عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۰۲۳۶
تاریخ انتشار : ۲۵ تير ۱۳۹۲ - ۱۲:۰۰
رسول خدا (ص) فرمود : هرکس می خواهد دعایش مستجاب گردد یا اندوهش زدوده شود اندوه بدهکار ناتوان را برطرف سازد .

عقیق: بدهکارانی که در پرداخت بدهی به سختی می افتند از جمله مددجویانی اند که مورد توجه رحیمانه خدا قرار گرفته اند و قرآن در سفارش به یاری آن ها چنین فرموده است : اگر بدهکار قدرت پرداخت دِین را نداشت تا هنگام توانایی او به وی مهلت دهید و البته اگر از باب صدقه بگذرید بهتر است .

در آیۀ دیگر مصرف زکات را برای هشت گروه دانسته که فقراء ، مساکین و بدهکاران ، ازجملۀ آنان اند و این ، یک فریضۀ مهم الهی شمرده شده است .
آنچه در ادامه می خوانید از کتاب "مفاتیح الحیات "  آیت ااه جوادی آملی انتخاب شده است.

محبوب ترین اعمال

رسول خدا (ص) فرمود : محبوب ترین کارها نزد خدا سه چیز است : سیر کردن مسلمان گرسنه و پرداخت بدهی بدهکار و برطرف ساختن اندوه وی .

سخت نگرفتن بر بدهکار

رسول خدا (ص) فرمود : همچنان که برای بدهکار تو – در صورت توانایی بر پرداخت – جایز نیست کوتاهی کند ، برای تو نیز – در صورت علم به ناتوانی وی در پرداخت – جایز نیست او را در تنگنا قرار دهی .

پاداش مهلت به بدهکار

صدقه بودن مهلت : امام صادق (ع) فرمود : روزی رسول خدا (ص) بر منبر رفت و پس از حمد و ثنای خدا ، بر پیامبرانش درود فرستاد و فرمود : ای مردم ! حاضران به غایبان برسانند که هرکس بدهکار ناتوان از پرداخت را مهلت دهد برای او نزد خدا در هر روز ، صدقه ای به اندازۀ مالش هست تا هنگامی که آن را دریافت کند .

در سایۀ رحمت الهی : رسول خدا (ص) فرمود : هرکس به بدهکاری ناتوان از پرداخت ، مهلت دهد ، خدا در روزی که سایه ای جز سایۀ خدا نیست ، وی را در سایۀ خود جای دهد .

اجابت دعا : رسول خدا (ص) فرمود : هرکس می خواهد دعایش مستجاب گردد یا اندوهش زدوده شود اندوه بدهکار ناتوان را برطرف سازد .

پاداش پرداخت بدهی بدهکاران

رسیدن به فضایل آخرت : امیرمؤمنان (ع) فرمود : کسی که به مالی دست یافت ، با آن صلۀ رحم کند ...و به بدهکاران و در راه مانده گان و فقیران و مهاجران یاری رساند و در کسب ثواب و ادای حقوق صبر کند که با این ویژگی ها به شرف دنیا و فضایل آخرت می رسد .

نشان تشیّع : امام باقر (ع) فرمود : ای جابر!...سوگند به خدا که شیعۀ ما نیست مگر آن که از خدا پروا و پیروی کند و شناخته نمی شوند مگر با تواضع ... و دستگیری از همسایگان ...و بدهکاران .


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین