمن نیازمندی را طعام دهد برایش پاداشی برابر با آن است که صد برده از نسل اسماعیل را از قربانی شدن برهاند .

 

کیفر ترک اطعام مؤمن

 

امام سجاد (ع) فرمود : هرکیس با شکم سیر بخوابد در حالیکه نزدیکی او مؤمنی گرسنه باشد خدا می فرماید : ای فرشتگانم ! شما را بر این بنده گواه می گیرم که به وی فرمان دادم ولی نافرمانی کرد و از دیگری فرمان برد ، او را به عملش وا نهادم . به عزّت و جلالم سوگند هرگز او را نمی بخشم .

نکته : اطعام مؤمنان و یاری رساندن به آنان نباید مایۀ خواری و ذلت آنان شود .

 

سیراب کردن مؤمن

 

رسول اکرم (ص) فرمود : هرکس مؤمنی را که به آب دسترسی دارد ، آبی بنوشاند خدا در برابر هر جرعه آب ، هفتاد هزار نیکی به او عطا فرماید و اگر به مؤمنی که به آب دسترسی ندارد آبی بنوشاند گویا ه برده از نسل اسماعیل (ع) آزاد کرده است .

امام سجاد (ع) فرمود : هرکس به مؤمن تشنه ای آب بنوشاند خدا به وی در بهشت از نوشیدنی رحیق مختوم می نوشاند .

 

پاداش تامین لباس مؤمن

 

رسول خدا (ص) فرمود : هرکس فقیر مسلمانی را از برهنگی بپوشاند یا در تهیۀ بخشی از مواد غذایی مورد نیاز او کمک کند ، خدا هفت هزار فرشته بر او می گمارد تا برای هریک از گناهانش تا روز قیامت طلب مغفرت کنند .

امام صادق (ع) فرمود : هرکس مؤمن برهنه ای را بپوشاند ، خدا جامه ای از دیبای بهشتی بر او بپوشاند و هرکس مؤمن توانگری را بپوشاند ، مادامی که از آن پوشش پارچه ای باقی است ، همواره در پناه و پوشش الهی است .

امام سجاد (ع) دربارۀ کیفر نادیده گرفتن برهنگی مؤمن فرمود : هرکس لباس اضافه ای دارد و  می داند مؤمنی که در دسترس اوست به آن نیاز دارد و به وی ندهد ، خدا او را به چهره در آتش افکند .

 

پیامد جا ندادن به مؤمن

 

امام صادق (ع) فرمود : هرکس خانه ای دارد که مؤمنی به سکونت در آن نیازمند است و صاحبخانه او را محروم کند ، خدا به فرشتگان می فرماید : ای فرشتگان ! بندۀ من بر بندۀ دیگرم دربارۀ سکونت دنیا بخل ورزید . به عزّتم سوگند هرگز او در بهشت من جای نخواهد داشت .

 

تزویج مؤمن

 

امام موسی کاظم (ع) به عمّه اش برای کمک به محمّد بن جعفر برای پرداخت مهریۀ همسرش نوشت : در قیامت برای خدا سایه ای است که زیر آن سایه نمی آرمد ، جز پیامبر یا جانشین پیامبر یا مؤمنی که برده ای مؤمن را آزاد کرده یا مؤمنی که بدهکاری مؤمنی را پرداخته ، یا مؤمنی که مؤمن مجردی را از بی همسری رهانده باشد .

 

خدمت به مؤمن

 

امام موسی کاظم (ع) فرمود : در روزی که سایه ای جز سایۀ الهی نیست ، سه دسته از سایۀ عرش خدا بهره می برند : مردی که برادر مسلمان خود را در ازدواج یاری کند یا به وی خدمتی کند یا سرّش را پنهان کند .

 

هدیه دادن به مؤمن

 

رسول خدا (ص) فرمود : به یکدیگر هدیه دهید ، تا با هم دوست شوید ، زیرا هدیه کینه ها را از دل می زداید ؛ هم چنین فرمود : هدیه ، دوستی می آورد و برادری را شایسته و زیبنده می کند و کینه را می زداید . به یکدیگر هدیه دهید تا به هم محبت یابید .

 

پذیرش هدیه

 

ابراهیم کرخی گوید : از امام صادق پرسیدم : مردی که باغ بزرگی دارد و هرگاه جشن یا نورز می شود مردم برای جلب توجه او ، به طمع آن که از باغ او استفاده کنند ، برایش هدایایی می برند که بر عهدۀ آنان نیست . امام پرسید : آیا آنان نماز می گزارند ؟ گفتم : آری . فرمود پس هدیۀ آن ها را بپذیرد و به آنان پاداش دهد ، زیرا رسول خدا (ص) فرمود : اگر پارچه گوسفندی به من هدیۀ شود می پذیرم و این از دین به شمار می آید ؛ ولی اگر کافر یا منافقی برای من بار شتری هدیه آورد نمی پذیرم و این هم از دین است ، زیرا خدا پذیرش هدیۀ مشرکان و منافقان و غذای آنان را برایم نمی پسندد .

قرض دادن به مسلمان : امام صادق (ع) فرمود : هیچ مسلمانی به قصد خشنودی خدا به مسلمانی دیگر قرض نمی دهد مگر اینکه خدا ثواب صدقه برای او محاسبه می کند تا اینکه مالش به او باز گردد .

 

مدارا در تجارت با مؤمن

مسلمانان در خرید و فروش با همکیش خود باید برخوردی حمایتی داشته باشند نه سودجویانه و ظالمانه .

امام صادق (ع) فرمود : سود ستاندن مؤمن از مؤمنی رباست ، مگر اینکه بیش از صد درهم ( کنایه از مبلغ فراوان ) بخرد . در این صورت به اندازۀ خوراک روز خودت از وی سود بگیر ، یا اگر به قصد تجارت می خرد ، از آن ها سود بگیر ولی با آنان مدارا کن .

 

211005

 

 


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین